شناسهٔ خبر: 66605128 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به قلم منوچهر علی‌پور؛

کتابی مرجع در حوزه ادبیات کودک در اختیار دانشجویان قرار گرفت

کتاب مرجع «تبارشناسی شعر کودک» نوشته منوچهر علی‌پور، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کودکی همه ما با لالایی و افسانه پیوندی شیرین دارد اما هیچکس به تبارشناسی و کشف راز و رمزهای این گونه ادبیات کودکانه نپرداخته است.

منوچهر علی‌پور که پیش‌تر با سه کتاب خود به نام‌های «آشنایی با ادبیات کودکان»، «پژوهشی در شعر کودک» و «در ترازوی آیینه‌گون» (نقد و بررسی شعر کودک) به عنوان یکی از اولین محققان عرصه ادبیات کودک شناخته می‌شود و پس از انقلاب، نخستین کسی است که در سال ۱۳۷‪۷ با چاپ این کتابها به تئوری شعر کودک پرداخته است، در کتاب تازه خود، پنجره‌ای گشوده تا لالایی‌ها و متل‌های فارسی را که بی‌شک نقش موثری در انتقال شفاهی باورها و افسانه‌های ما دارد، جدی‌تر بنگریم..

علی‌پوردر این کتاب گذشته از قالب، وزن و درون‌مایه متل‌ها، شخصیت‌شناسی این بخش از شعر ادبیات را مورد پژوهش قرار داده است.

مطالعه این کتاب به عموم فارسی‌زبانان، دانشجویان ادبیات کودک و همه کسانی که با کودک سروکاری دارند و یا پیوندشان با کودک درونشان برقرار است توصیه می‌شود. علاقه‌مندان عرصه ادبیات کودک می توانند این کتاب را در نمایشگاه بین المللی کتاب در غرفه انتشارات «واش» تهیه کنند.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما