شناسهٔ خبر: 66605805 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

منظور از تکنولوژی ULMB2 انویدیا چیست؟

قابلیتی مخصوص، برای گیمر‌های حرفه‌ای

صاحب‌خبر -

انویدیا در سال ۲۰۱۵ تکنولوژی (Ultra Low Motion Blur ) یا به اختصار «ULMB» را عرضه کرد که کمک بسیار زیادی به گیمر‌های حرفه‌ای می‌کند. در این مقاله از ویجیاتو، به ویژگی‌های این تکنولوژی و قابلیت‌های آن می‌پردازیم.

فهرست محتوا نمایش
1 ULMB چیست؟
2 Back Light Stobing چیست؟
3 ULMB2 چیست؟
4 ULMB2 چگونه کار می‌کند؟
5 چالش‌های اصلی در اجرای ULMB2 چیست؟
6 چه محصولاتی قابلیت پشتیبانی از ULMB2 را دارند؟
7 چگونه ULMB2 را فعال کنیم؟
8 سخن پایانی

ULMB چیست؟

زمانی که انویدیا تکنولوژی ULMB را عرضه کرد، زمان تاخیر مانیتور‌ها در پاسخ‌دهی بسیار بالا بود. این امر موجب نمایش تصاویری با Ghosting و بلور شدگی بسیار بالا می‌شد و در نتیجه کیفیت انیمیشن تصاویر و حرکت‌ در آنها بسیار پایین می‌آمد.

«Motion Clarity»، بهترین راه ممکن برای توصیف کردن توانایی درک و دیدن واضح اجسام در هنگام حرکت است. لبه تیز در تصویر و جزئیات غیر تار و شفاف از ویژگی‌های بالا بودن Motion Clarity است. برای بهبود کیفیت انیمیشن تصاویر، ULMB قابلیتی را با نام «‌Back Light Strobing» را فعال می‌کند.

Back Light Stobing چیست؟

برای رسیدن به Back Light Stobing، تکنولوژی ULMB نور پس زمینه صحفه نمایش را در ۷۵ درصد مواقع خاموش می‌کند. ۲۰ درصد باقی مانده با حداکثر نور ۳۰۰nit است و به این معنی است که تصاویر کیفیت خوبی دارند ولی روشنایی کمتری دارند.

با نسخه اصلی ULMB، باید برای مدت زمان بیشتر صبر کنیم تا پیکسل به محل دقیق خودش، قبل از خاموش شدن نور پس‌زمینه برسد. این اتفاق به دلیل سرعت پایین در پاسخ‌دهی پیکسل به وجود می‌آید.

برای جبران این موضوع، ULMB نرخ تازه سازی تصویر را کاهش می‌دهد تا به پیکسل زمان بیشتری برای برای جا به جایی بدهد. به دلیل این مشکلات، گیمر‌های حرفه‌ای و Competitive ترجیح می‌دهند از این ویژگی استفاده نکنند زیرا نور بیشتر تصاوریر و نرخ تازه‌سازی بالاتر برای آنها خوشایند‌تر است.

ULMB2 چیست؟

ULMB2، نرخ تازه سازی کامل به همراه تصاویری با روشنایی پس زمینه بیشتر فراهم می‌کند. همه این اتفاقات نیزی به گونه‌ای رخ می‌دهد که کیفیت اصلی تصاویر حفظ شود و تغییر نکند.

با بهبود زمان پاسخ دهی پنل صحفه نمایش از سمت «AUO»، تکنولوژی ULMB2 به گیمر‌های Competitive میزانی از Motion Clarity را می‌دهد که در بازی به آن نیاز دارند.

تصویری از مقایسه قابلیت ULMB2 در حالت روشن و خاموش تصویری از مقایسه قابلیت ULMB2 در حالت روشن و خاموش

با استفاده از ULMB2، گیمر‌ها می‌توانند بیش از 1000hz وضوح در انیمیشن تصاویر دریافت کنند. برای صحفه نمایش‌های ۳۶۰Hz که دارای تکنولوژی ULMB2 هستند، Motion Clarity تصاویر در واقع ۱۴۴۰Hz است. این بدان معنا است که برای به دست آوردن همان سطح از Motion Clarity بدون استفاده از ULMB2، گیمر‌ها به یک صحفه نمایش با قابلیت نمایش تا ۱۴۴۰Hz نیازمند هستند.

ULMB2 چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه درک کنیم ULMB2 چگونه کار می‌کند، اول باید بدانیم پنل‌های «LCD» از چه چیزی تشکیل شده‌اند.

پنل‌های LCD از دو لایه اصلی تشکیل شده است. لایه اول، پیکسل‌های کریستالی مایعی هستند که از نظر شیمیایی تغییر می‌کنند تا رنگ نوری که از میان آن می‌تابد تنظیم کند. لایه دوم، نور پس زمینه است که از میان پیکسل‌ها می‌تابد.

زمانی که فریم‌های جدید باید بر روی صحفه نمایش پخش شوند، دستور رنگ جدیدی برای هر یک از پیکسل‌ها ارسال می‌شود. پیکسل در طول زمان شروع به تغییر به رنگ جدید خود می‌کند و در طی این فرایند، نور پس زمینه همیشه روشن است و گیمر به صورت بصری انتقال کامل تصویر را می‌بیند.

