شناسهٔ خبر: 66609158 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«جوان» ظرفیت‌های موجود گازی را برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای بررسی می‌کند

گاز به کمک مناسبات منطقه‌ای می‌آید

روزنامه جوان

منصور حقیقت‌پور، نماینده ادوار مجلس: اقدامات دولت در زمینه گفتگو با اسلام‌آباد در مورد خط لوله صلح مثبت ارزیابی می‌شود. باید این تحرکات آنقدر ادامه یابد که در عمل نتیجه‌ای به دست آوریم. اینکه رئیس‌جمهور در سفرش به پاکستان در مورد این موضوع با مقامات اسلام‌آباد صحبت کرده، اقدامی مثبت است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: شبکه خط لوله و زیرساخت‌های موجود کشورمان این امکان را فراهم می‌کند گاز را به طور مؤثر به تمام کشور‌های همسایه انتقال دهد و ایران را به بازیگری مهم در تجارت گاز منطقه‌ای تبدیل کند. از طرفی دیپلماسی منطقه‌ای گاز نقش مهمی در تقویت روابط تجاری با کشور‌های همسایه، افزایش امنیت انرژی و تقویت جایگاه خود به عنوان بازیگری کلیدی در بازار انرژی منطقه‌ای دارد. با عملیاتی‌شدن کامل قرارداد‌های صادرات گاز، تمدید قرارداد‌های موجود و به حداکثر‌رساندن این تجارت، ایران می‌تواند از زیرساخت‌های گازی راهبردی خود برای پیشبرد حداکثری رشد اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه گاز استفاده کند و با رویکردی پیشگیرانه و آینده‌نگر به ایفای نقش محوری در شکل‌دادن به آینده تجارت گاز منطقه‌ای و کمک به توسعه پایدار در منطقه ادامه دهد. 
 
گسترش تعاملات انرژی با کشور‌های همسایه از سیاست‌هایی است که کشورمان به اجرا گذاشته است و به باور کارشناسان، هر چقدر بتوانیم روابط خود را با همسایگان افزایش دهیم، به نفع کشور است. دیپلماسی منطقه‌ای گاز ایران نقش بسزایی در شکل‌دادن به روابط تجاری کشور با همسایگان خود و تثبیت جایگاه خود به عنوان بازیگری کلیدی در بازار انرژی منطقه‌ای ایفا کرده است. تمرکز کشورمان بر عملیاتی‌کردن کامل قرارداد‌های صادرات گاز با ترکیه و عراق و همچنین تمدید قرارداد‌های موجود، نشان‌دهنده تعهد ایران به توسعه تجارت و قابلیت صادرات گاز است. کشورمان با قابلیت انتقال گاز از هر نقطه از خاک خود به هر نقطه دیگر، این ظرفیت را دارد به بازیگری کلیدی در به حداکثررساندن فعالیت‌های واردات و صادرات گاز تبدیل شود. این موقعیت راهبردی به ایران اجازه می‌دهد نقش مهمی در تضمین عرضه گاز پایدار به کشور‌های آسیای‌مرکزی، روسیه، غرب آسیا و آسیای‌جنوب‌شرقی ایفا کند. 
علاوه بر این، دیپلماسی گاز ایران فراتر از همسایگان نزدیک خود است و روابط با کشور‌هایی مانند روسیه و هند را دربرمی‌گیرد. ایران با گسترش همکاری‌های گازی با ترکمنستان و افزایش واردات گاز از این منطقه، امنیت انرژی و از طرف دیگر حجم واردات گاز خود را برای بازصادرات گاز وارد شده افزایش داده است. علاوه بر این، اتصال گازی ایران به روسیه، کشور را قادر می‌سازد انتقال گاز روسیه به بازار‌های هند را تسهیل و نقش خود را به عنوان بازیگری حیاتی در چشم‌انداز انرژی منطقه‌ای تقویت کند. 
رویکرد فعالانه کشورمان برای به‌حداکثررساندن فعالیت‌های واردات و صادرات گاز نشان‌دهنده تمرکز بر استفاده از موقعیت راهبردی ایران در منطقه برای دستاورد‌های اقتصادی و دیپلماتیک است. ایران با وجود متصل‌شدن به همه کشور‌های همسایه با خط لوله موجود، تقویت شبکه خط لوله و زیرساخت گسترده خود، می‌تواند جایگاه خود را به عنوان قطب اصلی ترانزیت گاز مستحکم و به امنیت انرژی منطقه‌ای کمک کند. علاوه بر این، ایران با تقویت همکاری‌ها با کشور‌های همسایه و گسترش مشارکت‌های تجاری گاز، می‌تواند خود را به عنوان بازیگری قابل اعتماد و تأثیرگذار در بازار گاز منطقه‌ای معرفی کند. 
دیپلماسی منطقه‌ای گاز ایران نقش مهمی در تقویت روابط تجاری با کشور‌های همسایه، افزایش امنیت انرژی و تقویت جایگاه خود به عنوان بازیگری کلیدی در بازار انرژی منطقه‌ای دارد. با عملیاتی‌شدن کامل قرارداد‌های صادرات گاز، تمدید قرارداد‌های موجود و به‌حداکثر‌رساندن این تجارت، ایران می‌تواند از زیرساخت‌های گازی راهبردی خود برای پیشبرد حداکثری رشد اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه گاز استفاده کند. ایران با رویکردی پیشگیرانه و آینده‌نگر می‌تواند به ایفای نقش محوری در شکل‌دادن به آینده تجارت گاز منطقه‌ای و کمک به توسعه پایدار در منطقه ادامه دهد. 
 
