شناسهٔ خبر: 66609515 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاهیر در نمایشگاه کتاب؛ بازار سلفی‌ها داغ شد

تهران- ایرنا- گشت و گذار پرفورمنس‌ها (گروهی از هنرمندان) با لباس‌های سنتی و محاسنی بلند که هر کدام یکی از کتاب‌های مشاهیر و ادیبان را در هم دست گرفته اند از نکات جالب این روزهای نمایشگاه سی و پنجم کتاب تهران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پرفورمنس یا پرفورمانس (به فرانسوی: Performance ) در هنرهای نمایشی عموماً شامل مراسمی است که طی آن هنرمند یا گروهی از هنرمندان، یک یا چند اثر هنری را به مخاطبان عرضه می‌کنند. پرفورمنس (Performance art) به لحاظ لغوی به معنای اجراست. اما هنر پرفورمنس، ذات هر اجرایی است که بر انسان متکی باشد. معمولاً هنرمندان قبلاً ارائه اثر هنری را تمرین می‌کنند.

این روزها بازار عکس های سلفی با پرفورمنس‌ها در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران داغ است، برخی، از آنها می خواهند در مورد کتابی که در دست دارند برای آنها توضیح دهند، برخی ها از هنرمندی که کتاب حافظ در دست دارد می خواهند برای آنها فال بگیرد او هم یک بیت شعر حافظ که از بر است را برایشان می خواند.

از آنها هدفشان از این کار را پرسیدم یکی از آنها با لحن خاصی همچون مردان قدیم گفت: ما آمده ایم به نمایشگاه تا از دوستان استقبال کنیم، شاهنامه فردوسی که در دست من است انعکاس و سایه ای از ادبیان است که نشان می دهد که حکیمانی مانند حافظ و سعدی بوده است.

مشاهیر در نمایشگاه کتاب؛ بازار سلفی‌ها داغ شد

ساجلین مهدی‌لو طراح چهره پردازی پرفورمنس ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرفورمنس‌ها از روز گذشته با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره مشاهیر و شعرا به نمایشگاه آمده اند. بیشتر مخاطب ما کودکان و نوجوان هستند که کمتر با مشاهیر ارتباط دارند.

وی با بیان اینکه هنرمندان به مدت هشت روز در نمایشگاه کتاب حضور دارند، افزود: هنر پورفورمنس ( هنر اجرا) با تئاتر متفاوت است و ما می خواهیم مردم با این هنر آشنا شوند در اجراها اگر کسی با هنرمندن هم کلام شود آنها از زندگینامه شخصی که کتاب او را در دست دارند، به فرد اطلاعات می دهند مثلا برخی ها از هنرمندانی که کتاب ابن سینا را در دست دارد می خواهند درباره گیاهان دارویی برای آنها و زندگی ابوعلی سینا سخن بگوید.

مشاهیر در نمایشگاه کتاب؛ بازار سلفی‌ها داغ شد

مجسمه محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار شاعر پر آوازۀ کشورمان هم که دیوان شعرش را در دست دارد و جلو غرفه شهرداری تهران گذاشته شده است توجه دوستداران فرهنگ و هنر را به خود جلب می کند برخی از آنها کنار او می ایستند و عکس سلفی یا دسته جمعی می گیرند.

مشاهیر در نمایشگاه کتاب؛ بازار سلفی‌ها داغ شد

روابط ساواک و موساد به روایت اسناد

موزه عبرت هم به سبک هر سال با توجه به مسائل روز یک دکور پشت غرفه اش در نظر می گیرد، سال گذشته موضوع این دکور تندیس پرویز ثابتی مدیر اداره کل سواک بود که بعد از سالها خود را در جنبش زن، زندگی آزادی در خارج از کشور نشان داده بود امسال نیز چون مسئله روز مربوط به غزه و فلسطین است دکور موزه عبرت در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به روابط ساواک و موساد با عرضه اسناد اختصاص یافته است.

حسن امیری مسئول غرفه موزه عبرت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۳۲ عنوان کتاب در خصوص زندانیان سیاسی قبل از انقلاب به صورت پک های ۱۰ جلدی همراه با سه عدد سی دی و مستند به مخاطبان در نمایشگاه عرضه می شود.

مشاهیر در نمایشگاه کتاب؛ بازار سلفی‌ها داغ شد

یکی از غرفه ها هم ابتکار جالبی به خرج داده و کتاب نقاشی بزرگسالان را برای پیشگیری از آلزایمر و تقویت حافظه برای عموم به نمایش گذاشته است.

در محوطه روبروی شبستان هم مجسمه هایی از جمع خانواده در کنار یکدیگر تعبیه شده که اهمیت موضوع خانواده را نشان می دهد و در غرفه هایی همجوار این مجسمه ها درباره خانواده گفت و گوهایی انجام می شود.

نظر شما