نمودار گرافیکی از کارکرد تکنولوژی ULMB2 نمودار گرافیکی از کارکرد تکنولوژی ULMB2

علاوه برا این، تصاویر قبل و بعد از انتقال «Held» یا نگهداری می شوند که باعث می‌شود سیستم بینایی انسان دو تصویر را باهم محو کند. ترکیبی از «Motion Hold» و انتقال قابل مشاهده چیزی است که باعث تاری حرکت یا «Motion Blur» مبتنی بر نمایشگر می‌شود. (توجه کنید که با تنظیمات Motion Blur درون بازی متفاوت است)

با استفاده از ULMB2، نور پس زمینه فقط در زمانی روشن می‌شود که هر پیکسل در مقدار رنگ صحیح خود باشد. ایده اصلی این است که پیکسل‌های در حال انتقال نشان داده نشود و فقط زمانی که رنگ آنها دقیق باشد، نمایش داده شود.

چالش‌های اصلی در اجرای ULMB2 چیست؟

نور پس زمینه عموماً همه پیکسل‌ها را همزمان روشن می‌کند، جایی که پیکسل‌ها در یک اسکن رول تغییر می‌کنند. در هر نقطه از این زمان، بخشی از صحفه دارای تصاویر دوتایی خواهد بود و این، نوعی تداخل محسوب می‌شود. این موضوع، یکی از چالش‌هایی است که تکنولوژی ULMB2 ایجاد می‌کند.

راه حل این مشکل چیزی است که ULMB2 و «G-SYNC» را از دیگر تکنیک‌هایBack Light Strobing متمایز می‌کند. انویدیا با استفاده از G-SYNC می‌تواند زمان پاسخ را مطابق با محل اسکن عمودی کنترل کند. این کار به طوری اتفاق می‌افتد که پیکسل ها در سراسر صحفه نمایش دقیقا در زمان مناسب برای فلش نور پس زمینه در سطح مناسب قرار دارند. انویدیا این روش را، «Vertical Dependent Overdrive» نامیده است.

با استفاده از Vertical Dependent Overdrive تکنولوژی ULMB2، کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای را حتی در فریم ریت‌های بالا که که بازه زمانی برای بهینه سازی نور پس زمینه کم‌تر است را ارائه می‌دهد.

چه محصولاتی قابلیت پشتیبانی از ULMB2 را دارند؟

برای اینکه مانیتور‌ها از قابلیت ULMB2 استفاده کنند، باید شرایط خاصی را داشته باشند. باید توانایی انتقال بیش از 1000hz از Effective Motion را داشته باشند. یکی دیگر از این شرایط، این است که مانیتور شما باید ULMB2 را در بالاترین فریم‌ ریت پنل استفاده کند. و در آخر، باید حداقل توانایی پخش تصویر با روشنایی بیش از 250nit را داشته باشد و در کنار آن کمترین تداخل تصاویر را نمایش دهد.

چگونه ULMB2 را فعال کنیم؟

فعال کردن ULMB2 در مانیتور‌هایی که با سیستم عامل جدید هستند بسیار آسان است.

برای فعال کردن این قابلیت، اول باید «NVIDIA G-SYNC Variable Refresh Rate» را از طریق پنل «NVIDIA Control Panel»، غیر فعال کنید. این کار باعث می‌شود که نور پس زمینه وارد حالت Back Light Strobing شود.

تصویری از Nvidia contorl panle  برای خاموش کردن G-SYNC تصویری از Nvidia contorl panle  برای خاموش کردن G-SYNC

در مرحله بعد، شما باید قابلیت «G-SYNC ULMB2» را در صحفه تنظیمات مانیتور خود فعال کنید.

تصویری از پنجره تنظیمات مانیتور برا روشن کردن ULMB2 تصویری از پنجره تنظیمات مانیتور برا روشن کردن ULMB2

پس از انجام این اقدامات می‌توانید از قابلیت ULMB2 استفاده کنید.

سخن پایانی

انویدیا با عرضه این تکنولوژی کمک بسیار زیادی به گیمر‌های حرفه‌ای کرد تا بتوانند با استفاده از این قابلیت، تمام قدرت و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند. در کنار آن گیمر‌های دیگر نیز با استفاده از این قابلیت تجربه لذت بخش‌تری از بازی مورد علاقه خود به دست آوردند.

گیمر Competitive به چه معنی است؟

کسی است که در سطح حرفه‌ای بازی و در مسابقات شرکت می‌کند

تکنولوژی ULMB2 چه مزیتی دارد؟

باعث شفاف شدن انیمیشن‌ها در تصویر می‌شود تا تشخیص سوژه راحت‌تر صورت بگیرد.

AUO چیست ؟

یک مبتنی برا فناوری است که محصولات، خدمات و راه‌ حل‌هایی را ارائه می‌دهد که مرز نو‌آوری در صحفه نمایش ج

برچسب‌ها:

نظر شما