شناسهٔ خبر: 66607605 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

تحقيقات اف. بی.آی درباره نماينده پيشين آمريکا در امور ايران جدی شده است

داستان پر رمز و راز«مالی» - مردم سالاری آنلاين

ماجراي نماينده پيشين آمريکا در امور ايران به يک سريال بي انتها تبديل شده است. تارنماي آمريکايي پوليتيکو مي‌نويسد ؛اداره تحقيقات فدرال آمريکا (اف‌بي‌آي) در حال تحقيق در خصوص جرائم احتمالي «رابرت مالي»، نماينده پيشين آمريکا در امور ايران است.

صاحب‌خبر - گروه ديپلماسي: ماجراي نماينده پيشين آمريکا در امور ايران به يک سريال بي انتها تبديل شده است. تارنماي آمريکايي پوليتيکو مي‌نويسد ؛اداره تحقيقات فدرال آمريکا (اف‌بي‌آي) در حال تحقيق در خصوص جرائم احتمالي «رابرت مالي»، نماينده پيشين آمريکا در امور ايران است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین  ،تارنماي آمريکايي پوليتيکو روز جمعه به وقت محلي به نقل از يک منبع آگاه که از جزئيات پرونده آگاه است، اعلام کرد که اف‌بي‌آي در حال تحقيقات در خصوص انتقال احتمالي پرونده‌هاي سري به ايميل شخصي از سوي رابرت مالي است.
رابرت مالي پيش از اين ارتکاب هر گونه جرم را رد کرده است. رسيدگي به چنين پرونده‌هايي معمولاً پيچيدگي‌هاي خاص خودش را دارد و ممکن است چندين ماه و حتي چندين سال به طول بينجامد.
اين رسانه آمريکايي ادامه داد: درحالي که هنوز تحقيقات عليه جرم احتمالي رابرت مالي ادامه دارد، مشخص نيست که آيا وزارت دادگستري آمريکا عليه او اعلام جرم خواهد کرد يا خير و اينکه دامنه جرائم مطرح‌شده عليه او تا چه اندازه خواهد بود.
مجوزهاي امنيتي رابرت مالي حدود يک سال پيش تعليق شد و او اندکي بعدتر به مرخصي فرستاده شد. از جمله وظايف رابرت مالي به عنوان فرستاده ويژه امور ايران در دولت جو بايدن تلاش براي احياي توافق هسته‌اي برجام بود. گروهي از نمايندگان جمهوري‌خواه در کنگره آمريکا که دولت جو بايدن را به مماشات در برابر ايران متهم مي‌کنند، انجام تحقيقات در خصوص رابرت مالي را بهانه حمله به دولت آمريکا قرار داده‌اند.
اف‌بي‌آي از اظهارنظر درباره گزارش پوليتيکو خودداري کرده و گفته است انجام تحقيقات کيفري در خصوص رابرت مالي را تأييد يا تکذيب نمي‌کند.
نمايندگان جمهوري‌ خواه علاوه بر اين دولت بايدن را به پنهان‌کاري در خصوص پرونده رابرت مالي متهم کرده و مي‌گويند کاخ سفيد از ارائه توضيحات شفاف درباره پرونده او خودداري مي‌کند.
مايک مک‌کال، رئيس کميته امور خارجي مجلس نمايندگان و «جيم ريش»، عضو ارشد کميته روابط خارجي در مجلس سنا در روزهاي گذشته با نگارش نامه‌اي به «آنتوني بلينکن»، وزير خارجه آمريکا خواستار دريافت جزئيات بيشتر در خصوص اين پرونده شده‌اند. اين دو قانونگذار در نامه خود مدعي شده‌اند که رابرت مالي اسناد محرمانه را به حساب ايميل شخصي خودش منتقل کرده و برخي از اين اسناد را روي گوشي شخصي‌اش دانلود کرده است.
در بخشي از اين نامه آمده است: «مشخص نيست او قصد ارائه اين اسناد به چه کسي را داشته اما گمان مي‌رود يک عمل سايبري متخاصم توانسته است به ايميل و گوشي او دسترسي پيدا و اطلاعات ياد شده را دانلود کند.»
پوليتيکو همچنين نوشته است، گفته مي‌شود اف‌بي‌آي علاوه بر اين در حال تحقيقات درباره عمدي بودن يا غيرعمدي بودن ارائه اطلاعات محرمانه به مقام‌هاي کشورهاي خارجي است.
