شناسهٔ خبر: 66603652 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت «هیل» از چالش بایدن پس از ادعای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- تارنمای «هیل» با اشاره به انتقاد جمهوریخواهان آمریکا از تصمیم رئیس جمهوری این کشور برای طرح ادعای توقف ارسال تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی و از طرفی اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در ایالات متحده نوشت: این تصمیم جو بایدن «قابل‌توجه‌ترین اقدام» او تا کنون در جنگ غزه بوده و ممکن است در نهایت رضایت هیچ طرفی را به همراه نداشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این رسانه وابسته به مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه گزارش داد: جمهوریخواهان ایالات متحده رئیس‌جمهوری این کشور را به خاطر این تصمیم مورد انتقاد قرار داده و به او اتهام زدند که اسرائیل را رها کرده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نیز مانند چندین سناتور جمهوریخواه که پنجشنبه نشست خبری درباره این موضوع برگزار کردند، این استدلال را مطرح کرده است.

از سوی دیگر، سیاستمداران اسرائیلی نیز نارضایتی خود [نسبت به تصمیم بایدن برای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی] را ابراز کرده‌اند.

با این حال، با توجه به نارضایتی فزاینده مردم آمریکا نسبت به جنگ اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم، اینکه موضوع نارضایتی سیاستمداران اسرائیلی تا چه اندازه برای سیاست داخلی ایالات متحده اهمیت دارد، قابل بحث است.

این رسانه آمریکایی خاطرنشان می‌کند که اشخاص مهم جناح چپ از جمله برنی سندرز سناتور مستقل آمریکایی و الکساندریا اوکاسیو کورتز نماینده کنگره ایالات متحده، از این تصمیم بایدن استقبال کردند.

با این حال سندرز اعلام کرد که تاخیر [در ارسال] تسلیحات باید «نخستین گام» در تغییر مسیر برای مخالفت شدیدتر با «جنگ وحشتناک نتانیاهو علیه مردم فلسطین» باشد.

از سوی دیگر، تام کاتن سناتور تندرو جمهوریخواه از آرکانزاس، استیضاح رئیس جمهوری آمریکا را به دلیل ارسال نکردن تسلیحات به اسرائیل به دلیل آغاز حمله زمینی این رژیم به رفح، خواستار شد.

بایدن به تازگی در مصاحبه‌ای با «سی‌ان‌ان» گفت که اگر [رژیم] اسرائیل تهاجم تمام عیار به شهر رفح در جنوب غزه را پیش ببرد، «ما سلاح و گلوله‌های توپخانه ارائه نمی‌کنیم.»

بر اساس این گزارش، محموله‌ای که تعلیق شده است شامل یک هزار و ۸۰۰ بمب ۲ هزار پوندی و یک هزار و ۷۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی است؛ مهماتی که باعث ویرانی‌های بزرگ در مناطق مسکونی و تلفات قابل توجهی می‌شود.

تارنمای «هیل» در ادامه با اشاره به اینکه «موضوع به معنای واقعی کلمه، مسئله‌ی مرگ و زندگی است»، نوشت: با این حال سیاست نیز به طرز گیج کننده‌ای پیچیده است.

طبق این گزارش، به نظر می‌رسد احتمال اینکه بایدن محدودیت‌های خود در قبال اسرائیل را بیشتر کند، کم است اما اگر نتانیاهو به سمت رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، پیش برود، این شرایط می‌تواند تغییر کند.

همچنین متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری در روز پنجشنبه گذشته درباره انتقادها از بایدن درباره اینکه او باید در مراحل اولیه [جنایات رژیم صهیونیستی در غزه] برای جلوگیری از اجرای سیاست اسرائیل، اقدام می‌کرد، ادعا کرد: «سیاست ما به حقایق و واقعیت‌ها پاسخ می‌دهد. در آغاز این درگیری به صراحت اعلام کردیم که می‌خواهیم شاهد باشیم که اسرائیل حماس را شکست می‌دهد. می‌خواستیم ببینیم که اسرائیل حماس را نابود می‌کند و از توانایی آن در راه اندازی مجدد حملات هفتم اکتبر (۱۵ مهر) جلوگیری می‌کند. آنها تا حد زیادی در این هدف موفق بوده‌اند.»

میلر مدعی شد: «ما همچنین به افزایش تلفات غیرنظامیان واکنش نشان می‌دهیم و در حالی که شاهد کاهش شمار روزانه آن نیز بوده‌ایم اما به اندازه کافی [میزان تلفات] کاهش نیافته است.»

به نوشته «هیل»، اگر بایدن به سمت حامیان فلسطینی حزب خود [دموکرات] پیش برود، همتایان طرفدار اسرائیل را از خود دور می‌کند و خود را در معرض اتهام‌ها از سوی جمهوریخواهان می‌گذارد.

اگر این کار را نکند، مخالفت‌های داخلی بیشتری را در میان دموکرات‌ها برمی‌انگیزد و اعتراضات دانشگاهی [به سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه] را که به تازگی در سراسر آمریکا گسترش یافته است، شعله‌ورتر می‌کند.

به گزارش ایرنا، کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است.

بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بست.

این عملیات تنها ساعاتی پس از آن آغاز شد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس مصر و قطر را پذیرفته است؛ اما اسرائیل ادعا کرد که این پیشنهاد خواسته‌های ضروری این رژیم را تامین نمی‌کند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در مجلس سنای این کشور ادعا کرد که ارسال تسلیحات به اسرائیل به دلیل عملیات رفح متوقف شد و تصمیم نهایی درباره چگونگی سرنوشت این محموله نگرفته‌ایم.

نظر شما