شناسهٔ خبر: 66606005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات

فرهیختگان نوشت: «در حاشیه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، تصاویری متفاوت از نشست‌صمیمی و درد و دل یکی از حضار با وزیر ارتباطات در حسینیه ارشاد منتشر شد.

بحثی نیست که این با مردم و در میان مردم بودنِ دولتمردان به‌عنوان یکی از ضروریات فلسفه مسئولیت‌پذیری می‌تواند در افزایش فهم و گفتمان آنان با عامه مردم اثرگذار باشد. اما  همین گوش دادن به گله‌مندی‌ها و مطالبات‌ مردم به‌صورت مستقیم را می‌توان در حوزه مسئولیت وزرا و در این سوژه به طور اخص وزیر ارتباطات نیز توقع داشت؛ که نه‌تنها در حوزه ارتباطات با اختلال و کندی در سرعت اینترنت، افزایش تعرفه‌ بسته‌ها و معضل همیشگی فیلترینگ تا کنون دیده نشده و بلکه حتی به هشدار کارشناسان نیز دست‌کم در عمل توجهی نمی‌شود.

چند روز پیش بود که عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «سرعت اینترنت تا پایان سال، نسبت به دی‌ماه گذشته ۵۰ درصد بیشتر می‌شود.» او پیش از این نیز در مورد برنامه‌های افزایش سرعت اینترنت در سال جدید گفته بود: «با افزایش تعرفه اپراتورها، تعهدی از اپراتورها گرفتیم؛ به‌این‌ترتیب که تا خرداد سال ۱۴۰۳، ۳۰ درصد به سرعت اینترنت اضافه شود.» البته درخصوص ادعای اول که نزدیک به یک‌ماه دیگر می‌توان نتیجه‌گیری کرد اما بد نیست آمارهای موجود درمورد وضعیت اینترنت ایران در چندماه اخیر را مرور کنیم:

طبق گزارش فصل پائیز ۱۴۰۲ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضریب نفوذ و تعداد مشترکان اینترنت ثابت رو به افول بوده است. همچنین سرعت دانلود در اینترنت همراه اول و ایرانسل نیز روند کاهشی داشته است. آمارهای گزارش پاییز رگولاتوری نشان می‌دهد تعداد مشترکان اینترنت ثابت کشور در این فصل ۰.۶۲ درصد کاهش داشته و میزان ضریب نفوذ اینترنت ثابت هم کاهش ۱.۳۸ درصدی پیدا کرده است. شدت گرفتن روند کاهشی ضریب نفوذ اینترنت ثابت نشان می‌دهد احتمالاً به دلیل مشکلات زیرساختی اینترنت ثابت و ضعف‌های تجهیزاتی که پیش از این نیز مسئولان و کارشناسان به آن اشاره کرده بودند، مردم دیگر تمایلی به استفاده از اینترنت ثابت ندارند.

شاید بهتر باشد وزیر ارتباطات همانطور که در کف یک حسینیه می‌نشیند و به صحبت‌های یکی از شهروندان گوش می‌دهد، صدای گله و اعتراض باقی شهروندان درباره مسئولیت خود را نیز بشنود و فکری به حال آن بکند.»

***

واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی عصر پنجشنبه و به محض اطلاع از انتشار غیرقانونی اطلاعات مالی موسسه مذکور با تشکیل جلسه ای فوری با حضور معاونین و مدیران مربوطه و ضمن اطلاع به مدیران موسسه مذکور و تاکید بر اینکه صیانت و حفاظت از حساب ها، سپرده ها و تراکنش های بانکی افراد و موسسات، از وظایف اصلی بانک های عامل محسوب می شود به معاونین فناوری های نوین، حقوقی و رئیس مرکز حراست بانک مرکزی دستور داد ضمن بررسی دقیق ابعاد فنی چگونگی دسترسی و انتشار غیرقانونی اطلاعات مالی این موسسه، گزارش کاملی از این موضوع و افراد ذیربط به قید فوریت تهیه و ارائه کنند.

فرزین همچنین با ضمن تاکید مجدد بر اینکه دسترسی غیرقانونی به تراکنش ها و اطلاعات مالی و بانکی افراد و موسسات بدون دستور قضایی و انتشار آن در فضای مجازی، جرم محسوب می شود تصریح کرد: بر همین اساس، مدیران و مسولان ذیربط باید فورا تحقیقات، پیگیری ها و بررسی های لازم درقبال سناریوهای مختلف و فنی این اقدام غیرقانونی را از موسسه مربوطه، افراد خاطی انتشار دهنده و حساب های این موسسه در بانک های عامل، انجام و نتایج آنرا ارائه کنند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با متخلفان این اقدام غیرقانونی در هر سمت و مقامی که باشند قطعا طبق ضوابط قانونی، برخورد قاطع صورت می‏گیرد.

