شناسهٔ خبر: 66602128 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

بررسی «غویتا» برندی قدیمی از گروه غذایی

 شیرینیجات از جمله صنایع فعال در گروه غذایی می باشد. غصینو ، غمینو غپینو و غویتا و خودکفا از جمله شرکت های فعال در این صنعت هستند. این صنعت در سال جاری با حاشیه سود خالص 27 درصد و میانگین P/E صنعت( با در نظر گرفتن سود سال 1403 با کسر سود 1402) 4.9 می باشد. در این گزارش غویتا معرفی و عملکرد سهم بررسی شده است. سپس به شمارش امواج نمودارآن پرداختیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین ، یکی از نمادهای پر طرفدار در صنعت محصولات غذایی نماد غویتا است. شرکت ویتانا یکی از قدیمی ترین و اولین شرکت های صنعت محصولات غذایی به شمار می .همه ما محصول قدیمی این شرکت را با نام بیسکوئیت مادر به یاد داریم که تولیدات آن همچنان ادامه دارد. شرکت ویتانا در سال های اخیر فروش صادراتی خود را به راه انداخته و در بازار های برون مرزی نیز فعالیت می کند. غویتا جزو شرکت های کوچک بازار سرمایه می باشد که از لحاظ ارزش شرکت در رتبه 23 گروه خودش و در رتبه 494 کل بازار قرار دارد.

معرفی شرکت و محصولات:

غویتا اولین شرکت تولیدکننده بیسکوییت و نان صنعتی در کشور است. شرکت ویتانا در سال 1337 به نام شرکت تضامنی دکتر رضا تهرانچی و شرکا به بهره‌برداری رسید. این شرکت در تولید مواد غذایی از قبیل انواع بیسکوییت و فروش آن در سراسر ایران و خارج از کشور فعالیت می‌کند. شرکت ویتانا اولین بار در سال 1372 با نماد غویتا در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد اما به‌علت عدم احراز شرایط، نماد شرکت از تابلو بورس خارج شد. سپس برای دومین بار در سال 1397 این نماد بازگشایی شد و در حال حاضر در بازار دوم فرابورس معامله می‌شود. در حال حاضر شرکت ویتانا دارای سبد کاملی از برندها شامل ویتانا، نیکا، تیویکا، پانیکو، لاکی، ریوا و دلاتو است.

قیمت فروش محصولات شرکت ویتانا توسط انجمن شیرینی و شکلات ایران و در برخی موارد توسط مصوبه هیئت مدیره تعیین می‌شود. مواد اولیه مصرفی محصولات غویتا از شرکت‌هایی چون شرکت آرد درخشان، شرکت سپهر کارتن البرز، شرکت پیشگامان توزیع آفتاب، شرکت آرد ستاره کردان، شرکت بین‌المللی آسمان زرین دیبا و… تامین می‌شود. عوامل نرخ خرید مواد اولیه در ویتانا علاوه بر شرایط حاکم بر اقتصاد کشور از سایر عوامل مانند نرخ ارز و نرخ جهانی مواد اولیه تاثیر می‌پذیرند. نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه این شرکت تابعی از نرخ خرید مواد اولیه، دستمزد و سربار است.

عملکرد شرکت:

سال مالی شرکت منتهی به آذر ماه می‌باشد. ویتانا نیز مشابه سایر شرکت‌های هم‌گروه، سال جدید را خوب آغاز نکرد. فروش فرودین امسال شرکت 46 میلیارد تومان بود این درحالیست که اسفند ماه 99 میلیارد فروش ثبت کرده و فرودین سال گذشته 89 میلیارد تومان درآمد محقق شده است که افت 48 درصدی داشته است.

مقدار تولید و فروش شرکت نسبت به ماه گذشته به ترتیب 56% و 53% افت داشته است که تحت تاثیر تعطیلات رخ داده است. میانگین نرخ فروش شرکت نسبت به ماه گذشته تغییر چندانی نداشته است.

مجموع فروش شرکت در دوره 4 ماهه ابتدایی سال مالی جدید خود به رقم 349 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 20% داشته است. یکی از دلایل افت فروش ویتانا نسبت به سال گذشته، جابه‌جایی محل کارخانه از تهران به قزوین بوده و به دلیل این که فاز قزوین به صورت کامل راه‌اندازی نشده، فروش شرکت با کاهش همراه بوده است.

غویتا که سال 1402 را با سود 25 تومانی پشت سر گذاشته است با افزایش 30 درصدی نرخ مواد اولیه و رشد دستمزد و تورم 30-35 درصدی و افزایش نرخ 25 درصدی فروش محصولات امسال می تواند 22- 23 تومان سود داشته باشد که پی بر ایی 11 می باشد.

وضعیت نموداری سهم:

بررسی «غویتا» برندی قدیمی از گروه غذایی

موج B که از اردیبهشت ماه سال گذشته شروع شده به صورت ترکیبی در حال تکمیل بخش دوم هست که اگر دیامتریک باشد (به نظر میرسد با توجه به وضعیت کنونی بازار که از عدم نقدینگی رنج می برد) این بخش هنوز تمام شده است و هر رشدی یک نوسان مثبت هست. حمایت قوی 230 و مقاومت مهم 320 تومان می باشد که شکست این محدوده مهم است. پس از تکمیل این بخش y، یک رشد خوب برای تکمیل C داریم.

نظر شما