شناسهٔ خبر: 66604196 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

«عدالت» وجه مشترک همه ملت ها/ فرهنگ رضوی منبع انگیزه بخش به عدالت خواهان جهان است

دبیر کنگره جهانی حضرت رضا(ع)، با بیان اینکه عدالت وجه مشترک همه ملل است، فرهنگ رضوی را منبع انگیزه بخش به عدالت خواهان دنیا برشمرد و خواستار بسط و گسترش همه جانبه دیدگاه های امام رضا(ع) در حوزه عدالت شد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی با تشریح روند شکل‌گیری کنگره که از سال ۱۳۶۳ آغاز شده است، گفت: بعد از برگزاری چهار نشست که بسیار هم موفق بود، شاید تصور شد کنگره دچار اشباع محتوایی شده است به همین دلیل سه دهه متوقف بود، در حالی که کنگره امتداد تفکر تمدن ساز امام رضا(ع) در سطح جهان است و باید این پرچم و بیرق را در دنیا به اهتزاز در آورد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در فرهنگ رضوی خاطرنشان کرد: در دورانی زندگی می‌کنیم که بزرگترین چالش آن، دوری از دین است. تمدن آمریکایی ریشه تاریخی ندارد از همین رو برای توجیه تمدن خود می‌گوید، تمدن آمریکایی متعلق به مردمی است که در امروز و آینده می‌خواهند، زندگی کنند نه تمدنی که متعلق به گذشته است.
دکتر عاملی با بیان اینکه حذف گذشته و تاریخ، در جامعه بحران ایجاد می‌کند، افزود: هویت یک ماهیت متمایز کننده و یک جنبه استمرار دارد. سرمایه اجتماعی نگاه تمدنی غرب با محوریت آمریکا، نقطه مقابلی در تاریخ امروز پیدا نکرده است. اروپا هم دچار اروپامحوری است که معتقد است شخصیت و متانت اجتماعی زاییده تمدن اروپایی است که البته متاثر از آمریکا هستند.
رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: چین که در تولید مقالات بین‌المللی، رتبه اول جهان است در فرهنگ به آمریکا باخته است، فرهنگ چین و ژاپن امروز آمریکایی زده است.

انقلاب اسلامی؛ آغاز جریان معکوس آمریکایی شدن جهان 
دبیر کنگره جهانی امام رضا(ع) با اشاره به ابعاد نهضت امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی ایران را آغاز جریان معکوس آمریکایی شدن جهان دانست و امام را معمار این نهضت توصیف کرد.
دکتر عاملی در ادامه همچنین گفت: منشا انقلاب در ایران دین اسلام شد، چیزی که آمریکایی‌ها انتظارش را نداشتند. بعد از انقلاب اسلامی ایران باید بنیه فکری در کشور ایجاد می شد و عقلانیت شکل می گرفت که در این جهت آن طور که باید خوب عمل نشد و امروز این کم کاری آثارش در نسل جوان بروز کرده است.
وی ضمن اشاره به اینکه نسل جوان ما در سینما و ماهواره، اجتماعی شده است، افزود: نسل پسامدرن، تجدد را قبول ندارد و بر عدم قطعیت تاکید دارد، برای همین باورشان به خدا کمرنگ شده است.
دکتر عاملی درخصوص تفکر رضوی و قدرت پاسخگویی آن به دنیای معاصر نیز بیان کرد: امام رضا(ع) به اقتضای ولایتعهدی، حکمرانی کرده و در عصر ایشان با وجود حرمت شکنی‌ها، گفت وگو و استدلال حاکم بوده است. 
وی با تشریح نگاه مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت تمدن، شاخص‌های تمدن اسلامی را عدالت اجتماعی و امنیت فراگیر ذکر کرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عدالت را وجه مشترک همه ملل با هر عقیده ای دانست و خیزش مردم ۹۲ کشور علیه بی عدالتی را نشانه بارز آن خواند.
 شایان ذکر است؛ کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در روزهای ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه در تالار قدس حرم مطهر رضوی در مشهد برگزار می‌شود.

نظر شما