شناسهٔ خبر: 66609649 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد خبر داد:

آرامگاه کوروش برای پنجمین بار مرمت می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد خبر داد: مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با بیان اینکه فاز مطالعاتی پروژه «پاکسازی، استحکام‌بخشی و مرمت جداره بیرونی آرامگاه کوروش» رو به اتمام است، از آغاز فاز اجرایی آن طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: تکمیل این پروژه با تخمین بودجه ده میلیارد تومانی دو سال به طول خواهد انجامید و فاز نخست با کار روی نقاط حساس آرامگاه که خطر فرسایش دارند طی سه تا چهار ماه انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، محمد نصیری حقیقت مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به اینکه فاز مطالعاتی پروژه «پاکسازی، استحکام‌بخشی و مرمت جداره بیرونی آرامگاه کوروش» رو به اتمام است و از دو هفته آینده فاز اجرایی آغاز می‌شود، افزود: طی آسیب‌شناسی صورت گرفته جداره بیرونی آرامگاه به دلیل شرایط اقلیمی، فعالیت زیستی گلسنگ‌ها و گیاهان، از دست دادن مواد، شرایط جوی از جمله یخ‌زدگی، رطوبت و بارندگی، حفره‌های حاصل از فعالیت سیانو باکترها که موجب زیست گلسنگ‌ها می‌شوند همچنین تغییر رنگ و رسوب روی سنگ‌ها متحمل آسیب شده است. 

او با بیان اینکه هم‌اکنون مرحله آسیب‌نگاری توسط متخصصان در حال انجام است، ادامه داد: نقشه‌ها به‌منظور مشخص کردن فراوانی و ارائه راهکار و مواد مورد نیاز برای هر یک از آسیب‌ها تهیه شده است و تا دو هفته آینده جمع‌بندی نهایی برای ورود به فاز اجرا و آغاز پاکسازی و استحکام‌بخشی انجام می‌شود. 

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد زدودن خاک و گل و لای موجود در شکاف‌ها، حذف گلسنگ‌ها به صورت فیزیکی و در صورت نیاز شیمیایی، استحکام‌بخشی و چسباندن قطعات ریزسنگ‌های در خطر افتادن با چسب‌های اکریلیک (پایه آبی) و پر کردن فضاهایی که امکان نفوذ رطوبت دارند با مواد پایه آهکی از جمله کارهایی هستند که در فاز نخست انجام خواهد شد. 

نصیری تکمیل این پروژه را دوساله و بودجه تخمینی آن را ده میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: فاز نخست روی نقاط حساس آرامگاه که خطر فرسایش دارند انجام می‌شود و سه تا چهار ماه به طول خواهد انجامید. همچنین با توجه به اینکه مواد پایه آهکی و چسب‌های اکریلیک برای فاز نخست موجود است و به واردات نیازی نیست، حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای این فاز برآورد شده است. 

او با اشاره به اینکه آرامگاه کوروش تا کنون چهار بار در سال‌های مختلف بازسازی و مرمت شده است، ادامه داد: اولین بار بین سال‌های ۲۸ تا ۳۵ دکتر علی سامی عملیات مرمت را روی سقف و پس از آن نیز موسسه ایتالیایی ایزمئو مرمت اتاقک و پلکان را انجام داد. پس از انقلاب نیز در دو مرحله مرمت انجام گرفته است، نخستین بار سال ۱۳۸۴ مرمت روی سقف اتاقک توسط تیم حفاظت و مرمت پاسارگاد به سرپرستی دکتر حسن راه‌ساز و سال ۱۳۹۴ استحکام‌بخشی و پاکسازی داخل اتاقک از سوی گروه موسسه عالی حفاظت و مرمت رم انجام شد.

انتهای پیام/

نظر شما