هشدار درباره ادامه افشاگری‌های گروههای اصولگرا علیه یکدیگر

فرهیختگان درباره افشاگری‌های متعدد گروههای مختلف اصولگرا برعلیه یکدیگر نوشت: «افشاگری‌ها پای افرادی را به انتخابات باز کرد که هیچ سنخیتی با آن نداشتند. از این رو برخی تحلیلگران با نگرانی از «ابتذال در امر سیاسی» گفتند؛ ابتذالی که خود را با نزدیک شدن به انتخابات نشان داد...

 درحالی‌که بسیاری از افرادی که این روزها به‌شدت درحال تخریب چهره‌های مقابل هستند، همان کسانی هستند که تا پیش از این درون یک طیف سیاسی تعریف می‌شدند و روابط دوستانه‌ای نیز با یکدیگر داشتند.

با آغاز رقابت‌های انتخاباتی دور دوم، توپخانه تخریب و افشاگری از سوی طرفین پرشتاب‌تر فعالیت خود را آغاز کرد و کارش را به نقطه‌ای رساند که لیدر یک جریان از طراحی جریان مقابل برای رهبری آینده نظام بگوید و در آن‌سو نیز اسناد مالی موسسه غیردولتی افشا شود که در انتخابات نقش پررنگی دارد...

این نوع افشاگری اصل مبارزه با فساد را زیرسوال می‌برد. انتخابات روز گذشته اما نقطه پایان نخواهد بود. این تازه بهار افشاگری‌هاست و سالی که نکوست از بهارش پیداست. این افشاگری‌ها  خود را در رقابت بر سر ریاست‌مجلس و ریاست کمیسیون‌ها نشان خواهد داد و پس از آن به سایر ارکان نظام نیز سرایت خواهد کرد.

اگر جلوی این افراد و شبکه‌های مشخص که وظیفه تولید و انتقال اطلاعات در داخل و خارج کشور دارند گرفته نشود، باید به انتظار روزهای نگران‌کننده‌ای نشست. به دوره ابتذال امر سیاسی خوش آمدید.

اگر تا پیش از این افشاگری‌ها از سوی دو جریان سیاسی مقابل علیه یکدیگر انجام می‌شد، الان این‌گونه نیست و افرادی از طیف‌‌های همسو به یکدیگر حمله می‌کنند. مردم تصور فاسد بودن همه جریانات سیاسی را پیدا می‌کنند.

اگر در گذشته یک فسادی افشا می‌شد، مورد پذیرش مردم قرار می‌گرفت اما الان کار به جایی رسیده که افشاگری تبدیل به یک عمل دم‌دستی شده و مردم حتی به افشاگران نیز اعتماد ندارند. مساله مهم بازیگردانی گروه یا جریانی است که منبع این افشاگری‌ها هستند.

این داده‌ها از کجا به دست این افشاگران می‌رسد؟ مساله مهم‌تر این است که چرا این جریانات موعد انتخابات را برای افشاگری انتخاب می‌کنند؟ هدف طراحان این افشاگری‌ها خارج کردن رقابت‌های انتخاباتی از جنبه ایجابی به سلبی است تا انتخابات حول «چه کسی کمتر دزدیده؟» شکل بگیرد. این البته غیرقابل‌پیش‌بینی نبود، وقتی یک بلاگر تبدیل به لیدر سیاسی می‌شود، نباید انتظاری بیش از آنچه اتفاق‌افتاده از رقابت‌ها داشت.»

***

تشکر وحیدی از مردم در دور دوم انتخابات 

احمد وحیدی وزیر کشور پس از پایان انتخابات در توییتی نوشت: «مرحله دوم انتخابات پایان یافت. بحمدلله مردم حماسه آفریدند. از همه مردم شریف سپاسگزارم. از همه همکارانم در وزارت کشور، نهاد‌های امنیتی و انتظامی، شورای نگهبان و ناظرین مردمی مجدد تشکر می‌کنم.»

فرهیختگان نوشت: «دور دوم همه انتخابات‌ها به خصوص در مجلس معمولاً با استقبال کمتری برگزار می‌شود اما زور این انتخابات به خاطر موارد متعددی کمتر از قبل بود.

حامیان کاندیداهای امروز و نمایندگان راه‌یافته در دور اول به شدت دنبال نتایج نهایی هستند، تا معلوم شود ترکیب نهایی مجلس چگونه است. از اعداد غیر رسمی که بیرون آمده مشارکت «۸ درصدی» در تهران نشان می‌دهد نمایندگان راه‌یافته به مجلس با رأی قابل تاملی به بهارستان می‌روند. در دور اول هم نفر اول تا پنجم تهران اندازه نفرات ۳۱ تا ۴۰ انتخابات‌های قبلی رأی گرفته بودند‌. 

