شناسهٔ خبر: 66607685 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شیوا نوروزی

تبانی از رگ گردن به فوتبال نزدیک‌تر است

روزنامه جوان

دو، سه هفته دیگر تکلیف قهرمان لیگ برتر فوتبال معلوم می‌شود، اما حواشی قبل و بعد آن تمام شدنی نیست! هنوز چهار هفته از مسابقات باقی مانده که بحث تبانی جدی‌تر از همیشه مطرح و کار به پلیس فتا هم کشیده شده است. تبانی و اتهام آن، نفس فوتبال را گرفته است.

صاحب‌خبر -

دو، سه هفته دیگر تکلیف قهرمان لیگ برتر فوتبال معلوم می‌شود، اما حواشی قبل و بعد آن تمام شدنی نیست! هنوز چهار هفته از مسابقات باقی مانده که بحث تبانی جدی‌تر از همیشه مطرح و کار به پلیس فتا هم کشیده شده است. تبانی و اتهام آن، نفس فوتبال را گرفته است. هرچند فوتبال ما سال‌هاست در باتلاق حاشیه و جنجال گیر افتاده و هرچه دست و پا می‌زند، بیشتر فرو می‌رود. این اولین فصلی نیست که سرخابی‌های پایتخت در کورس قهرمانی هستند و چند تیم نیز فانوس به دست گرفته و برای بقا می‌جنگند. قبلاً هم حرف از زد و بند دست‌های پشت پرده با همکاری فعالان فوتبال زده شده و بسیاری نیز این واقعیت را تأیید کرده‌اند. در واقع خیلی‌ها از واقعیت ماجرا مطلع هستند، اما مسئولان و مدیران فوتبال اقدام جدی در این زمینه انجام نداده‌اند، والا امروز رقبا به جان هم نمی‌افتادند و آشکار و نهان و بدون نگرانی یکدیگر را به تبانی متهم نمی‌کردند. 
روز گذشته معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتای فراجا در صحبت‌هایش تأکید کرد همانند هر سال و در پایان لیگ فوتبال، طرح عملیاتی در فضای مجازی برای جلوگیری از تبلیغات شرط‌بندی اجرا می‌شود.‌ای کاش تنها موضوع فقط تبلیغات بود؛ حساسیت‌ها وقتی بیشتر می‌شود که سرهنگ پاشایی صراحتاً از تماس مربیان لیگ برتری با پلیس فتا خبر می‌دهد: «برخی از مربیان فوتبالی لیگ برتر طی تماس با پلیس فتا ادعا کردند تماس‌هایی مبنی بر تبانی داشته‌اند. پلیس فتا به این موضوع ورود کرده است. سازمان لیگ و حراست وزارت ورزش هم به این موضوع ورود کرده‌اند و در حال بررسی موضوع هستند.»
شرط‌بندی و تبانی، واقعیت‌های تلخ فوتبال و بهتر است بگوییم ورزش ایران است. در برخی رشته‌های دیگر نیز این دو چالش وجود دارد، اما داستان فوتبال متفاوت است و شدت بسیار بیشتری دارد. طی دو، سه روز اخیر فضای مجازی و حقیقی پر شده از اتهامات قرمز‌ها و آبی‌ها به یکدیگر، اینکه کدام مربی قبلاً بازیکن کدام تیم بوده یا اینکه دروازه‌بان تیم رقیب پیش از این پیراهن چه تیمی را به تن می‌کرده. البته شاید در ظاهر چند جمله ساده و ادعا باشد، ولی دقیق‌تر که نگاه کنید، می‌بینید ماهیت این جملات چیزی نیست جز اتهامات بزرگی که فقط در فوتبال ما به راحتی آب خوردن زده می‌شود و کک هیچ کسی هم نمی‌گزد. در حالت عادی خطاب قرار دادن سرمربی یا دروازه‌بان اصلی یک تیم و بازی کردن به نفع تیم رقیب باید واکنش سریع، جدی و قاطع مسئولان سازمان لیگ و حتی فدراسیون را به همراه داشته باشد، منتها هیچ چیز فوتبال ما عادی نیست و قاعدتاً انتظارمان نیز غیرمنطقی به نظر می‌رسد، ولی ورود پلیس فتا و اطلاع‌رسانی آن به مردم یک‌بار دیگر وجود تبانی را همچون پتک بر سر فوتبال کوبید و دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند. فعلاً تب لیگ برتر داغ است، اما حواس‌مان باشد که لیگ یک هم از این حیث شرایط وخیمی دارد و زد و بند‌ها به قوت خود باقی است. 
پلیس فتا که وارد عمل می‌شود و طبق قانون وظیفه‌اش را انجام می‌دهد، ولی آیا وزارت و فدراسیون نیز مسئولیت‌شان را درخصوص این مسئله مهم و حساس به درستی انجام می‌دهند؟ نمی‌شود هر کسی از راه رسید تیم رقیب، بازیکن و مربی‌اش را به تبانی متهم کند و آب از آب تکان نخورد. حساس شدن بازی‌ها نظارت جدی‌تر و قاطع‌تر می‌خواهد.

نظر شما