 پل اصلی تجارت گازی منطقه در ایران  با گسترش مناسب همکاری‌های کشورمان با شرکای منطقه‌ای
منصور حقیقت‌پور، نماینده ادوار مجلس در خصوص به‌اجراگذاشتن دیپلماسی فعال انرژی از سوی کشورمان و بهبود روابط با کشور‌های همسایه به «جوان» می‌گوید: هر چقدر تعاملات‌مان و زیرساخت‌های تبادل انرژی بین ما و کشور‌های همسایه بیشتر باشد، جایگاه‌مان در ژئوپلتیک منطقه بهبود می‌یابد و می‌توانیم به هاب منطقه تبدیل شویم، به طوری که گاز ترکمنستان را به سمت قفقاز و ترکیه انتقال دهیم. هر چقدر این نقل و انتقالات انرژی را بتوانیم بر عهده بگیریم، به نفع ماست. 
نماینده ادوار مجلس خاطرنشان می‌کند: به اجراگذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در منطقه و در ارتباط با همسایگان در وهله اول به ما کمک می‌کند جایگاه خود را به لحاظ ژئوپلتیک در منطقه تقویت کنیم. همچنین این اقدام مزیت‌های اقتصادی برای‌مان خواهد داشت. از سوی دیگر، افزایش تبادلات انرژی با کشور‌های همسایه به افزایش سطح امنیت کشور‌های درگیر کمک می‌کند. 
حقیقت‌پور می‌گوید: ما از موقعیت جغرافیایی خوبی برخورداریم و می‌توانیم به عنوان یک پل برای نقل‌وانتقال انرژی در منطقه عمل کنیم. از یک طرف در خلیج‌فارس با قطب انرژی روبه‌رو هستیم و در طرف مقابل، به کشور‌هایی دسترسی داریم که نیازمند انرژی هستند. وی ادامه می‌دهد: وزارت نفت اقدام مناسبی را در برابر ترکمنستان در سال ۱۴۰۰ انجام داد که به انعقاد توافق با این کشور در زمینه واردات گاز و سوآپ پرداخت. هنوز هم جای کار زیادی داریم. ظرفیت‌های بسیاری در ارتباط با این کشور وجود دارد و باید از آن‌ها بهره ببریم. باید به دنبال عقد قرارداد‌های بیشتر با ترکمنستان باشیم و به نحوی برای عشق‌آباد جذابیت ایجاد کنیم که حجم گاز بیشتری را از طریق کشور ما انتقال دهد. 
حقیقت‌پور می‌گوید: اقدامات دولت در زمینه گفتگو با اسلام‌آباد در مورد خط لوله صلح مثبت ارزیابی می‌شود. باید این تحرکات آنقدر ادامه یابد که در عمل نتیجه‌ای به دست آوریم. اینکه رئیس‌جمهور در سفرش به پاکستان در مورد این موضوع با مقامات اسلام‌آباد صحبت کرده، اقدامی مثبت است، باید پیگیری‌ها ادامه داشته باشد. قطعاً برخی عوامل بیرونی مانند امریکا در زمینه راه‌اندازی خط لوله صلح سنگ‌اندازی خواهند کرد، اما باید به تلاش‌های‌مان ادامه دهیم و دیپلماسی فعال انرژی را پیش ببریم، مثل همان کاری که در مورد ترکیه کردیم، در این زمینه هم می‌توانیم اقدامات مؤثری انجام دهیم. اینکه توانستیم خط لوله را با ارمنستان هم داشته باشیم، بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. 
حقیقت‌پور در پایان خاطرنشان می‌کند: اقدامات دولت در استفاده از توان دانش‌بنیانی کشور سیاست درستی است که به اجرا گذاشته شد، اما ظرفیت‌های فراوانی در این حوزه داریم که هنوز بلااستفاده مانده است و می‌توانیم از آن‌ها بهره ببریم. 
 
