شناسهٔ خبر: 66606461 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ابعاد قوطی پروفیل

پروفیل قوطی یکی از مهم ترین مقاطع پرکاربرد ساختمانی است که از متریال های مختلفی برای ساخت آن استفاده می کنند؛

صاحب‌خبر -

پروفیل قوطی یکی از مهم ترین مقاطع پرکاربرد ساختمانی است که از متریال های مختلفی برای ساخت آن استفاده می کنند؛ زیرا کاربردهای زیادی داشته و باید از جنس یک فلز مقاوم با طول عمر بالا ساخته شود. از سوی دیگر پروفیل ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای نوع خاصی از سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو در این مقاله قصد بررسی ابعاد پروفیل های قوطی شکل را داریم که در زمان خرید بسیار حائز اهمیت هستند؛ زیرا اگر نوع مناسبی از قوطی ها را در اشکال مربعی و مستطیلی با ابعاد مناسب برای پروژه مد نظر خود خریداری نکنید، تنها هزینه پروژه را افزایش داده اید.

ابعاد پروفیل های قوطی شکل از منظر ضخامت بین 2/0 تا 3 میلی متر متغیر است. با این وجود توجه داشته باشید ابعاد قوطی پروفیل نقش مهمی را در کاربرد نهایی این مقاطع به خود اختصاص می دهند. در این بین باید گفت قوطی پروفیل در بازه ضخامتی 2/0 تا 5/0 و 5/1 در صنایع لوازم خانگی و ساخت مبلمان، قفسه و مواردی از این قبیل به کار برده می شود.

این در صورتی است که قوطی پروفیل با ضخامت 2 تا 3 میلی متر بیشتر برای صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. البته لازم به ذکر است از قوطی پروفیل در صنعت خودروسازی نیز استفاده می کنند. رایج ترین ابعاد قوطی پروفیل به صورت مربعی شکل و در ابعاد 100 * 100 تا 400 * 400 می باشد. قوطی پروفیل مستطیلی شکل نیز بیشتر در ابعاد رایج و استاندارد 40 * 80، 30 * 60، 50 * 100 تولید می شوند.

بهتر است بدانید هر شاخه پروفیل قوطی در طول های 6 و 12 متری تولید می شود. همچنین ابعاد رایج قوطی پروفیل مربعی شکل برای درک بهتر شما عزیزان در زمان خرید در قالب جدول زیر آورده شده اند:

2

فرآیند تولید پروفیل قوطی

ساخت قوطی های پروفیل شکل در بازارها با استفاده از ورق های شیمیایی و خاص صورت می گیرد. این ورق ها که ممکن است سیاه، گالوانیزه، روغنی و ... باشند، در ترکیبات شیمیایی خود دارای عناصری مانند سیلیس، کربن، گوگرد، فسفر و منگنز هستند. به صورت کلی سه روش برای تولید پروفیل وجود دارد که شامل روش نورد گرم، نورد سرد و ترکیب این دو روش هستند.

در واقع ورق های مورد استفاده در ساخت این فلزات در ابتدا به صورت کلاف بوده که توسط دستگاه های برشکاری اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک، به نوارهایی با عرض مشخص در می آیند. سپس این نوارهای فولادی توسط دستگاه های مختلف در غلتک های مخصوص قرار گرفته تا به یک سری جعبه های چهارگوش مربعی و مستطیلی شکل تبدیل شوند. طول پروفیل های قوطی نیز توسط دستگاه برش گیوتین تعیین می شود.

به طور معمول روش نورد گرم برای ساخت پروفیل های قوطی موجود در بازار استفاده می شود؛ در صورتی که پروفیل های ساختمانی و تزئینی به روش نورد سرد به دست می آیند. همچنین کاربردهای پروفیل هایی که تحت روش سوم تولید می شوند، در موارد خاص می باشد. برای تولید پروفیل با روش نورد سرد، در ابتدا برشکاری ورق ها و تبدیل آن ها به نوارهایی با عرض و طول مشخص صورت گرفته و سپس آن ها را از غلتک های مخصوص عبور می دهند تا سطح مقطع آن ها ابتدا صاف شود. پس از صاف شدن نوارها، آن ها را مجدد از یک سری غلتک با اندازه های مختلف عبور داده تا در شکل مورد نظر برای پروفیل نهایی به دست آیند.

