شناسهٔ خبر: 66603145 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

احمدی صدر:

اگر طی دو سال گذشته زیرساخت‌های لازم آماده نمی‌شد، طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی نتیجه نمی‌داد

صاحب‌خبر -
اگر طی دو سال گذشته زیرساخت‌های لازم آماده نمی‌شد، طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی نتیجه نمی‌داد
خبرگزاری آریا - مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی، سخنگوی شورای شهر تهران، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و تنی چند از مدیران و کارشناسان حوزه شهری پیرامون آخرین وضعیت ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را در گزارشی تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی، احمد احمدی صدر در مورد طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی گفت: این طرح یکپارچه از دو سال پیش (زمستان 1400 ) آغاز به کار کرد. ما طبق منویات مقام معظم رهبری در مورد آسیب های اجتماعی، آمدیم چالش ها را بررسی کردیم. اینکه چرا آسیب های اجتماعی دغدغه مقام معظم رهبری بوده و در این خصوص به مسئولین بارها تذکر دادند. پس این موضوع را بررسی کردیم اینکه چرا کودکان کار و خیابان و معتادین متجاهر در سال های اخیر افزایش چند برابری داشتند. در این زمینه عدم هم افزایی بین دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی و غیر حاکمیتی یکی از مهم ترین چالش ها بوده است. به همین دلیل قرارگاه اجتماعی تهران راه اندازی شد، قرارگاهی با 451 مصوبه که 82 درصد آنها انجام شد. نکته مهم این است که بیش از 60 درصد این مصوبات اجرایی، بین 6 ماه تا 6 سال و حتی مصوبه ای بوده که 20 سال حل و اجرا نشده بود اما همه این موارد در قرارگاه اجتماعی حل شد.
وی افزود: چالش دیگر این بود که این گفتمان که آسیب دیدگان اجتماعی خانواده ما هستند بین مسئولان وجود نداشت و ما این را بارها در جلسات تکرار کردیم و توانستیم این مهم را نیز جا بیندازیم. چالش دیگر نیز عدم وجود ظرفیت های کافی برای جذب و نگهداری و آسیب دیدگان اجتماعی بود. ما 8هزار ظرفیت در تهران داشتیم که امروز به 25 هزار ظرفیت رسیده است. از این مقدار 21 هزار و 200 ظرفیت پر شده است و اگر این بستر سازی انجام نمی شد هیچکس نمی توانست طرح ساماندهی را انجام دهد.
احمدی صدر ادامه داد: هرگز این طرح یک شبه و 15 روزه و با زدن یک دکمه انجام نشده و آغاز آن از دو سال پیش بوده است. ما در شهرداری تهران این ظرف 5 هزار نفره را را 8 ماهه ایجاد کردیم، پاتوق ها و کلونی هایی که در تهران بود جمع آوری شد و الان به جرات می گوییم اگر در تهران شهروندی پاتوق بالای 10 نفر از معتادین متجاهر به صورت یکجا می بیند می تواند اطلاع رسانی کند.
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: موضوع دیگر طرح 9 گام تربیتی، آموزشی و درمانی در مراکز یاورشهر بود که آن را تدوین و اجرایی کردیم. پلمب 420 مرکز غیرمجاز پلاک قرمز از دیگر اقدامات سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی بود.
احمدی صدر افزود: در گذشته طرح جامعی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان وجود نداشت، اما ما طرح پنج ضلعی را مطرح کردیم و اینقدر این طرح را تکرار کردیم تا در نهایت اجرایی شد.
وی در مورد آمار طرح ساماندهی گفت: 654 شیفت به صورت 24 ساعته کار کردند. 150 گشت حامی شهر سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی، خودروهای گشت مناطق، یگان حافظت و شهربان حریم بان نیز به کمک آمدند و به ساماندهی متکدیان، زباله گردها، معتادان متجاهر، کودکان کار و خیابان پرداختیم. 654 مددکار به مددجویان خدمات دادند. 7 هزار و 298 معتاد متجاهر، کودک کار و خیابان، متکدی و زباله گرد در این طرح شناسایی شدند.651 متکدی جذب شد و با کمک دستگاه قضا به مراجع مربوطه انتقال پیدا کردند. 34 نفر تحویل خانواده شدند و 266 نفر نیز اتباع بودند. در مورد معتاد متجاهر نیز باید بگویم 2 هزار و 933 نفر در این طرح جذب شدند که خوشبختانه در شورای تامین استان حکم موقت دادند که تا یکسال نمی توانند آزاد شوند. از این جمع 85 نفر نیز تحویل خانواده شدند.
احمدی صدر ادامه داد: در حوزه کودکان کار و خیابان 482 کودک جذب شدند. از این جمع همگی احراز هویت و ثبت در سامانه شدند. برخی تحویل پدر و مادر شدند و برخی نیز که اتباع بودند، رد مرز شدند.
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی با بیان اینکه باید فعالیت شهرداران مناطق و نواحی در این حوزه ادامه دار باشد تا شاهد بازگشت این آسیب دیدگان نباشیم، تصریح کرد: گام مهم بعدی مردمی سازی است که مردم از محله خود مراقبت کنند و فرهنگسازی محلی صورت بگیرد که اگر مثلا معتاد متجاهری دیدند اطلاع بدهند. اگر مردمی سازی نشود آسیب اجتماعی ساماندهی نخواهد شد.
انتهای پیام/

نظر شما