شناسهٔ خبر: 66607684 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رضا خانزادی

مشارکت مردم در تولید با تأمین سرمایه جمعی

روزنامه جوان

مردم در دوره‌های مختلف و در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های مسائل مربوط به کشور نقش پررنگ و برجسته‌ای داشته‌اند و هر کجا از ظرفیت آن‌ها استفاده شده و در مسائل و مشکلات ورود کرده‌اند، نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند و آن مسئله به نحو احسن به پایان رسیده است که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون ابتدای انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب، پیروزی در جنگ تحمیلی و کمک‌رسانی به مناطق محروم و کاهش بی‌سوادی در کشور اشاره کرد. 

صاحب‌خبر -

مردم در دوره‌های مختلف و در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های مسائل مربوط به کشور نقش پررنگ و برجسته‌ای داشته‌اند و هر کجا از ظرفیت آن‌ها استفاده شده و در مسائل و مشکلات ورود کرده‌اند، نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند و آن مسئله به نحو احسن به پایان رسیده است که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون ابتدای انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب، پیروزی در جنگ تحمیلی و کمک‌رسانی به مناطق محروم و کاهش بی‌سوادی در کشور اشاره کرد. 
راه‌حل اصلی مشکلات اقتصادی در حوزه‌های مختلف مانند تورم، اشتغال جوانان، افزایش ارزش پول ملی و افزایش صادرات، همه و همه در بحث تولید، به خصوص تولید داخلی خلاصه می‌شود. 
با توجه به نظرات کارشناسان اقتصادی به این نتیجه می‌رسیم که کلید حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله «تورم»، «اشتغال» و «ارزش پول ملی» مسئله «تولید» است، بنابراین برای محقق‌شدن جهش تولید راه‌حلی جز فعال‌کردن ظرفیت‌های مردمی در حوزه تولید وجود نخواهد داشت. 
از جمله نقش‌های مشارکت مردم در راستای حوزه تولید که می‌توانند مشارکت کنند، تأمین سرمایه مورد نیاز بخش تولید است. 
یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی محیط کسب وکار هر کشور، توانایی صاحبان تولید جهت تأمین مالی و جذب سرمایه در آن کشورهاست. 
از جمله مشکلاتی که امروزه در بخش تولید در کشور وجود دارد، کمبود نقدینگی برای راه‌اندازی یا افزایش تولید است که در بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس این شاخص در ایران از وضعیت نامطلوبی برخوردار است. 
در مواردی تولیدکنندگان و کارآفرینان به دلیل نبود سرمایه کافی امکان برخورداری از افزایش تولید و به‌کارگیری نیروی جدید در تولید را ندارند، اما اکثر مردم امکان تأمین سرمایه مورد نیاز بخش تولیدی را دارند، ولی سرمایه خود را به جای تولید در بانک‌ها و بازار‌های غیرمولد نظیر بازار ارز و سکه می‌برند، با سرمایه‌گذاری در بخش تولید، این مانع جدی از سر راه تولید کشور برداشته خواهد شد. 

 علت اهمیت تأمین سرمایه برای کسب‌وکار‌ها چیست؟ 
در انتخاب تأمین سرمایه نکات مهمی وجود دارد که می‌تواند باعث موفقیت یک پروژه یا تولید شود، همانطور که انتخاب اشتباه می‌تواند مانع پیشرفت و حتی شکست شود. 
اولین راهی که در تأمین سرمایه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از سرمایه شخصی برای تأمین مالی کسب‌و‌کارهاست. وقتی افراد از سرمایه شخصی کافی برخوردار نباشند، جذب سرمایه دوستان و آشنایان را به عنوان گزینه در نظر می‌گیرند که از جمله مزایای این مدل تأمین سرمایه است. 
این مدل دارای معایبی هم هست که در بیشتر مواقع سرمایه شخص یا سرمایه نزدیکان او برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار یا اجرای طرح مورد نظر کافی نیست که در این صورت وقتی افراد سرمایه کافی در اختیار نداشته باشند و همچنین نتوانند از دوستان خود کمک بگیرند، به فکر شراکت با دیگران می‌افتند، بنا بر این اگر دانش کافی نسبت به شریک خود نداشته باشند، ممکن است کار مطابق میل آن‌ها پیش نرود و دچار چالش‌هایی شوند. 
از پرکاربرد‌ترین راه‌های تأمین سرمایه، تأمین مالی با استفاده از وام و تسهیلات بانکی است. در واقع تجمیع منابع خرد افراد و هدایت آن‌ها به سمت فعالیت‌های مولد تولیدی‌ها و شرکت‌ها، از مهم‌ترین وظایف بانک‌ها محسوب می‌شود که این روش مناسب کسب‌و‌کار‌هایی که به درآمد پایداری که پاسخگوی بازپرداخت تسهیلات دریافت شده باشد، نرسیده‌اند، نیست و می‌تواند در بدترین حالت به ورشکستگی سریع آن‌ها منجر شود. 

