شناسهٔ خبر: 66607891 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

چگونه قبل از سفر بدانیم ممنوع‌الخروج هستیم، یا نه

صاحب‌خبر -

پیش از سفر به کشورهای دیگر این امکان وجود دارد تا شما ممنوع الخروج بودن یا نبودن خود را به صورت آنلاین و رایگان استعلام کنید. این کمک می‌کند تا بتوانید پیش از سفر، مشکل احتمالی را رفع کنید. مدتی است که سایت یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این امکان را فراهم آورده تا هر کسی وضعیت ممنوع‌الخروجی‌اش را به شکل برخط استعلام کرد.

مراحل استعلام ممنوعیت خارج شدن از کشور
شما پس از مراجعه به سامانه «ثبت من» به نشانی https://my.ssaa.ir/portal که همان سایت یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است، ابتدا باید ثبت نام ‌کنید. پس از وارد کردن کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه، روی گزینه «ثبت نام» کلیک کرده و منتظر ارسال پیامک تایید شوید. در صفحه جدید، کد پیامک شده را وارد کرده و سپس گزینه «تایید و ثبت» را انتخاب کنید. اگر همه اطلاعات را درست وارد کرده باشید وارد سامانه ثبت من شده و می‌توانید از خدمات مختلف آن در زمینه استعلام آخرین وضعیت سند، ممنوع‌الخروجی، مالکیت معنوی، ازدواج و طلاق و… استفاده کنید. اما برای این که از ممنوعیت خروج خود آگاه شوید می‌بایست سرویس «اجرای اسناد رسمی» را انتخاب کنید. در صفحه جدید روی «استعلام ممنوع ‌الخروجی» کلیک کنید. سپس باید نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه و کد ملی فرد را وارد کرده و گزینه «بررسی» را انتخاب کنید. اندک زمانی بعد پیامی مبنی بر ممنوع‌الخروج بودن یا نبودن شما نمایش داده می‌شود.

مدت ممنوع ‌الخروجی و نحوه اعتراض به آن
در خصوص مدت زمان ممنوع‌الخروجی باید گفت بر اساس «ماده ٢٤٨ قانون کیفری» مدت زمان اعتبار ممنوعیت خروج شش ماه است که این مدت می‌تواند توسط دادگاه تمدید شود. در خصوص این که آیا می‌توان به این ممنوعیت اعتراض کرد یا نه هم، طبق قانون اگر صدور قرار ممنوع‌الخروجی توسط بازپرس باشد، این حکم تا ۱۰ روز قابل اعتراض است و می‌توان در دادگاه نسبت به صدور این قرار اعتراض کرد. اگر هم از طرف دادگاه باشد تا ٢٠ روز پس از صدور حکم، می‌شود به آن اعتراض کرد.

 

نظر شما