شناسهٔ خبر: 66609425 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمان:

یک میلیون پرونده در کرمان منتهی به صلح و سازش شد

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمان گفت: از 19 سال قبل و از ابتدای تاسیس شوراهای حل اختلاف در کرمان ۳ میلیون و 200 پرونده ارجاع شده است که از این تعداد قریب به یک میلیون پرونده منتهی به صلح و سازش شده است و درصد پرونده های مصالحه شده به پرونده های قابل صلح 44 درصد بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛حجت الاسلام والمسلمین محمدامیر ابراهیمی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه شهر کرمان گفت: بعد از تصویب قانون جدید شورای حل اختلاف و ایجاد دادگاه صلح، دادگاه های صلح جایگزین شوراهای رایی می گردند، امیدواریم بتوانیم در چند سال آینده در کرمان یک میلیون صلح یار داشته باشیم، و زمانی که صلح و سازش در جامعه رواج پیدا کند جامعه به صلح و آرامش خواهد رسید.

وی افزود: معاونت شورای حل اختلاف دادگستری کرمان تمام همت خود را در جهت ترویج صلح و سازش بکار خواهد بست زیرا که صلح و سازش در اختلافات، منجر به حل شدن ریشه ای مشکلات می گردد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمان گفت: از سال 1397 تاکنون ۳ دوره جذب داوری با پذیرش228 نفر و 4 دوره جذب میانجی گری با پذیرش182 نفر برگزار شده است. 

وی با اشاره به گزارش عملکرد شوراهای حل اختلاف ویژه زندان 20 ساله استان کرمان گفت: تعداد 7 هزار ۷۰۵ فقره پرونده زندانی، با پادرمیانی اعضای حل اختلاف ویژه زندان به مصالحه ختم شد و از ابتدای تاسیس شوراهای حل اختلاف در کرمان در 165 فقره پرونده قتل سازش شده است.

وی عنوان کرد: به شوراهای حل اختلاف  پرونده های قتلی که تقاضای جلب رضایت اولیای دم ارجاع می شود که محکوم سابقه کیفری نداشته باشد، فریب خورده باشد و یا بر اثر اشتباهی مرتکب جرم شده باشد، و در پرونده هایی که امنیت عمومی جامعه دچار خدشه شود یا فرد متهم سابقه داشته باشد، در راستای صلح و سازش اقدام نمی گردد.

معاون قضائي دادگستری استان کرمان اظهار داشت: در قانون اخیر، شوراهای حل اختلاف به عنوان نهادی زیر مجموع قوه قضائیه درنظر گرفته شده اند و با نظارت بر میانجی گری ها، داوری ها و با فراهم کردن زمینه صلح و سازش به کار خود ادامه می دهند.

وی افزود: پیش بینی می شود در هر دادگاه صلح به هر شعبه صلح ماهانه حدود ۳۰۰ پرونده ارجاع شود و بیش از ۲۰۰ پرونده توسط اعضای شورای حل اختلاف که در دادگاه صلح مستقر هستند به صلح و سازش ختم شود. 

وی همچنین از تشکیل راه اندازی هیئت های صلح در مساجد متشکل از هیات امنای مسجد، ذی نفوذان و ریش سفیدان محله خبر داد و گفت: شوراهای حل اختلاف و هیات های صلح بایستی اختلافات را به صورت ریشه ای حل کنند زیرا در برخی از صلح و سازش ها، سازش ماندگاری رقم نمی خورد و ریشه اختلاف باقی می ماند.

معاون قضائی دادگستری کل استان کرمان با بیان این مطلب که خبرنگاران و رسانه بایستی روحیه مطالبه گری داشته باشند، افزود: بایستی اصحاب رسانه دغدغه ها و مشکلات جامعه را از مسئولین مطالبه کنند و در مقابل مسئولین گوش شنوایی در مقابل مطالبه گران داشته باشند.

نظر شما