شناسهٔ خبر: 66606463 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

گل دوم آفساید بود؟ پنالتی هوادار سوخت؟

کارشناسی دو صحنه مشکوک بازی پرسپولیس

دو صحنه مشکوک دیدار هوادار - پرسپولیس مورد بررسی کارشناسان داوری قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس در شرایطی در هفته بیست و هفتم لیگ برتر با نتیجه ۲-۰ برابر هوادار پیروز شد که با توجه به حساسیت مسابقات در هفته‌های پایانی و رقابت نزدیک سرخابی‌ها برای کسب عنوان قهرمانی عملکرد داوران نیز بیش از پیش مورد توجه قرار دارد.

سرخ‌ها در دقیقه ۱۵ گل اول را به ثمر رساندند و بازی تا دقیقه ۷۲ با نتیجه ۱-۰ دنبال می‌شد که در این لحظه با حرکت مهدی ترابی در سمت راست، توپ به دانیال اسماعیلی‌فر رسید و پاس او در محوطه جریمه به عیسی آل‌کثیر رسید تا او گل دوم را وارد دروازه حریف کند. این صحنه از نظر بازیکنان هوادار آفساید بود و آنها به عدم اعلام آفساید از سوی کمک داور اعتراض داشتند.

همچنین در دقایق پایانی مسابقه یک صحنه مشکوک به هند در محوطه جریمه پرسپولیس رخ داد اما در شرایطی که بازیکنان هوادار اعتقاد به خطای هند داشتند، داور دستور به ادامه بازی داد.

پاس مهدی ترابی به دانیال اسماعیلی‌فر (دقیقه ۷۲- مشکوک به آفساید)

ویدئو: 332466

محمدرضا ابوالفضلی: کمک‌داور در دو‌ مرحله و در فواصل زمانی کوتاه، تصمیمات صحیحی اتخاذ نمود، چراکه در صحنه اول پای مدافع هوادار، باعث شده بود مهاجمِ پرسپولیس در وضعیت آفساید قرار نگیرد ‌و به اصطلاح «آفساید را پُر کرده بود» و در ادامه، هنگام ارسالِ پاسِ عرضی، مهاجمی که گل را به ثمر رساند نیز از توپ عقب‌تر بود، لذا گل به ثمر رسیده کاملا صحیح بوده و نتیجه کارِ خوبِ کمک‌داور است.

محمدحسین ترابیان: از این زاویه صحنه به طور کامل قابل ارزیابی و تشخیص آفساید نیست، وبی از روی خطوط زمین و محوطه جریمه به نظر میرسد مدافع میانی هوادار آفساید را پر کرده و مهاجم در موقعیت onside صاحب توپ شده است. با این تصاویر باید به تصمیم تیم داوری احترام بگذاریم.

مهدی عالیقدر: اين صحنه به هيچ عنوان آفسايد نيست. در وضعيت اول پاي مدافع هوادار كاملا آفسايد را پر كرده است و در صحنه دوم با توجه به اينكه توپ از مهاجم جلوتر بود، عملا قانون آفسايد لحاظ نمي‌گردد. جاي گيري خوب كمك داور باعث اخذ تصميم درست گرديد.

ابراهیم میرزابیگی: کمک داور جای‌گیری بسیار خوبی داشت و در هر دو صحنه درست عمل کردند و گل به درستی به ثمر رسید.

حسین عسگری: در صحنه فریز شده می‌توان از روی خط محوطه جریمه و سایه روشن زمین چمن تشخیص داد که پای بازیکن هوادار جلوتر از پای بازیکن پرسپولیس است و او در موقعیت آفساید حضور نداشته است. در ادامه هم که توپ جلوتر از آل‌کثیر بود و در این شرایط اصلا بحث آفساید پیش نمی‌آید. بنابراین گل سالم بود.

تورج حق‌وردی: این صحنه آفساید نبود و گل سالم بود.

بابک وسیله‌بر: این صحنه شاهکار کمک داور است. هم در دریافت اول، مهاجم در شرایط مساوی قرار دارد و هم در صحنه دوم، با اینکه مهاجم در زمان ارسال یا لمس توپ توسط همدسته اش در وضعیت آفساید بود اما زمانی می توان بازیکن دریافت کننده را جریمه کرد که نزدیکتر از توپ به خط دروازه باشد، بنابراین ادامه بازی صحیح و گل سالم به ثمر رسیده است.

سعید علینژادیان: تصمیم کمک داور در هر دو صحنه درست بود و نه هیچکدام از بازیکنان پرسپولیس در آفساید قرار ندارند و گل به درستی به ثمر می‌رسد.

برخورد توپ به بدن مسعود ریگی (دقیقه ۹۰+۴- مشکوک به هند پنالتی)

ویدئو: 332471

محمدرضا ابوالفضلی: توپ از روی سَر و بین دو دستِ مدافع اول (بازیکن شماره ۸۸) عبور کرده سپس با ضربه سرِ مهاجمِ هوادار به زیر چانه و گلوی مدافع پرسپولیس برخورد میکند، داور در این صحنه به درستی ادامه بازی داد و هیچ خطای هندی که منجر به اعلام پنالتی شود، اتفاق نیفتاد. لازم به ذکر است که به طور کلی، دستِ مدافع مذکور در بدن قرار داشته و اصلا غیرطبیعی هم نبود.

محمدحسین ترابیان: از این زاویه مشخص نیست توپ به دست مدافع برخورد می‌کند یا نه اما با توجه به فاصله و نبود دست مدافع در حالت غیر طبیعی، در صورت برخورد توپ به دست هم ادامه بازی تصميم صحیح داور بوده است.

مهدی عالیقدر: با اين تصوير اگر توپ به دست مدافع هم برخورد كرده باشد، چون دست در وضعيت طبيعي است، تصميم داور مبني بر ادامه بازي صحيح مي‌باشد.

ابراهیم میرزابیگی: از نظر من توپ به صورت بازیکن برخورد می‌کند و ادامه بازی از طرف داور درست بود.

حسین عسگری: تا جایی که مشخص است توپ به شانه بازیکن برخورد می‌کند اما اگر به بازوی او هم برخورد کرده باشد، هند نیست، چون دست او حالت طبیعی دارد.

تورج حق‌وردی: از این زاویه مشخص نیست که چه اتفاقی افتاده است.

بابک وسیله‌بر: با اینکه محل برخورد توپ واضح نیست اما اگر به دست مدافع هم برخورد داشته باشد، هند محسوب نمی‌شود، به دلیل اینکه دست در حالت طبیعی بوده و به سمت توپ حرکت نکرده است؛ بنابراین ادامه بازی برای این صحنه صحیح می‌باشد.

سعید علینژادیان: دست مدافع در وضعیت طبیعی قرار دارد و هیچ یک از شرایطی که منجر به تخلف هند باشد، در این صحنه وجود ندارد.

نظر شما