شناسهٔ خبر: 66605135 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گفت‌وگوی اختصاصی ایبنا با منوچهر متکی در نمایشگاه کتاب؛

صاحب‌نظران با اندیشه‌ مستقلِ ایرانی و اسلامی به ایران فکر کنند/ کتاب پیشنهادی نماینده مجلس به جوانان

منوچهر متکی در گفت‌وگو با ابینا بیان کرد: متاسفانه آثار علوم سیاسی عمدتا ترجمه بوده‌اند اما امروزه نویسندگان و صاحب‌نظران ما با اندیشه‌ی مستقلِ ایرانی و اسلامی به ایران فکر می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ابینا)، منوچهر متکی، نماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر سابق امور خارجه، در نشست «راهبردهای تقویت روابط ایران و شبه‌قاره هند»، که در سرای ملل سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، حضور داشت و به پرسش‌های اختصاصی خبرنگار ایبنا پاسخ داد.

او به دیدگاه خود درباره نمایشگاه و کتاب‌های حوزه علوم سیاسی اشاره کرد و گفت: در گام نخست باید بگویم بسیار ارزشمند است که ما هر سال نمایشگاه کتاب را بالنده‌تر از سال قبل و با تولیدات جدیدتر و مستقل‌تر برگزار می‌کنیم. متاسفانه آغاز تاریخ کتاب در کشور ما عمدتاً حول آثار ترجمه‌شده بوده است و کتاب‌های علوم سیاسی ما نیز عمدتاً همینطور بوده‌اند اما خوشبختانه در سال‌های اخیر با تاکید مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت علوم انسانی، نویسندگان و صاحب‌نظران ما با اندیشه‌ی مستقلِ ایرانی و اسلامی به ایران فکر می‌کنند و توانسته‌اند تولیدات خوبی داشته باشند.

متکی ذیل اهمیت مسئله تحول، کتابی به مخاطبان جوان توصیه کرد: من در بازدید از نمایشگاه کتاب می‌خواهم به عنوان توصیه‌ای به جوانان و مخاطبین، کتابی را معرفی کنم؛ کتابی به نام «ملکه بلقیس» که اثر سردار دکتر فائق صفی‌زاده است و چند سال پیش چاپ شده. این کتاب سرگذشت کسی است که اعتقاد داشت باید در حکمرانی تحول به وجود بیاید. به همین دلیل اقدام به این تحول کرد و بنیانی جدید بنا نهاد. این مسئله نشان می‌دهد که او با استفاده از مشاوران بسیار فهمیده و بر مبنای خرد جمعی حکمرانی می‌کرد و موفق شد. امیدوارم جوانان این کتاب را بخواند و ببینند که چگونه می‌شود منشا یک تحول اساسی در کشور شد؛ همانگونه که امروز مجلس ما در آستانه نو شدن است و باید به تحول باور داشته باشد.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

نظر شما