شناسهٔ خبر: 66606409 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حبیب احمدزاده:

روایت اول‌شخص از شهید سیاح‌ بسیار سخت است

نویسنده رمان شطرنج با ماشین قیامت گفت: جسارت نویسنده یا گردآورنده کتاب «سیاح» این است که از زبان اول‌شخص روایت کرده که کار بسیار سختی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران، آیین رونمایی از کتاب «سیاح» زندگینامه داستانی شهید سعید سیاح‌طاهری و روایت خطی از شهادت دو شهید روز شنبه ۲۲ اردیبهشت در «گوشه نقد» برگزار شد.

یحیی نیازی، مسئول مرکز تحقیقات و اسناد دفاع مقدس در این آیین گفت: رسیدن به یک روایت ساده و خطی از شخصیت شهید سیاح‌طاهری که بیش از چهاردهه مجاهدت در دفاع مقدس، دفاع از حرم و فعالیت‌های فرهنگی داشته، بسیار سخت بود.

وی ادامه داد: بنابراین گردآوری این روایت‌ها در قالب یک کتاب انجام شد که شیرین زارع‌پور این گردآوری را در یک روایت خطی از شهادت دو شهید با عنوان «سیاح» به چاپ رسانده است. از این کتاب می‌توان فیلمنامه نوشت و مستند ساخت.

مسئول مرکز تحقیقات و اسناد دفاع مقدس کتاب «سیاح» را شامل ۴۴۰ صفحه عنوان کرد. به گفته وی، پیشنهاد نگارش کتاب از سوی خانم زکی‌زاده مطرح شد که برای آشنایی اولیه کافی بود.

در ادامه این آیین، حبیب احمدزاده گفت: جسارت نویسنده یا گردآورنده کتاب «سیاح» این است که از زبان اول‌شخص روایت کرده و به نهایت آن قله‌ای که می‌توانسته استفاده کند، رسیده است. چون‌که ما در اول‌شخص با مشکل تعریف از خود مواجهیم و البته نویسنده مقصر نیست.

وی ادامه داد: در فرهنگ دینی ما فردی که کار خوبی انجام می‌دهد، جار نمی‌زند که من در مورد این کتاب متوجه شدم نویسنده با خضوع و خشوع به نوشتن مطلب پرداخته است.

احمدزاده در مورد مطالعه کتاب «سیاح» از سوی جوانان و نسل امروز اظهار امیدواری کرد تا آنگونه که در نظر داریم، کشور پیش رود.

در ادامه نیز شیرین زارع‌پور نویسنده کتاب «سیاح» گفت: حاج سعید را نمی‌شناختم و تنها اسمی از او شنیده بودم. در سال ۱۳۹۹ وقتی پیشنهاد نگارش کتاب از سوی خانم زکی‌زاده مطرح شد، مختصری تعریف شنیدم که برای آشنایی اولیه کافی بود. تماس که به اتمام رسید، همان لحظه گوشی را برداشتم و روی نوار جست‌وجو نوشتم «شهید سعید سیاح‌طاهری».

وی ادامه داد: قبل از خواندن هر مطلبی، عکس‌ها را دیدم. حاج‌سعید با موهای سپید و لباس مقدس سپاه، برایم حکم یک فرمانده باتجربه را پیدا کرد. برای گردآوری کتاب «سیاح»، حدود یکصد مصاحبه انجام دادم، خانواده این شهید بسیار کمک کردند و اطلاعات بسیاری را در اختیارم قرار دادند.

انتهای پیام

نظر شما