شناسهٔ خبر: 66604830 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

" دولت کارآمد هم باید به دنبال یک رقمی کردن تورم و هم نگران تک‌رقمی‌شدن مشارکت باشد "

بررسی «حماسه» ۷ درصدی؛ دولت انقلابی به جای تورم، مشارکت مردم در انتخابات را یک رقمی کرد!

حسام الدین آشنا، رئیس سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به آفتاب‌نیوز گفت: وقتی وزیر محترم کشور این مقدار از مشارکت را «حماسه» می‌نامند، این خطر وجود دارد که خودشان و حاکمیت را از آسیب‌شناسی وضعیت موجود محروم نمایند. اگر ما اصل مسئله را انکار کنیم و اسم آن را تغییر دهیم و از این سطح مشارکت با عنوان حماسه یاد کنیم، چیزی در واقعیت عوض نمی‌شود، چنین رویکردی سبب می‌شود که ما دچار انحراف شناختی شویم، این انحراف شناختی برای آتیه کشور مضر است، چون باعث می‌شود اساساً به دنبال راه حل نباشیم. به نظر می‌رسد تمام کسانی که در حوزه فرهنگ سیاسی، اعتماد سیاسی و مشارکت انتخاباتی کار می‌کنند باید نگران این مسئله باشند. دولت کارآمد هم باید به دنبال یک رقمی کردن تورم و هم نگران تک‌رقمی‌شدن مشارکت باشد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس آمار رسمی وزارت کشور در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر، قریب ۵۵۲ هزار رای صحیح در صندوق‌ها ریخته شده است، با توجه به این حقیقت که تعداد واجد شرایط رای دادن در این حوزه حدود ۷ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر است، این به این معنا است که قریب ۷ درصد در این حوزه در انتخابات شرکت کرده اند.

بر اساس آمار اعلامی، بیژن نوباوه خبرنگار سابق و عضو جبهه پایداری رای اول این دوره از انتخابات در تهران را کسب کرده است. آرای نوباوه ۲۷۱ هزار رای است که فقط ۳.۵ درصد اعتماد شهروندان این حوزه را شامل می‌شود.

نتایج مشارکت در دیگر حوزه‌ها نیز چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسد، در مشهد نیز ۲۱۲ هزار و ۸۰۹ نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند.

در تبریز هم از ۱ میلیون و ۳۵۸ هزار نفر واجدین رای تنها ۲۱۱ هزار نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. از ۸۷۵ هزار نفر واجدین شرایط کرمانشاه نیز حدود ۱۵۸ هزار رای صحیح به صندوق‌ها ریخته شده است.

وزیر کشور: انتخابات حماسه بود!

سردار احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم در توییتی با تشکر از «همکارانش» نوشت: «مردم حماسه آفریدند».

محمدجواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات در پاسخ به وزیر کشور نوشت: احتمالاً منظورشان از حماسه آن عدم مشارکت ۹۲ درصدی در تهران است، خدا قوت به همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات.

حسین سلاح ورزی رئیس سابق اتاق بازرگانی نیز با اشاره به آمار اندک مشارکت با طعنه نوشت: همانگونه که وعده داده بودند ابتدا به نصف و بعد به تک رقمی رساندند!

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس هم در توییتی نوشت: نتیجه زشت‌ترین، تاسف‌بارترین انتخابات درون گفتمانی_ حزبی شد ۹۲ به ۸ درصد، امیدوارم در چهار سال پیش رو شاهد استمرار چنین کنش سخیفی در مجلس دوازدهم نباشیم.

عبدالله رمضان زاده هم گفت: «معنی جدید کلمه: حماسه ۸ درصدی».

در روز‌های اخیر نیز فایلی صوتی از محمد خاتمی رئیس جمهور دولت اصلاحات منتشر شد که بر عدم شرکت در این انتخابات و «قرار گرفتن در کنار مردم» تاکید می‌کرد.

در چند انتخابات اخیر شورای نگهبان طیف وسیعی از نامزد‌های مستقل، اعتدالی و اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کرد، حتی اصولگرایان میانه رو نیز ردصلاحیت شدند و انتخابات بیشتر به رقابت بین دو طیف قالیبافی و جبهه پایداری محدود ماند.

حسام الدین آشنا، رئیس سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: بنده توییتی نیز در این زمینه منتشر کردم و در توضیح تفصیلی‌تر باید بگویم وقتی وزیر محترم کشور این مقدار از مشارکت را «حماسه» می‌نامند، این خطر وجود دارد که خودشان و حاکمیت را از آسیب‌شناسی وضعیت موجود محروم نمایند. اگر ما اصل مسئله را انکار کنیم و اسم آن را تغییر دهیم و از این سطح مشارکت با عنوان حماسه یاد کنیم، چیزی در واقعیت عوض نمی‌شود، چنین رویکردی سبب می‌شود که ما دچار انحراف شناختی شویم، این انحراف شناختی برای آتیه کشور مضر است، چون باعث می‌شود اساساً به دنبال راه حل نباشیم. به نظر می‌رسد تمام کسانی که در حوزه فرهنگ سیاسی، اعتماد سیاسی و مشارکت انتخاباتی کار می‌کنند باید نگران این مسئله باشند. دولت کارآمد هم باید به دنبال یک رقمی کردن تورم و هم نگران تک‌رقمی‌شدن مشارکت باشد.

مشاور فرهنگی رئیس دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوال آفتاب‌نیوز در مورد بحران مشروعیت نمایندگانی که با این سطح از رای انتخاب شده‌اند، اظهار کرد: این سوال وقتی صحیح است که نمایندگان محترم مجلس و مسئولان کشور خودشان را نیازمند چنین پشتوانه‌ای بدانند، اما اگر از نظر حقوقی بخواهیم در ایران بحث نماییم، نمایندگان با حداقل رای و در شرایط حداقل مشارکت نیز از اختیارات قانونی صددرصدی برخوردار هستند. در ایران هیچ نسبتی میان تعداد رای یا درصد مشارکت و توانایی حقوقی اعضاء مجلس و نهاد مجلس وجود ندارد.

نظر شما