شناسهٔ خبر: 66608792 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پارلمان آینده احتمالا ۳ فراکسیونی می‌شود

ردپای پررنگ دولتی‌ها در مجلس دوازدهم

دنياي اقتصاد : با اعلام نتایج مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، پرونده انتخابات ۱۴۰۳بسته شد و تکلیف ۲۹۰ کرسی پارلمان دوازدهم مشخص شد. مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی روز ۱۱اسفند سال گذشته برگزار و در مرحله اول تکلیف ۲۴۵ کرسی مشخص شد. در مرحله دوم انتخابات مجلس که روز جمعه برگزار شد تکلیف ۴۵ کرسی باقی‌مانده نیز مشخص شد. حالا چهره‌هایی که به عنوان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس انتخاب شده‌اند در انتظار ۷خرداد زمان آغاز به کار مجلس جدید هستند تا کار خود را آغاز کنند‌. بر اساس گزارش‌ها ۱۱۵نفر از ۲۹۰نفر نماینده مجلس دوازدهم سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را در کارنامه خود دارند. مسعود پزشکیان، غلامرضا نوری‌قزلجه، مجید نصیرپور، علی نیکزاد، شمس‌الدین حسینی، محمود نبویان، مجتبی ذوالنوری، جعفر قادری، مهرداد لاهوتی، غلامرضا تاجگردون، علاءالدین بروجردی، هادی قوامی، منوچهر متکی، علیرضا منادی‌سفیدان و محمد‌مهدی مفتح از نمایندگانی هستند که تجربه نمایندگی مجلس را دارند.

صاحب‌خبر -

در مقابل البته برخی نیز برای نخستین بار به عنوان نماینده مجلس راهی پارلمان شده‌اند از جمله در تهران که کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی‌منفرد، محمد سراج، ابوالفضل زهره‌وند، حسین صمصامی، پیمان فلسفی، مرتضی محمودی، زینب قیصری و مجتبی زارعی برای نخستین‌بار از حوزه تهران به عنوان نماینده مجلس راهی ساختمان بهارستان شده‌اند‌.

چه کسی در تهران برنده شد؟

 فارغ از ورود چهره‌های جدید و قدیمی به مجلس دوازدهم، ترکیب مجلس جدید این روزها یکی از بحث‌برانگیزترین مباحث سیاسی است. مجلسی که به نظر می‌رسد جریان حامی دولت‌(امنا یا همان نزدیکان ابراهیم رئیسی و جداشدگان از جبهه پایداری‌) دست برتر را حداقل در میان کرسی‌های تهران در آن کسب کرده است. اما نکته مهم شاید شگفتی پیروزی لیست‌هایی باشد که با فاصله اندکی پیش از برگزاری مرحله اول انتخابات از سوی اصولگرایان تشکیل شدند، اما توانستند برادران بزرگ‌تر یا شاید حتی پدران خود را در رقابت‌های انتخاباتی شکست دهند. «ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی» موسوم به (اُمنا)، یکی از همین ائتلاف‌هایی است که ۱۹بهمن سال گذشته اعلام موجودیت کرد. ائتلافی که اتفاقا از احزاب و تشکل‌هایی سیاسی تشکیل شده بود که طی تابستان و پاییز سال گذشته در فضای پیش از انتخابات تشکیل شدند.

اما همین ائتلاف تازه تاسیس توانست لیست‌های مشترک شانا‌(شورای ائتلاف نیروهای انقلاب) و «پایداری» و همچنین «شورای وحدت» را کنار و پیروزی قابل توجهی را برای خود رقم بزند‌. بر این اساس لیست شورای ائتلاف در تهران طی دو مرحله اول و دوم انتخابات توانست، تنها ۹نماینده اختصاصی خود را راهی مجلس دوازدهم کند. مرتضی آقاتهرانی‌(مرحله اول انتخابات)، اسماعیل کوثری‌(مرحله اول انتخابات) محمدباقر قالیباف‌(مرحله اول انتخابات)، علی خضریان‌(مرحله اول انتخابات)، مالک شریعتی‌نیاسر‌(مرحله اول انتخابات)، زهره‌سادات لاجوردی‌(مرحله دوم انتخابات)، عبدالحسین روح‌الامینی(مرحله دوم انتخابات)، مجتبی زارعی(مرحله دوم انتخابات) و علیرضا سلیمی(مرحله دوم انتخابات) نمایندگانی هستند که از شانا در حوزه انتخابیه تهران راهی مجلس شده‌اند. در این بین شانا توانسته در مرحله دوم انتخابات مجلس در تهران دو نماینده خود (محمد سراج و حسین صمصامی) را در لیستی مشترک با امنا راهی مجلس دوازدهم کند‌. در دور اول انتخابات نیز سیدمحمود نبویان در لیست مشترک‌(امنا‌، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و صبح ایران) و رضا تقی‌پور‌انوری‌(شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، صبح ایران و جبهه متحد انقلاب) راهی پارلمان شدند.

بر این اساس می‌توان گفت که شورای ائتلاف در انتخابات مجلس در حوزه تهران از امنا شکست خورده است همچنان‌که حتی ‌علیرضا سلیمی، سرلیست فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا در دور دوم انتخابات تهران با ۱۹۸۸۳۵ رای نفر آخر تهران شد. به این ترتیب ۱۲ نماینده «ائتلاف امنا» و ۶ نفر نماینده «شانا» در دور دوم انتخابات مجلس وارد مجلس دوازدهم شدند.البته یکی از نکات مهم عدم رای‌آوری سرلیست امنا‌، سید‌نظام‌الدین موسوی برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران است که به نظر می‌رسد افشاگری‌های مجازی که پیش از برگزاری انتخابات دور دوم مجلس فضای انتخابات را تحت تاثیر قرار داد و حتی موجب جدایی بخشی از رزمایی‌ها (حزب رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی) از امنا شد، بر این موضوع تاثیرگذار بوده است.