با نزدیک شدن لبه های نوارها به یک دیگر، ابتدا عملیات تابگیری و سپس جوشکاری آن ها به یک دیگر صورت می گیرد. معمولاً روشی برای جوشکاری استفاده می شود که از جریان الکتریسیته با فرکانس بالا در آن استفاده شود. پس از طی این مراحل، پروفیل در اندازه های 6 متری برشکاری شده و پس از کنترل کیفیت و انجام تست های مختلف بر روی آن به همراه لبه های زاویه دار و تیز به مشتریان تحویل داده می شود.

نقش قیمت ورق سیاه بر روی سایر محصولات فولادی

3

همان طور که ذکر شد، برای تولید پروفیل یا بسیاری از مقاطع فولادی دیگر از ورق های فولادی مانند سیاه، روغنی و ... استفاده می کنند. طبیعی است که در زمان قیمت گذاری بر روی انواع پروفیل قوطی، باز، یووی و ... نرخ متریال اولیه ای که در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است، تأثیر به سزایی دارد. در این بین قیمت ورق سیاه نسبت به سایر ورق های فولادی مقرون به صرفه تر می باشد؛ از این رو کاربرد اصلی این محصول در ساخت مقاطع ساختمانی و غیر ساختمانی مورد نیاز صنایع مختلف می باشد. جالب است بدانید نرخ ورق سیاه خود به تنهایی دچار نوساناتی حاصل از قیمت دلار، نرخ شمش فولادی وارداتی و صادراتی، کمبود مواد اولیه، کیفیت نهایی، کارخانه سازنده، وضعیت اقتصادی فولاد و ... می باشد.

حال این نوسانات بر قیمت ورق سیاه اثرگذار بوده و نرخ این فلز نیز در قیمت انواع پروفیل های قوطی، باز، یووی و ...، ناودانی، ابزارآلات صنعتی، مقاطع سنگین فولادی، سقف و دیوار سازه های سبک، سازه های مورد نیاز در سدسازی، پل سازی، قیمت مخازن حمل و تحت فشار، تانکرها و ... مؤثر است که وبسایت آهن اینفو به عنوان یک مرجع قیمت دهنده ورق های سیاه به جزئیات بیشتری از آن اشاره کرده است.

علاوه بر این موضوع باید توجه داشت که کاربردهای ورق سیاه تنها به مصارف ذکر شده محدود نمی شود و از این محصول برای ساخت سایر ورق های فولادی نیز استفاده می کنند. از جمله این محصولات تخت نیز می توان به ورق های اسیدشویی، فول هارد یا سرد، روغنی، گالوانیزه و قلع اندود اشاره داشت که هر کدام با خواص متنوع در مصارف خاصی به کار برده می شوند. از این رو نرخ محصولات گرم یا سیاه نیز در تعیین قیمت سایر محصولات فولادی نقش مهمی را ایفا می کند.

بررسی کیفیت ورق سیاه با برندهای مختلف

ممکن است از خودتان بپرسید منظور از برندهای ورق سیاه چیست؟ در واقع خواص و کیفیت های مختلفی که برای محصولات گرم در بازار آهن آلات وجود دارد سبب شده تا خریداران برندهای خاصی را بر اساس کارخانه تولیدکننده برای آن ها تعیین کنند. به طور مثال منظور از ورق سیاه فولاد مبارکه، ورق سیاه با کیفیت سطحی فوق العاده، دقت تولید بالا، نداشتن تلورانس ابعادی، تست شده با آزمایش های مختلف و دارای انواع گریدهای معمولی، صنعتی و آلیاژی به صورت نازک بار می باشد.

هر برند از ورق سیاه با گریدهایی که تولید می کند، صنایع خاصی را تحت پوشش خود قرار داده است. در این میان ورق سیاه گیلان یکی از بهترین فلزات در بازه ضخامتی 2 تا 15 میلی متر برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در کشور به شمار می آید. این فلزات قیمت مقرون به صرفه ای داشته و اگر تلورانس ابعادی با کیفیت سطح معمولی برای آن ها وجود داشته باشد، برای خریداران و سازندگان لوله و پروفیل امری عادی به شمار می آید.

همچنین در نهایت می توان به ورق سیاه اکسین، کاویان، خرم آباد و اصفهان اشاره داشت که کیفیت ورق سیاه آن ها به ترتیب عالی و متوسط می باشد. از سوی دیگر این کارخانجات ورق سیاه را به صورت ضخیم بار و به شکل شیت های فابریک با ابعاد مشخص به مشتریان عرضه می کنند. از این رو بیشترین خریداران برندهای اکسین و کاویان، مخزن سازان و پیمانکاران سازه های سنگین هستند.

نظر شما