شناسهٔ خبر: 66607680 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گلایه‌هایی برای شنیده نشدن

روزنامه جوان

با وجود این یک گوش مسئولان ورزش در بوده و دیگری دروازه، واقعیتی که امروز گلایه‌های سجاد گنج‌زاده، قهرمان المپیکی کاراته و دارنده مدال‌های جهانی این رشته و انتقاد بانوان تیم ملی راگبی در کنار گلایه‌های سایر ورزشکاران آن را فریاد می‌زند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: درست یک هفته بعد از دیدار ورزشکاران با رئیس‌جمهور، شنیدن حرف‌های سجاد گنج‌زاده، قهرمان مدال‌آور کاراته ایران و حرف‌های بانوان تیم ملی راگبی ایران بسیار تأمل‌برانگیز است، حرف‌هایی که نشان می‌دهد در رسیدگی به مدال‌آوران و افتخارآفرینان ورزش ایران همچنان روی پاشنه بی‌توجهی می‌چرخد و تمام حرف‌هایی که از سوی مسئولان ورزش زده می‌شود تنها شعار است و آن‌ها حتی توصیه‌های مقام‌های بالاتر از خود را هم جدی نمی‌گیرند. 
 
بد نیست همین اول مطلب، بخش‌هایی از سخنان ابراهیم رئیسی در جلسه سه‌شنبه گذشته با ورزشکاران را با هم مرور کنیم. رئیس‌جمهور گفت: «حقیقتاً قهرمانان با رفتن روی سکو و به اهتزاز درآوردن پرچم پرافتخار ایران، دل مردم را شاد می‌کنند و این شادی بسیار ارزشمند و قیمتی است، به همین دلیل هم باید زیرساخت‌های لازم برای گسترش ورزش قهرمانی فراهم شود تا قهرمانان هیچ دغدغه‌ای جز میدان و قهرمان شدن نداشته باشند. همچنین لازم است از همه مربیان و دست‌اندرکاران ورزشی که به ارتقای آمادگی ورزشکاران کمک می‌کنند نیز صمیمانه قدردانی کنم.»
پیش از این هم از این قبیل توصیه‌ها زیاد شنیده شده است، حتی مقام معظم رهبری در دیدار‌های خود با قهرمانان و مدال‌آوران به مسئولان حاضر در جلسه توصیه کرده‌اند که هوای ورزشکاران را داشته باشند و درصدد رفع مشکلات آن‌ها بکوشند. با وجود این یک گوش مسئولان ورزش در بوده و دیگری دروازه، واقعیتی که امروز گلایه‌های سجاد گنج‌زاده، قهرمان المپیکی کاراته و دارنده مدال‌های جهانی این رشته و انتقاد بانوان تیم ملی راگبی در کنار گلایه‌های سایر ورزشکاران آن را فریاد می‌زند. گلایه‌هایی که قبلاً هم گفته شده تا امروز دردناک‌تر از قبل باشد. حالا باید منتظر ماند و دید واکنش مسئولان ورزش و به‌ویژه وزیر ورزش که البته این روز‌ها به شدت پیگیر امور فوتبال است نسبت به این حرف‌ها چیست. آیا اتفاق مثبتی رخ می‌دهد یا به قول گنج‌زاده اوضاع بدتر می‌شود.


 کسب مدال راحت‌تر از پیگیری قول‌ها 
قهرمان کاراته ایران که طی سال‌های گذشته با حضور در فعالیت‌های اجتماعی ارادت و عشق خود به مردم را ثابت کرده با اشاره به بدقولی‌های مسئولان ورزش می‌گوید: «بعد از بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان مصاحبه‌ای انجام دادم، اما متأسفانه هر قولی داده شد عملی نشد. این قول‌ها سال‌ها طول می‌کشد، روی هم تلنبار می‌شود و ورزشکار را دلسرد می‌کند. بعضی مواقع آنقدر پیگیر قول‌هایی می‌شوم که داده شد و عملی نشد که از لحاظ روانی دچار مشکل می‌شوم. برای من کسب مدال جهانی راحت‌تر از پیگیری قول‌های مسئولان است.»
گنج‌زاده در ادامه حرف‌های خود به تسنیم به مسئله برداشت غلط از انتقاد‌های او و سایر ورزشکاران هم اشاره می‌کند: «من ورزشکار وقتی حرف می‌زنم، نه تنها هیچ بررسی نمی‌شود که مشکلات برطرف شود، بلکه گارد هم می‌گیرند. وقتی ما صحبت می‌کنیم، فکر می‌کنند خارجی و به دنبال برهم زدن جو و شرایط و دشمن کشور هستیم. این در حالی است که ما درددل می‌کنیم و اتفاقاتی را که افتاده می‌گوییم، اما باز هم از طرف مسئولان گارد گرفته می‌شود و نه تنها مشکلات برطرف نمی‌شود، بلکه کار سخت‌تر می‌شود و سد‌های عجیب و غریبی نیز روبه‌روی ما قرار می‌گیرد.»
مدال‌آور المپیکی کاراته ایران به موضوع جالبی اشاره می‌کند: «این تازه شرایط قهرمانان مدال‌آور است و آن قهرمانی که مدال نگرفته کلاهش پس معرکه است و با حقوق ۲، ۳‌میلیونی در اردو‌ها به امید این است که یک روز مدال بگیرد تا پاداشی در خور شأن دریافت کند و زندگی‌اش را بسازد، اما ته آن نیز پاداش‌هایی می‌شود که با آن کاری نمی‌شود انجام داد. هر زمان هم که مصاحبه می‌کنیم به جای برداشتن موانع آن‌ها را چندین برابر می‌کنند.»

 غیبت تیم تاریخ‌ساز در مراسم تجلیل
سجاد گنج‌زاده از قهرمانان و مشکلات ورزشکارانی گفت که مدال کسب نکرده‌اند، ولی ماجرای تیم ملی راگبی بانوان که با تاریخ‌سازی مدال برنز آسیا را کسب کردند، متفاوت است. تیمی که با وجود قول‌های مسئولان حتی به مراسم تجلیل از مدال‌آوران ورزش کشور هم دعوت نشد!
زهرا قربانی، سرمربی تیم ملی راگبی بانوان می‌گوید: «توقع داشتیم با حضور آقای کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان که خود از جنس ورزش هستند و جایگاه ورزش‌های المپیکی را می‌شناسند، اوضاع راگبی بهتر شود. از معاونت بانوان وزارت ورزش نیز انتظار توجه بیشتری داریم، چون این تیم ظرفیت کسب مدال در بازی‌های آسیایی را دارد.» سرمربی تیم ملی در ادامه با اشاره به عدم دعوت این تیم به مراسم تجلیل از مدال‌آوران به ایسنا گفت: «برای ما جای تعجب داشت که چرا در اهدای جوایز مدال‌آوران به دختران راگبی‌باز بی‌مهری شد، در حالی که برخی رشته‌های دیگر همین مدال را گرفتند و تجلیل شدند. حتی برخی رشته‌ها در مسابقات سطح پایین شرکت کردند و ورزش آن‌ها المپیکی نبود، اما جایزه دریافت کردند.»

نظر شما