شناسهٔ خبر: 66609904 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

واکنش سازمان استاندارد به موضوع آب‌های بسته‌بندی

براساس اعلام دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی؛ کیفیت، ایمنی و بهداشت انواع آب‌های بسته بندی شده زیر نظر این سازمان کنترل و نظارت مستمر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از سازمان استاندارد ایران، در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر «ترویج فرهنگ استفاده از آب چاه جهت شرب و نفی استفاده از آب‌های معدنی طبیعی و آشامیدنی بسته بندی شده به دلیل موضوع مهاجرت نامطلوب ناخالصی‌ها از بطری به آب محتوی بطری بسته بندی فرآورده‌های مذکور»، به آگاهی می‌رساند، انواع آب بسته بندی شده (آب معدنی و آب آشامیدنی) مشمول مقررات استاندارد اجباری است و همواره سازمان ملی استاندارد ایران تولید، تمرکز، توزیع و فروش فراورده‌های مورد نظر را از منظر ویژگی‌های کیفی، ایمنی، بهداشتی و بسته بندی با الزامات مندرج در استاندارد‌های ملی مربوطه مورد پایش، کنترل و نظارت قرار می‌دهد.
 
براساس مفاد استاندارد‌های ملی ایران مرتبط با ویژگی‌های انواع ظروف پلیمری مورد مصرف در بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی، مواد مصرفی جهت تهیه بطری‌های آب‌های بسته بندی شده باید دست نخورده و مجاز برای تماس با مواد غذایی بوده و دارای مجوز تولید از مراجع ذی صلاح کشور باشد.
 
 همچنین استفاده از مواد پلاستیکی بازیافتی در تهیه بطری‌های آب‌های بسته بندی شده مجاز نیست. ضمن اینکه علاوه بر الزامات تعیین شده در استاندارد‌های ملی ظروف پلیمری، سازمان ملی استاندارد ایران به منظور صیانت و حفاظت از سلامت مصرف کنندگان کالا‌های دارای نشان ملی استاندارد ایران، آزمون مهاجرت آلاینده‌های شیمیایی بر روی بطری‌های مورد مصرف در بسته بندی انواع آب بسته بندی شده را به صورت مستمر در آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده خود انجام می‌دهد. 
 
با توجه به نزدیک شدن به فصول گرم سال در هنگام مصرف این دسته از فرآورده‌ها به نکات زیر دقت شود:
 
«در هنگام خرید آب‌های آشامیدنی و معدنی بسته بندی شده در ظروف پلاستیکی به شرایط نگهداری نوشته شده بر روی برچسب محصول دقت شود. آب‌های بسته بندی شده در این ظروف، باید در جای خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شوند. از خرید بطری‌های آب بسته بندی بیرون از مغازه، کنار پیاده رو‌ها و زیر تابش نور مستقیم آفتاب پرهیز شود. همچنین از قرار دادن این ظروف در دمای فریزر (دمای زیر صفر درجه) و از یخ زدگی آب در این ظروف نیز اجتناب شود.»
 
در پایان از مصرف کنندگان انواع آب بسته بندی شده تقاضا می‌شود، برای اطمینان از محصولات خریداری شده، کد ده رقمی زیر نشان استاندارد را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال نمایند تا از اعتبار و اصالت پروانه نشان ملی استاندارد ایران اطمینان حاصل کنند.
 
در صورت مشاهده هرگونه مغایرت به ادارات کل استاندارد استان مربوطه مراجعه یا از طریق سامانه ۱۵۱۷ یا سامانه سازمان به نشانی http://www.inso.gov.ir اعلام کنند تا اقدامات لازم به عمل آید.

نظر شما