 فارغ از ترکیب نهایی، مهمترین سؤال پیش‌روی سیاستمداران ایرانی دلایل نتایج به دست آمده از منظر کلان انتخابات است. 

 در گفتار و منش رهبر انقلاب بدون هیچ استثنایی «میزان مشارکت عمومی» یک قاعده عقلی و قطعی است و هیچگاه برای حاکمیت جمهوری اسلامی امری «تعارفی و تزئینی» نبوده است. 

 حالا با پایان یافتن فرآیند انتخابات، دلسوزان ایران که دل در گروی منافع ملی دارند باید برای بازگشت انتخابات به مدار اصلی که متضمن اصول اساسی انقلاب اسلامی و حضور گسترده آحاد مردم پای صندوق رأی باشد، فکر و عمل کنند.»

***

نمایندگان مستقل مجلس دوازدهم به عدد ۱۰۰ نزدیک شد

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده منتخب مجلس دوازدهم و رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرآنلاین درباره وضعیت فراکسیون با حضور نمایندگان مستقل گفت: با اعلام نتایج نهایی مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم تعداد ۱۳ نفر از نامزدهای مشی مستقل به مجلس دوازدهم راه پیدا کردند.

وی افزود: بدین ترتیب تعداد اعضای فراکسیون در شرف تأسیس نمایندگان مستقل به عدد ۱۰۰ نزدیک شد و امیدها برای شکل گیری یک مجلسی پویا که بتواند مطالبات مردم را دنبال کند، افزایش یافت.

نوری قزلجه در پاسخ به اینکه، مستقلین فراکسیون اکثریت را در مجلس دوازدهم تشکیل می‌دهند؟ اظهار کرد: خیر، فراکسیون نمایندگان با مشی مستقل فراکسیون اکثریت نخواهد بود.

شرط همکاری فراکسیون میانه‌رو مجلس برای نامزدهای ریاست مجلس

مسعود پزشکیان منتخب مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی حضور برخی چهره‌های اصولگرای معتدل همچون علاءالدین بروجردی در هیئت موسس فراکسیون میانه‌روها گفت: هر چه قدر بتوانیم بیشتر در مسیر اعتدال و میانه‌روی حرکت کنیم به نتیجه‌ی مطلوب‌تری دست خواهیم یافت. در این صورت دیگر تفاوتی ندارد که نماینده‌ای اصولگراست یا اصلاح‌طلب یا هر جریان دیگری.

منتخب مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: هم به لحاظ کمّی و هم به جهت تجربه و کارشناسی فراکسیون میانه‌روها در دوره‌ی دوازدهم مجلس شورای اسلامی از مجلس یازدهم قوی‌تر است و بسیار امیدوار هستیم که این فراکسیون بتواند در حل مشکلات مردم نقش اساسی ایفا کند.

او درباره‌ی رایزنی‌های کاندیداهای ریاست مجلس دوازدهم با فراکسیون میانه‌روها گفت: افرادی که کاندیدا شدند صحبت‌هایی داشتند و پیگیری‌هایی دارند اما باید ببینیم که نظر فراکسیون چگونه است و شرایطی که دارند از سوی کدام یک از کاندیداهای ریاست مورد توجه قرار می‌گیرد. هر کدام که شرایط فراکسیون میانه‌روها را بپذیرند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

پزشکیان در ادامه گفت: می‌باید افرادی که کاندیدای ریاست مجلس خواهند شد با فراکسیون میانه‌روها وارد رایزنی شوند و بررسی کرد که شرایط این فراکسیون مورد پذیرش کدام یک از کاندیداها قرار خواهد گرفت. در مجلس فعلی متاسفانه نمایندگان فراکسیون اقلیت را در تصمیم‌گیری‌ها بازی ندادند. در شرایط فعلی مجلس این افراد می‌توانند تعیین‌کننده باشند.

این نماینده‌ی جریان میانه‌روها در مجلس درباره‌ی احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات هیئت رئیسه مجلس گفت: فعلا تصمیمی برای کاندیداتوری برای ریاست یا نایب رئیسی مجلس دوازدهم ندارم اما تصمیم نهایی در این باره به نظر فراکسیون میانه‌روها بازمی‌گردد و بر اساس آن عمل می‌کنیم. در این ارتباط هر جمع‌بندی که فراکسیون میانه‌روها به آن برسد تلاش خواهیم کرد که اتفاق بیفتد.

