شناسهٔ خبر: 66610001 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شکست غرب در برابر منطق مقاومت / رأی قاطع مجمع عمومی، برایند خواست و اراده جهانی در احقاق حقوق فلسطین است

در حالی که جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه همچنان ادامه دارد، نشست روز جمعه مجمع عمومی سازمان ملل را که به رأی قاطع به عضویت کامل فلسطین در این نهاد منتهی شد، شاید بتوان نقطه عطف مهمی در تحولات فلسطین قلمداد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، رأی قاطعانه ۱۴۳ کشور جهان به عضویت کامل فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل را شاید بتوان این‌طور تعبیر کرد که نظام بین‌الملل پس از دیدن جنایات و ددمنشی رژیم کودک‌کش صهیونیستی به این نتیجه رسیده که دیگر نمی‌توان در برابر جنایات اسرائیل و آمریکا سکوت کرد و در ریخته شدن خون غیرنظامیان و مردم مظلوم فلسطین شریک شد.

اگر چه بر اساس منشور حقوقی سازمان ملل متحد تصمیم‌گیری درباره عضویت کامل یک دولت ملت به عنوان یک کشور در سازمان ملل متحد، در اختیار شورای امنیت این سازمان قرار گرفته، اما قطعاً همین رأی قاطعانه کشورهای جهان در به رسمیت شناختن موجودیت سیاسی و حقوقی سرزمین فلسطین و حمایت از مردم مظلوم این سرزمین را می‌توان به منزله یک شکست بزرگ برای آمریکا و اسرائیل تلقی کرد.

روند پذیرش اعضا در سازمان ملل چگونه است؟
محسن عبداللهی، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با قدس درباره مصوبه روز جمعه مجمع عمومی سازمان ملل و رأی قاطعانه و مثبت به عضویت کامل فلسطین در این نهاد اظهار کرد: به موجب ماده ۴ منشور سازمان ملل متحد، عضویت یک دولت در این سازمان یک فرایند دو بخشی است؛ ابتدا موضوع در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح و مسئله در قالب توصیه مجمع عمومی برای تصمیم‌گیری به شورای امنیت سازمان ملل سپرده می‌شود؛ درواقع تا زمانی که شورای امنیت به هر دلیلی نتواند تصمیمی مطابق با شیوه تصمیم‌گیری شورای امنیت درباره عضویت یک دولت در سازمان ملل بگیرد، نمی‌توان هیچ حقوقی برای آن دولت یا کشور ازنظر عضویت در این نهاد متصور بود.

عبداللهی با اشاره به احتمال استفاده دوباره آمریکا از حق وتو در خصوص عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تصریح کرد: با اینکه بیش از ۱۴۰ کشور به عضویت فلسطین رأی مثبت و قاطع دادند، اما متأسفانه بدون رأی مثبت شورای امنیت از منظر حقوقی بی‌فایده خواهد بود و تأسف بیشتر دراین باره زمانی است که بدانیم پذیرش اعضای جدید در سازمان ملل نیز تابع حق وتو است، به این معنی که یک عضو دائم شورای امنیت می‌تواند با عضویت یک دولت دیگر در سازمان ملل متحد مخالفت و این درخواست را وتو کند. با توجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد بار دیگر شاهد وتو آمریکا در این باره برای بار دوم در یک ماه اخیر خواهیم بود.

رأی قاطع مجمع عمومی و ناچیز بودن مخالفت نشانه چیست؟
استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه پیش از این در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۴ مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۳۸ رأی موافق و ۹ رأی مخالف و ۴۱ رأی ممتنع، وضعیت فلسطین را از یک سازمان به دولت ناظر غیرعضو تغییر داده بود، اقدام اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و رأی قاطع ۱۴۳ کشور عضو را گامی رو به جلو در زمینه به رسمیت شناخته شدن فلسطین به عنوان یک دولت و یک عضو رسمی در سازمان ملل دانست و افزود: درواقع وقتی مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع و قابل توجه، اقدام تصمیمی می‌گیرد، هرچند توصیه و غیرالزام‌آور می‌تواند بار قابل ملاحظه‌ای را به ارکان این سازمان وارد کند و در این زمینه به‌خصوص فشار بسیار زیادی را به دولت آمریکا به‌خاطر وتو احتمالی آن وارد خواهد کرد، چرا که وتو این قطعنامه که خواست اکثریت قاطع مجمع عمومی را نمایندگی می‌کند عملاً آمریکا را در برابر اراده جامعه جهانی قرار خواهد داد.

کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل با اشاره به ناچیز بودن تعداد مخالفان عضویت فلسطین در سازمان ملل تصریح کرد: با نگاه به ۹ رأی مخالف مجمع عمومی به اسامی سه کشور میکرونزی، نائورو و پالائو برمی‌خوریم که آرای آن‌ها در حوزه سیاست خارجی عملاً در اختیار آمریکاست و رأی آن‌ها را باید تابعی از رأی آمریکا دانست؛ تعداد ناچیز مخالفان و همراه نشدن کشورهای اروپای غربی با آمریکا نشان‌دهنده انزوای تاریخی آمریکا در سازمان ملل و حاکی از فشار بالای روانی به این کشور است.

عبداللهی ادامه داد: حتی اگر آمریکایی‌ها بار دیگر از حق وتو خود برای رد خواسته مجمع عمومی استفاده کنند، باید گفت این رأی بالا نشان‌دهنده یک واقعیت و ظرفیت بالای پذیرش فلسطین به عنوان یک دولت عضو در سازمان ملل خواهد بود.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه با اشاره به خشم نماینده رژیم صهیونیستی و پاره کردن منشور ملل متحد در جلسه مجمع عمومی اظهار کرد: درواقع نماینده رژیم صهیونیستی با این اقدام غیرمتمدنانه و غیراخلاقی، سایر اعضای مجمع را متهم به نادیده گرفتن مفاد منشور سازمان ملل و بی‌احترامی به آن کرد! در حالی که متأسفانه باید بگویم از قضا رژیم اسرائیل بخش مهمی از موجودیت خود را مدیون همین منشور سازمان ملل است.

نظر شما