 مسیر تحقق خنثی‌سازی تحریم‌های انرژی در گسترش روابط گازی بین ایران  و همسایگان
رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با اهمیت بالای بهبود ارتباطات ایران با کشور‌های همسایه در دولت به «جوان» می‌گوید: یکی از اقدامات مهم در حوزه انرژی و دیپلماسی خارجی، تمرکز بر اصلاح روابط بین ایران و کشور‌های همسایه در جهت گسترش روابط دیپلماتیک و تجارت دوجانبه بوده است که بیشترین نمود آن را در سیاست‌های وزارت نفت مشاهده می‌کنیم، تجارت انرژی و به خصوص بحث برق و گاز مهم‌ترین نقل و انتقال کالایی بین ایران و کشور‌های همسایه بوده است.
این نماینده مجلس پیرامون اثرگذاری مهم افزایش ارتباطات با کشور‌های همسایه در راستای خنثی‌سازی و بی‌اثرکردن تحریم‌ها می‌افزاید: افزایش ارتباطات با کشور‌های همسایه می‌تواند راهبردی در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد. دشمنان به راحتی نمی‌توانند به تحریم کشور‌هایی که با ما در حوزه انرژی ارتباط دارند، بپردازند. انرژی بخشی از امنیت کشور‌ها را تأمین می‌کند و به راحتی قابلیت تحریم ندارد. عضو کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با افزایش توأمان سطح امنیت کشور و همچنین همسایگان با گسترس تعاملات حوزه انرژی خاطرنشان می‌کند: بر اثر گسترش تعاملات حوزه انرژی با کشور‌های همسایه می‌توانیم به افزایش سطح امنیت خودمان و منطقه کمک کنیم. 
وی در رابطه با سفر اخیر رئیس‌جمهور به پاکستان در جهت تکمیل خط لوله صلح ادامه می‌دهد: پیگیری خط لوله صلح با پاکستان در سفر اخیر رئیس‌جمهور و هیئت همراه از جمله وزیر نفت به اسلام‌آباد مثبت ارزیابی می‌شود. از طریق اینطور پیگیری‌ها در سطوح عالی می‌توانیم زمینه را برای عملیاتی‌شدن این خط لوله که منافع زیادی برای کشور دارد، مهیا کنیم. 
سنگدوینی تصریح می‌کند: برخی کشور‌های معاند مانند امریکا و رقبای‌مان در منطقه در این زمینه مشکل‌آفرینی می‌کنند، اما نیاز است با دیپلماسی انرژی قوی و هوشمند به افزایش تعاملات با اسلام‌آباد در حوزه انرژی بپردازیم و موضوع خط لوله صلح را پیش ببریم. ظرفیت‌های فراوانی در کشور‌های همسایه وجود دارد که در سایه دیپلماسی فعال انرژی می‌توانیم از آن‌ها بهره ببریم. به طور مثال، گسترش تعاملات با ترکمنستان و حل‌وفصل برخی مشکلات که در گذشته به وجود آمده بود، مثبت ارزیابی می‌شود. 
 