برخي از پرونده‌هاي سابق در آمريکا در خصوص استفاده نادرست مقامات اين کشور از اطلاعات به اعلام جرم عليه آنها منجر نشده‌اند اما در برخي موارد ديگر هم آن مقامات در اين پرونده‌ها مجرم شناخته شده‌اند.
برکناري پس از سکوت خبري
خبر مرخصي ملي که در ژانويه 2021 به عنوان نماينده دولت آمريکا در امور ايران منصوب شد، پس از مدت‌ها سکوت خبري اش، هشتم تيرماه جاري (29 ژوئن) از سوي متيو ميلر (مت ميلر) سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا اعلام شد که گفت: راب ملي در مرخصي است و آبرام پيلي به عنوان جانشين موقت او در امور ايران ايفاي نقش مي‌کند و فعاليت وزارت خارجه آمريکا در اين زمينه را رهبري مي‌کند.
«متيو ميلر» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در نشست با خبرنگاران در وزارت خارجه آمريکا در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا رابرت مالي همچنان نماينده ويژه آمريکا در امور ايران است؟ گفت: من هيچ نظري در مورد وضعيت (راب) ملي ندارم اما مالي همچنان نماينده ويژه در امور ايران است. در پي اين اظهار نظر ميلر، خبرنگاران از او درباره وضعيت رابرت مالي سوال کردند که سخنگوي وزارت خارجه آمريکا سرانجام درباره وضعيت رابرت مالي نماينده ويژه اين کشور در امور ايران و مذاکره کننده ارشد آمريکا در گفتگوهاي غيرمستقيم با تهران به خبرنگاران اعلام کرد: راب مالي در مرخصي است و آبرام پالي (پيلي) به عنوان جانشين موقت او در امور ايران ايفاي نقش مي‌کند و فعاليت وزارت خارجه آمريکا در اين زمينه را رهبري مي‌کند.
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا اما هيچ توضيحي درباره دليل و نوع مرخصي رابرت مالي نداد ولي در عين حال تاييد کرد که معاون رابرت مالي يعني آبرام پالي هم اکنون بطور موقت جانشين او است.
شبکه خبري سي‌ ان ‌ان به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد به دنبال بازرسي امنيتي وزارت خارجه آمريکا درباره احتمال سوء نگهداري از محتويات محرمانه از سوي مالي، دسترسي‌هاي امنيتي اين مقام آمريکايي از اوايل سال جاري به حالت تعليق درآمده و او در مرخصي بدون حقوق به سر مي‌برد.
اين رسانه آمريکا به نقل از يک مقام آمريکايي ادامه داد: پس از شروع تحقيقات امنيتي وزارت خارجه آمريکا از رابرت مالي، او براي مدتي در سمت خود فعاليت مي‌کرد اما اجازه دسترسي به اطلاعات محرمانه را نداشت. مايک مک کال رئيس کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا که پرونده رابرت مالي را پيگيري مي‌کرد، پس از يک جلسه توجيهي محرمانه ششم مرداد ماه درباره وضعيت پرونده رابرت مالي با نشريه جوييش اينسايدر گفتگو کرد و گفت که مقامات دولت آمريکا نتوانسته‌اند در مورد وضعيت راب ملي، نماينده ويژه آمريکا در امور ايران که از ايفاي نقش خود به اتهام سوء استفاده از اطلاعات محرمانه تعليق شده است، به اعضاي کميته توضيحي ارائه دهند.
وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد که رابرت مالي در پاييز امسال در زمينه سياست خارجي و در بهار در زمينه ديپلماسي، مذاکره و سياست خارجي به دانشجويان درس خواهد داد.
جو بايدن رئيس جمهور دموکرات آمريکا در ماه ژانويه 2021 از راب ملي براي احياي توافق هسته‌اي 2015 ايران استفاده کرد. راب مالي اکنون در دانشگاه‌هاي ييل و پرينستون تدريس مي‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما