شناسهٔ خبر: 66609375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کتاب‌شناسی عملیات «الی بیت‌المقدس»

جوانان اهواز زنده‌اند

روزنامه جوان

کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول «از اشغال تا آزادسازی» است که به آغاز جنگ و اشغال خرمشهر می‌پردازد و ضمن شرح مقاومت مردم خرمشهر در محور‌های مختلف جبهه و داخل شهر و چگونگی هجوم دشمن و مسیر حرکت نیرو‌های دشمن به بررسی وضعیت داخلی عراق می‌پردازد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: درباره عملیات الی‌بیت‌المقدس که در پی آن خرمشهر آزاد شد، کتاب‌های متعددی منتشر شده است. در این مجال به معرفی چند کتاب پیرامون این عملیات می‌پردازیم. 
 
 خونین شهر تا خرمشهر 
کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول «از اشغال تا آزادسازی» است که به آغاز جنگ و اشغال خرمشهر می‌پردازد و ضمن شرح مقاومت مردم خرمشهر در محور‌های مختلف جبهه و داخل شهر و چگونگی هجوم دشمن و مسیر حرکت نیرو‌های دشمن، به بررسی وضعیت داخلی عراق و تأثیر مقاومت ملت ایران بر استراتژی عراق می‌پردازد. در ادامه، بحثی کوتاه در مورد وضعیت سیاسی و نظامی کشور و همچنین تحولات در عرصه سیاسی ایران در زمان اشغال خرمشهر دارد و زمینه‌های شروع طرح آزادسازی خرمشهر در جامعه و آغاز تلاش به این منظور را مطرح می‌نماید. فصل دوم «آزادسازی» است که به بررسی عملیات بزرگی که به آزادسازی خرمشهر انجامید (بیت‌المقدس) عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس و فتح‌المبین پرداخته و ویژگی‌ها و مراحل مختلف هر عملیات را (از طرح‌ریزی و پشتیبانی تا نتایج) توضیح می‌دهد. فصل سوم به بازتاب پیروزی و نتایج آزادسازی خرمشهر می‌پردازد و شرح می‌دهد که چگونه با آزادسازی خرمشهر، موقعیت ایران در منطقه تثبیت گردید. 

 تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق (جلد اول) 
اولین کتاب جامع درباره تاریخ جنگ تحمیلی است که تمام مباحث جنگ را از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا سقوط صدام مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. این کتاب دو جلدی دارای ۱۰ فصل است که تاریخ و تحولات جنگ عراق با ایران را به صورت موشکافانه مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. در این کتاب به چرایی آغاز جنگ از سوی صدام حسین پرداخته شده و دلیل عدم آمادگی ایران را برای جلوگیری از بروز جنگ مورد بررسی قرار داده است. 
در سایر فصل‌ها تمام فراز و نشیب‌ها و تحولات دوران جنگ مورد بررسی قرار گرفته است و همه عملیات‌های مهمی را که جمهوری اسلامی ایران برای بیرون راندن ارتش متجاوز عراق از سرزمین‌های اشغالی با کمک نیرو‌های مسلح و مردم داوطلب انجام داده، تشریح و تجزیه و تحلیل کرده است. 
عملیات‌های مهمی مثل شکست حصر آبادان، آزادسازی بستان، رسیدن به مرز فکه، فتح خرمشهر و عبور قوای ایران از اروند رود و بازگرداندن لبه تیز جنگ به سوی صدام نیز به طور مشروح در این کتاب بررسی شده‌اند. در این کتاب به جنگ شهرها، جنگ نفتکش‌ها، به کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط عراق، ماجرای مک‌فارلین و جنگ امریکا با ایران در خلیج‌فارس نیز پرداخته شده است. 

 روند جنگ ایران و عراق (جلد اول) 
در کتاب «روند جنگ ایران و عراق ـ جلد اول»، حوادث و رویداد‌های جنگ ایران و عراق، از دیدگاه یک فرمانده و پژوهشگر دفاع مقدس بررسی و تحلیل شده است. این اثر در ۱۰ فصل تدوین شده که طی دو جلد به چاپ رسیده است. در جلد دوم اثر، عملیات‌های والفجر ۵ و ۶، خیبر، بدر، والفجر ۸، کربلای ۳، فتح ۵، والفجر ۱۰ و مرصاد ذکر شده است. موضوعاتی مانند جنگ شهرها، جنگ نفتکش‌ها، حملات شیمیایی عراق، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و ... نیز در پایان اثر درج شده است. در ضمن این کتاب در بیست و پنجمین دوره انتخاب کتاب فصل؛ مهر ۱۳۹۲ و همچنین سی و یکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران؛ بهمن ۱۳۹۲ شایسته تقدیر شناخته شد. 

 جوانان اهواز زنده‌اند ـ جلد اول (روایت سردار احمد غلامپور) 
کتاب «جوانان اهواز زنده‌اند» جلد اول از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار احمد غلامپور است. این کتاب از ۱۵ گفتگو تشکیل‌شده که شامل سه دوره از زندگی سردار غلامپور می‌شود: دوره کودکی تا انقلاب اسلامی، دوره پس از انقلاب اسلامی تا وقوع جنگ تحمیلی و دوره هجوم ارتش عراق تا آزادسازی خرمشهر. اولین جلسه گفتگو با سردار غلامپور در ۲۷ مرداد سال ۱۳۸۸ در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شده است.

نظر شما