 روش‌های تأمین مالی جمعی
تأمین مالی جمعی روشی جدید برای جذب سرمایه برای تأمین منابع پروژه‌ها و کسب‌وکار‌ها با ایده‌های نوآورانه است. 
در این روش صاحبان کسب‌وکار با ارائه جوایز، امتیاز‌ها یا حتی بهره‌وری از محصول نهایی، سرمایه‌گذاران را به همکاری مالی ترغیب می‌کنند. 
هدف اصلی تأمین مالی جمعی، تأمین منابع مالی برای شروع یک پروژه جدید، توسعه کسب‌وکار، تحقق ایده‌های نوآورانه یا حتی حمایت از مسائل اجتماعی و محیطی است. 
این روش علاوه بر جذب سرمایه، باعث ایجاد ارتباط نزدیک‌تری بین کارآفرینان و حامیان پروژه می‌شود. همچنین باعث می‌شود مشارکت مردم در پشتیبانی مالی از پروژه‌ها و کسب‌وکار‌ها جذب شود. 
امروزه تأمین مالی جمعی به عنوان یک روش مؤثر برای تأمین منابع مالی برای کسب‌و‌کارها، پروژه‌ها، ایده‌های نوآورانه و فعالیت‌های اقتصادی دیگر شناخته شده است و می‌تواند یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری با پول کم باشد چراکه برای سرمایه‌گذاران امکان سرمایه‌گذاری با سود بالا و ریسک کم و برای شرکت‌ها و کسب‌و‌کار‌های نوپا امکان گسترش و پیشرفت را فراهم می‌کند و این یک معامله دو سر سود برای سرمایه‌گذاران و کسب‌و‌کارهاست.
 
 مزایای تأمین مالی جمعی
۱- حمایت از تولیدی‌های کوچک: در پروژه‌های اقتصادی بسیار بزرگ، تأمین مالی از سوی سرمایه‌گذاران کلان انجام می‌شود. در این میان، ایده‌های کارآفرینی که به صورت تولیدی‌های کوچک اقتصادی فعالیت می‌کنند، حمایت نمی‌شود، اما با روش تأمین مالی جمعی به خوبی می‌توان بعد از بررسی و تأیید طرح توجیهی آنها، سرمایه‌های کوچک را به سمت‌شان جذب کرد و در بهبود تولید اقتصادی کشور تأثیر گذاشت. 
۲- مردم‌سازی اقتصاد: یکی از مشکلات هر اقتصادی کاهش تولید است که بار آن بر دوش همه مردم است و تقریباً تمامی مردم به نوعی در سختی‌های اقتصادی قرار می‌گیرند. در این شرایط، طبق توصیه کارشناسان اقتصادی، کاهش هزینه‌های مصرفی و تأکید روی تولید است تا بتوان با سرعت بیشتری از این سختی خارج شد. در این میان روش تأمین مالی جمعی، گزینه‌ای مؤثر برای حضور مردم با سرمایه‌های کوچک خود در ایده‌های تولیدی بنگاه‌های کوچک و زودبازده است. 

 نمونه تجربه موفق تأمین مالی جمعی
شرکت پی‌پل تکنولوژی که در کالیفرنیای امریکا واقع شده است، در سال۲۰۱۵ میلادی موفق شد یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین کمپین‌های تأمین مالی جمعی در دنیا را رقم بزند. 
این شرکت که برای تولید محصول خود به نام پی‌پل‌تایم که یک ساعت مچی هوشمند است، جذب سرمایه می‌کرد، موفق شد در این کمپین، حدود ۲۰میلیون‌و۳۰۰هزار دلار از سوی ۷۸هزارو ۴۷۱ مشارکت‌کننده دریافت کند. 
با وجود اینکه بیش از ۹ سال از این کمپین گذشته، اما این شرکت همچنان به عنوان یکی از موفق‌ترین کمپین‌های تأمین مالی جمعی در جهان شناخته می‌شود. 
در نتیجه برای مشارکت مردم در اقتصاد، باید امنیت اقتصادی فراهم شود و به بخش خصوصی میدان داد تا مردم وارد اقتصاد شوند و در تأمین سرمایه‌های پروژه‌های کسب‌وکار‌ها شرکت کنند، اما باید برای تحقق این امر بوروکراسی‌های دست‌وپاگیر از جلوی پای مردم حذف شوند.

 | پژوهشگر اقتصاد

نظر شما