شناسهٔ خبر: 66608724 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

یادداشت اختصاصی تولیت آستان قدس رضوی به ایکنا

دهه کرامت؛ فرصت عمق‌بخشی به مبانی ولایت و امامت

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در یادداشتی به ایکنا نوشت: دهه کرامت بهانه‌ای برای رجوع و توجه دوباره به مصادیق بارز و حقیقی «اولواالامر»، «صادقین»، «اهل الذکر»، «مطهرون» و «راسخان در علم» بوده که همان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) هستند.

صاحب‌خبر -

دهه کرامت؛ فرصت عمق‌بخشی به مبانی ولایت و امامتحجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی به انگیزه دهه کرامت یادداشتی اختصاصی را برای ایکنا نوشته است، متن این یادداشت را با هم می‌خوانیم:

 قرآن کریم امت اسلام را به پیروی از «اولوالامر» و همراهی با «صادقین» و رجوع به «راسخان در علم» و سؤال از «اهل الذکر» توصیه کرده است و به ما تذکر داده است که حقیقت قرآن تنها در اختیار «مطهرون» است.

دهه کرامت بهانه‌ای برای رجوع و توجه دوباره به مصادیق بارز و حقیقی «اولواالامر»، «صادقین»، «اهل الذکر»، «مطهرون» و «راسخان در علم» بوده که همان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) هستند.

بی‌تردید قرآن، کتاب هدایت بشر به سوی فلاح و رستگاری است و همانگونه که در دوران حیات ظاهری پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) مردم برای درک معارف وحیانی به تعلیم و تفسیر آن حضرت نیاز داشتند، پس از ارتحال آن حضرت مسلمانان برای درک صحیح معارف این کتاب الهی به حضرات معصومین(علیهم‌السلام) نیازمند هستند تا معارف این کتاب مقدس را به مردم تعلیم و پیام حقیقی آن را ابلاغ کنند.

اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) همانند نبی مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بهترین، ملموس‌‎ترین و عینی‌ترین الگوها برای رفع ابهام در شیوه تحقق بخشیدن به معارف عمیق اسلامی در متن زندگی و حقیقت حیات مؤمنانه و نیکوترین مفسر و مبین معارف شامخ قرآن کریم هستند، از این رو دهه کرامت یکی از فرصت‌های مغتنم برای معرفت‌افزایی و عمق‌بخشی به جایگاه امامت و ولایت است.

بر همین اساس می‌توان گفت بهترین عمل در ایام دهه کرامت، کسب علم و معرفت در راستای تقویت بنیه دینی و ترویج معارف اهل بیت(علیهم‌السلام)، به ویژه معارف ناب رضوی در جامعه است؛ زیرا تحکیم و استحکام مبانی اعتقادی نسبت به حضرات معصومین(علیهم‌السلام) و حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ، تنها راه مصونیت از انحرافات و طی طریق هدایت و نجات است. پیامبر گرامی(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) با بیان  حدیث شریف ثقلین، گرفتن دامان اهل بیت(علیهم‌السلام) و پیروی از آن حضرات و عمل به دستورات کتاب و عترت را موجب نجات از گمراهی و هلاکت معرفی کرده‌اند و بیان فرمودن که راه اهل‌ بیت(علیهم‌السلام)، همان راه قرآن کریم است و تحقق بخشیدن به دستورات قرآن کریم نیز جز از راه اهل‌ بیت(علیهم‌السلام)، به سرانجام مطلوب خود نخواهد رسید.

از این رو جامعه اسلامی، با رهنمود‌های راهبردی و البته مکرر رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) متوجه این معنا شد که غفلت از این وجود مقدس حضرات معصومین(علیهم‌السلام) سبب ضلالت و گمراهی خواهد بود. 

وجود مطهر و مبارک حضرت رضا(علیه‎السلام) در بیان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به عنوان عالم آل محمد شناخته شده و مصدر و منشاء بسیاری از معارف عمیق توحیدی و معنوی، در ساحت فردی و اجتماعی هستند که هر کدام از بیانات گهربار ایشان، پرده از حقایق قرآنی برداشته و برای تمام امت اسلامی، چراغ راه بوده و خواهد بود.

علاوه بر این، حضرت از بدو ورود به کشورمان ایران سبب خیرات، برکات و مبرّات فراوان بوده‌اند و از دلایل اصلی آشنایی مردم ایران با اهل بیت(علیهم‌السلام) و گسترش معارف قرآنی و تشیع در این مرز و بوم هستند؛ در میان حضرات معصومین(علیهم‌السلام)، حضرت ثامن الحجج(علیه‌السلام) تنها امامی هستند که کشور اسلامی ایران مفتخر به حضور ایشان است؛ از این رو شکرگذار این نعمت عظما در گروی کسب معرفت و شناخت نسبت به جایگاه این امام همان و عمل به دستورات و آموزه‌های حضرت رضا(علیه‎السلام) است.

انتهای پیام

نظر شما