شناسهٔ خبر: 66601849 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مالیات موتور محرکه توسعه ایران با تامین مالی کسری بودجه و ترویج سرمایه گذاری منابع ارزی بودجه

یک کارشناس اقتصادی: مالیات با افزایش سهم خود در بودجه در سه سال اخیر به طور پیوسته توانسته است با تامین مالی کسری بودجه و ترویج سرمایه گذاری منابع ارزی بودجه به موتور محرکه توسعه اقتصاد ایران تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

همایون علی‌اکبری کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت مالیات در اقتصادهای توسعه‌ای اظهار کرد: مالیات ها شریان حیات هر اقتصاد توسعه‌ای هستند و به دولت ها منابعی را برای تأمین مالی خدمات ضروری، امکان سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و تحریک رشد اقتصادی فراگیر را فراهم می کنند. در شرایط ایران، نقش مالیات‌ها با توجه به چالش‌های اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی، بیش از پیش پررنگ‌تر شده است.

وی با اشاره به اینکه مالیات به عنوان بستر توسعه، سبب تامین مالی خدمات اساسی و زیرساخت خواهد شد؛ افزود: مالیات ها منابع مالی لازم را برای تامین مالی پروژه های توسعه حیاتی و خدمات ضروری ارائه شده توسط دستگاه‌های دولتی برای شهروندان را در اختیار دولت قرار می دهد. با تضمین درآمدهای مالیاتی کافی، دولت می‌تواند در برنامه‌های زیربنایی، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و رفاه اجتماعی سرمایه‌گذاری کند و پایه‌های رشد پایدار و بهبود کیفیت زندگی را برای جامعه ایجاد کند. تخصیص منابع مالیاتی به پروژه‌های زیرساختی اساسی نقش حیاتی در افزایش بهره‌وری اقتصادی، اتصال مناطق دور افتاده و تسهیل توسعه منطقه‌ای دارد. با اولویت‌بندی توسعه زیرساخت‌ها از طریق درآمدهای مالیاتی، دولت می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد، فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کند و دسترسی عادلانه به خدمات ضروری را برای همه شهروندان تضمین کند.

علی‌اکبری ادامه داد: علاوه بر این، درآمدهای مالیاتی نقش مهمی در تأمین مالی آموزش و مراقبت های بهداشتی، دو رکن توسعه انسانی، ایفا می کند. دولت با سرمایه گذاری در آموزش و پرورش، شهروندان خود را با دانش و مهارت توانمند می کند و آنها را قادر می سازد تا به طور موثر به اقتصاد کمک کنند و در جامعه مشارکت معنادار داشته باشند. به طور مشابه، سرمایه گذاری در مراقبت های بهداشتی از طریق درآمدهای مالیاتی منجر به بهبود نتایج سلامت عمومی، افزایش امید به زندگی و نیروی کار مولدتر می شود.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با اینکه مالیات نقش اساسی در قطع اتکا بودجه به نفت دارد؛ اظهار کرد: تغییر راهبردی دولت ایران به سمت تکیه صرفاً بر درآمدهای مالیاتی برای بودجه خود در سال‌های اخیر و افزایش چشم‌گیر مالیات در تامین مالی مصارف جاری دولت، نقطه عطف مهمی است. با دستیابی به این هدف، دولت اکنون می‌تواند منابعی را که قبلاً وابسته به نفت بوده نظیر موارد مرتبط با درآمدهای نفتی سهم دولت یا سهم صندوق توسعه ملی که خرج کسری بودجه می‌شد ولی حالا آن‌ها به سمت سرمایه‌گذاری‌های حیاتی در طرح‌های توسعه هدایت می‌شوند. این امکان استفاده پایدارتر و متنوع تر از ثروت کشور را فراهم می کند و راه را برای رشد اقتصادی بلندمدت هموار می کند. به این ترتیب دولت با تامین مالی هزینه‌های جاری خود از طریق مالیات، اتکای خود به درآمدهای نفتی را کاهش می‌دهد و منابع را برای پروژه‌های توسعه حیاتی آزاد می‌کند. این منابع اضافی را می توان به سمت سرمایه گذاری در آموزش، مراقبت های بهداشتی، توسعه زیرساخت ها، و تحقیق و نوآوری هدایت کرد و به یک اقتصاد متنوع تر و قوی تر کمک کرد. علاوه بر این، اتکا صرفا به درآمدهای مالیاتی، آسیب پذیری دولت را در برابر نوسانات قیمت نفت کاهش می دهد و پایه و اساس پایدارتری برای برنامه ریزی بلندمدت و طرح های توسعه پایدار فراهم می کند. این ثبات مالی سرمایه گذاران بالقوه را جذب می کند و محیط مساعدتری برای رشد کسب و کار و توسعه اقتصادی ایجاد می کند.

وی گفت: مالیات مصارف کلیدی در کشور ما دارد و هرچه این درآمدهای مالیاتی افزایش یابد و سهم نفت از بودجه جاری کشور کمتر شود؛ عملا منابع بیشتری برای توسعه فراهم خواهد شد. مالیات با افزایش سهم خود در بودجه در سه سال اخیر به طور پیوسته توانسته است با تامین مالی کسری بودجه و ترویج سرمایه گذاری منابع ارزی بودجه به موتور محرکه توسعه اقتصاد ایران تبدیل شود.

نظر شما