***

اعتراف ظریف: بایدن راه ترامپ را ادامه داد

فارس نوشت: «برجام مرد، زنده باد برجام!»؛ این موضوع فحوای پست انگلیسی و جدید «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه پیشین کشورمان خطاب به غرب و آمریکاست که عنوان می‌کند جو بایدن هم در راه ترامپ قدم برداشت...

ظریف در سالگرد خروج امریکا از این سند توافق در پستی در شبکه ایکس به زبان انگلیسی این سوال را مطرح کرد که «آیا جهان بدون برجام، جای بهتری شد؟»وی در ادامه نوشت: « ۶ سال پیش در چنین روزی، ترامپ از برجام خارج شد و ثابت کرد که آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست.» وزیر خارجه دولت‌های روحانی درباره عملکرد بایدن در برجام نوشت: « بایدن، بجز انتقاد از خروج از برجام و توصیف آن بعنوان “اشتباهی بزرگ” و وعده‌ بازگشت به توافق، تاکنون بی‌قانونی بی‌پروایانه ترامپ را دنبال کرده است.»...

حرف‌های ظریف نشان می‌دهد با وجود تکیه بیش از حد دولت روحانی به برجام و تعاریف دیروز و امروز دولتمردان وی از این سند توافق اما این واقعیت وجود دارد که برجام عایدی چندانی برای کشور نداشت و همانطور که ظریف اشاره کرد بایدن مانند ترامپ از برجام عبور کرده است.

منتها موضوع محوری این پست ظریف این است که وی هنوز بعد از همه کارشکنی‌های غرب و تجربه تلخ بیش از یک دهه‌ای مردم ایران هنوز واقعیت برجام را باور نکرده و بر چیزی تاکید دارد که طرف مقابل سال‌هاست از آن عبور کرده است.

ظریف در این پست خود بعد از ۹ سال کارشکنی آمریکایی‌ها با شعار «برجام مرد، زنده باد برجام» به یک واقعیتی که دولتمردان یازدهم و دوازدهم از گفتن آن به جهت بازی‌های سیاسی داخلی و جناحی امتناع می‌کنند، اشاره کرد.

برجام را آمریکایی‌ها با عدم وعده به تعهداتشان و همچنین خروج یکجانبه از آن و سپس نادیده گرفتن اشتباهاتشان از بین بردند، اما هنوز دولتمردان دولت روحانی به این سند توافقی که جز معطلی برای کشور عایدی نداشت، فکر می‌کنند.»

***

تحلیل خاتمی از عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل

به گزارش جماران؛ سید محمد خاتمى رئیس دولت اصلاحات که در جمع مشاوران خود در تحلیلى کوتاه از عملیات موشکى ایران مقابل اسرائیل، برخى از مزایاى این اقدام را برشمرد و گفت: موقعیتى براى ما در برخورد با اسرائیل پیش آمد که اولا دنیا پذیرفت ایران یک قدرت است و در خاورمیانه، به عنوان یک قدرت برتر حضور دارد و مى تواند بر روى سایر کشورهاى منطقه تأثیرگذار باشد، ثانیا اسرائیل با وجود همه جنایتهایى که کرده، فهمید در حدى نیست که بشود با این قدرت درگیر شود و اگر خداى نکرده جنگى میان این دو کشور رخ دهد، ایران مى تواند لطمات اساسى به آنها بزند و در عین حال از قدرت بازدارندگى و دفاع از خودش هم برخوردار است و مى تواند تهدیدها را دفع کند و ثالثا در میان افکار عمومى مسلمانان جهان به خصوص در منطقه خاورمیانه نسبت به عملیات موشکى ایران علیه اسرائیل هم یک نوع احساس غرور و خشنودى و نیز احترام به جمهورى اسلامى ایجاد شد و آنچه تضعیف شد اسرائیل و سیاست هاى نتانیاهو بود.

وى در ادامه تأکید کرد: اکنون که ایران در چنین موقعیت مثبتى قرار گرفته، ضرورى است جمهورى اسلامى این پیروزى را به فرصتى براى ایجاد یک دیپلماسى فوق العاده فعال در منطقه و جهان تبدیل کند و در گفتگو و مذاکره با کشورهاى منطقه ضمن رفع نگرانى آنها مبنى بر این که تهدیدى براى این کشورها نیست، تأکید نماید که خواهان مشارکت در توسعه و امنیت و آرامش منطقه است.

رئیس دولت اصلاحات اضافه کرد: جمهورى اسلامى چنین گفتگوهایى را هم مى تواند با سایر کشورهاى دنیا داشته باشد و به آنها تأکید کند که به دنبال ایجاد تنش و جنگ نیست و فقط خواسته در پاسخ به تهدیدات اسرائیل و حمله این کشور به کنسولگرى ایران نشان دهد قدرت مقابله دارد.

نظر شما