 تعاملات سازنده ایران با همسایگان در حوزه گازی با دیپلماسی فعال انرژی
سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با دیپلماسی فعال ایران در حوزه انرژی به «جوان» می‌گوید: تمرکز بر توسعه روابط و بهبود وضعیت تجارت خارجی با کشور‌های همسایه اصلی‌ترین رویکرد دولت سیزدهم بوده است و به دنبال تحقق آن نیز دولت از ابزار‌های مختلف به خصوص در حوزه دیپلماسی فعال انرژی استفاده کرده است. تمرکز بر بهبود روابط با کشور‌های همسایه بسیار مهم است، زیرا مهم‌ترین شرکای تجاری کشور نیز همین همسایگان هستند. 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تعاملات سازنده ایران در حوزه انرژی می‌افزاید: تعاملات ایران با کشور‌های همسایه در بستر‌های مختلفی است، اما مهم‌ترین آن‌ها قطعاً بحث مربوط به تبادلات و تجارت انرژی است، از همین رو سیاست‌های فعال و هوشمندانه دولت سیزدهم در این بخش بسیار کلیدی و مهم است. تعاملات سازنده حوزه انرژی نقشی اساسی در تجارت متقابل و همچنین منفعت‌های سیاسی همکاری دوجانبه و چندجانبه دارد و برای منطقه بسیار اهمیت دارد. 
حسینی‌کیا در ادامه با اشاره به رویکرد‌های مؤثر انرژی‌محور در دولت سیزدهم تصریح می‌کند: یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم، ازسرگیری تجارت گاز با کشور شمالی ما یعنی ترکمنستان است. ازسرگیری سوآپ و واردات گاز از ترکمنستان برای کشور بسیار مهم است و احیای روابط با ترکمنستان از سوی دولت سیزدهم یکی از مهم‌ترین و اولین اقدامات این دولت بوده که موجب ازسرگیری تجارت گازی با این همسایه شمالی ما شده است، به غیر از بحث حسن همجواری و روابط سازنده، از سرگیری تجارت گازی ایران با ترکمنستان برای ما نیز اهمیت دارد و در توسعه تجارت گازی ایران با دیگر کشور‌های همسایه نظیر ترکیه و عراق در فصول گرم سال و حل ناترازی داخلی گاز در فصول سرد سال مؤثر واقع خواهد شد. این نماینده مجلس در پایان تصریح می‌کند: مسیر طی‌شده در حوزه دیپلماسی فعال انرژی در منطقه به تقویت همکاری‌های سازنده و همچنین تقویت منافع ایران در منطقه منجر شده است. باید این رویکرد ادامه‌دار باشد و شاهد تحقق همکاری‌های گازی با حجم بیشتر با همسایگان خود باشیم. این رویکرد علاوه بر منفعت مشخص برای طرفین، برای کل منطقه نیز ثبات‌آور است و باید از این نظر دولت سیزدهم را بسیار موفق بدانیم.

نظر شما