شکست جبهه رائفی‌پور

همچنین ترکیب لیست نمایندگان راه یافته به مجلس از تهران طی دو مرحله همچنین حکایت از آن دارد که «جبهه صبح ایران» به دبیرکلی «علی‌اکبر رائفی‌پور» که اول اسفند سال گذشته در عرصه رقابت‌های انتخاباتی ظهور یافت نیز نتوانسته پیروز میدان باشد. با این ترتیب این جبهه تازه‌تاسیس نتوانسته هیچ نماینده اختصاصی را راهی پارلمان کند و ۱۶نماینده‌ای که نام صبح ایران را یدک می‌کشند، همزمان در لیست‌های انتخاباتی امنا و شورای ائتلاف هم حضور دارند.از جمله مهدی کوچک‌زاده، روح‌الله ایزدخواه، کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی‌منفرد، بیژن نوباوه‌وطن، ابوالفضل ظهره‌وند، احمد نادری، ابراهیم عزیزی، سمیه رفیعی، پیمان فلسفی، ابوالقاسم جراره، مرتضی محمودی، حمید رسایی و مجتبی رحماندوست که در لیست مشترک(امنا و صبح ایران) حضور داشتند. همچنین سیدمحمود نبویان که در لیست‌های مشترک (امنا، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و صبح ایران)، منوچهر متکی(شورای وحدت و صبح ایران)، رضا تقی‌پورانوری(شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، صبح ایران و جبهه متحد انقلاب)، روح‌الله ایزدخواه ‌(امنا و صبح ایران)، سیدعلی یزدی‌خواه ‌(امنا، شورای ائتلاف و صبح ایران) حضور داشتند. براین اساس ترکیب نمایندگان مجلس در تهران از اقبال رای‌دهندگان به لیست امنا حکایت می‌کند که مورد حمایت طیف حامیان دولت بود.

افزایش احتمال تشکیل فراکسیون مستقلین

اما وضعیت در شهرستان‌ها کمی متفاوت است. بررسی نمایندگان منتخب راه‌یافته به مجلس در کل کشور نشان می‌دهد مستقلین و اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها توانسته‌اند بخش مهمی از کرسی‌های مجلس را به دست آورند. همچنان‌که روز گذشته غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده بستان‌آباد در مجلس یازدهم که در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس نیز توانست به پارلمان راه یابد، روز گذشته در گفت‌وگو با جماران اعلام کرد در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم تعداد ۱۳ نفر از نامزدها با مشی مستقل به مجلس دوازدهم راه یافته‌اند. وی افزود: تعداد اعضای فراکسیون در حال تاسیس نمایندگان مستقل به عدد ۱۰۰ نزدیک شد و امیدها برای تشکیل مجلسی که بتواند با جدیت تمام مطالبات مردمی را پیگیری کند، افزایش یافت.

پیش از این غلامرضا نوری‌قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در گفت‌وگو با مجموعه رسانه‌ای «دنیای‌ اقتصاد» تعداد اعضای فراکسیون مستقلین مجلس آینده را پیش از مرحله دوم انتخابات ۸۰نفر اعلام کرده بود و پیش‌بینی کرده بود که این عدد در دوم انتخابات مجلس به ۱۰۰نفر برسد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم متشکل از سه فراکسیون؛ دو فراکسیون متعلق به اصولگرایان و یک فراکسیون نیز متعلق به ‌مستقلین و اصلاح‌طلبان‌ خواهد بود. پیش از این هم جعفر قادری، نماینده شیراز و منتخب مجلس دوازدهم، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» پیش‌بینی کرده بود اصولگرایان در مجلس آینده دو فراکسیون تشکیل دهند. پیش‌بینی‌ا‌ی که حالا با روشن شدن ترکیب مجلس به حقیقت پیوسته است‌.

ریزش آمار حضور زنان در پارلمان

۱۴ کرسی در مجلس دوازدهم نیز به زنان اختصاص یافت که از این تعداد ۷ منتخب سابقه حضور در مجلس را دارند و ۷ نفر از جمله زهرا خدادی، مریم عبداللهی، شهین جهانگیری، عالیه زمانی‌کیاسری، فاطمه جراره، بهشید برخوردار و زینب قیصری برای نخستین با‌ر راهی مجلس شدند‌. زهرا سعیدی مبارکه، الهام آزاد، سارا فلاحی‌، فاطمه محمدبیگی و فاطمه مقصودی نیز سابقه حضور در مجالس دهم و یازدهم را دارند. در همین حال بررسی‌ها نشان‌دهنده ریزش حضور زنان در مجلس نسبت به دوره قبل است. در مجلس یازدهم ۱۶ کرسی در اختیار زنان بود.

مشارکت چطور بود؟

در این بین روز گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور با بیان اینکه یک انتخابات خوب با امنیت و صحت بالا برگزار شد، گفت: به‌طور طبیعی مشارکت در این دوره حدود ۶ تا ۷ درصد بیشتر از مرحله دوم انتخابات در دوره‌های گذشته بوده است.

 

نظر شما