شناسهٔ خبر: 66603571 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ابدالی: ۶۵ گونه از پرندگان در معرض خطر انقراض قرار دارند

مدیرکل دفتر حفاظت مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: پرندگان در معرض خطر انقراض با به کارگیری مطالعات میدانی، تعقیب می‌شوند؛ به عبارت دیگر پرندگان با استفاده از حلقه گذاری، علامت گذاری شده و بعد از بازبینی، مسیر‌ها بررسی می‌شوند. مدیرکل دفتر حفاظت مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: پرندگان در معرض خطر انقراض با به کارگیری مطالعات میدانی، تعقیب می‌شوند؛ به عبارت دیگر پرندگان با استفاده از حلقه گذاری، علامت گذاری شده و بعد از بازبینی، مسیر‌ها بررسی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا، ۲۲ اردیبهشت هرماه با نام «روز جهانی پرندگان مهاجر» شناخته می‌شود. هدف از این نامگذاری تأکید بر مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر و آگاه کردن مردم به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط‌های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در شناخت و حفاظت از پرندگان مهاجر است.

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفترحفاظت مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا در مورد تأثیر تغییرات اقلیمی در روند مهاجرت پرندگان گفت: با توجه به این که تغییرات اقلیمی از جمله تغییرات جهان شمول به شمار می‌آید و فقط منحصر به ایران نیست؛ تمام محیط زیست دنیا را تحت تاثیر قرار داده و ایران نیز از این قائده مستثنی نیست.

امسال میزبان ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه پرنده هستیم

وی خشکی یا کم آبی تالاب‌ها و رودخانه‌ها را ناشی از تغییرات اقلیمی دانست و ادامه داد: علاوه بر این که تغییرات اقلیمی، نظام و قابلیت زیستگاه‌ها را از بین می‌برد؛ روی جمعیت پرندگان و گونه‌های مهاجر نیز تاثیر دارد. از همین رو امسال با کاهش ۳ درصدی پرندگان مهاجر مواجه بودیم.

مدیرکل دفتر حفاظت از سرشماری ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه پرنده در زیستگاه‌ها خبر داد و تشریح کرد: اگرچه این تعداد از پرنده مهاجر در مقایسه با سنوات سال گذشته با تغییر خاصی روبرو نشده، اما عدد خوبی از تعداد پرندگان مهاجر به حساب می‌آید که قابل انتظار بود.

۶۵ گونه از پرندگان در معرض خطر انقراض قرار دارند

وی با بیان این که سالانه میلیون‌ها قطعه پرنده آبزی و غیر آبزی از عرض‌های شمالی وارد تالاب‌ها یا سواحل جنوبی و شمالی کشور می‌شوند، ادامه داد: علاوه بر این که این پرندگان و میلیون قطعات دیگر برای زمستان گذرانی، ایران را انتخاب می‌کنند؛ ۶۵ گونه از ۵۰۰ گونه پرنده حاضر در ایران در معرض انقراض قرار دارند که بیش از ۳۰ نوع از این پرندگان، از پرندگان آبزی یا کنار آبزی به شمار می‌روند.

ابدالی با بیان این که پرندگان در معرض انقراض در «فهرست سرخ گونه‌ها» قرار دارند، تصریح کرد: پرندگان در معرض خطر انقراض با به کارگیری مطالعات میدانی، تعقیب می‌شوند؛ به عبارت دیگر پرندگان با استفاده از حلقه گذاری، علامت گذاری شده و بعد از بازبینی، مسیر‌ها بررسی می‌شوند. بازبینی، به معنای بررسی مجدد حلقه‌های پرندگان در سنوات عادی است.

وی هدف از مطالعه پرندگان را پاسخ به سوالات علاقه‌مندان عنوان کرد و افزود: علامت گذاری پراکنش و مسیر‌های مهاجرتی، مسیر رفت و آمد و زاد و ولد از جمله موضوعات مطالعاتی در این حوزه است.

ابدالی با اشاره به پایش‌های مستقیم کانون‌های تجمع و رصد و شناسایی کانون‌های تالابی و آبی اظهار کرد: به لطف پایش‌های قدرتمند یگان ویژه محیط زیست این گونه‌ها تحت نظارت کامل هستند. همچنین با همکاری ۳۱ استان و با استفاده از ظرفیت‌های عظیم رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری رسانه‌ها برنامه‌های سازمان محیط زیست به اطلاع مردم خواهد رسید. برگزاری مسابقات نقاشی و عکاسی در صنف دانش آموزان از دیگر اقدامات در راستای آموزش است که مردم را به همکاری و محافظت از این جمعیت با ارزش پرنده‌ها ترغیب خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما