شناسهٔ خبر: 66601693 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

۲۰۰ روز جنگ در غزه

چرا مقاومت مانده و اسرائیل ناکام است؟

با وجود گذشت ۲۰۰ روز از جنگ علیه غزه، رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود از این جنگ دست نیافته و مقاومت هم همچنان توانسته است روند نبرد را به خوبی مدیریت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش صراط به نقل از دیپلماسی ایرانی: ارتش رژیم صهیونیستی طی 200 روز جنگ مستمر در نوار غزه به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود دست نیافته است، این در حالی است که ناتوانی در عدم تحقق آن سبب طولانی شدن جنگ شده است.

«حاتم کریم الفلاحی» کارشناس نظامی و راهبردی در یک تحلیل نظامی گفت ارتش رژیم صهیونیستی در رویارویی‌های قبلی خود بر جنگ برق آسا تکیه می‌کرد، چرا که این ارتش قادر به تحمل خسارت‌ها و تلفات سنگین نیست، علاوه بر آنکه باید به پیامدهای اقتصادی آن اشاره کرد که سبب فشار بر جامعه رژیم صهیونیستی می‌شود.

الفلاحی معتقد است که ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف خود در این جنگ بیانگر نقص در فرماندهی آن است که این اهداف را مشخص کرد.

پیش‍تر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، و دیگر مقامات ارشد تل آویو تأکید کردند که هدف از جنگ رسیدن به فرماندهان جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، آزادی اسیرانشان و از بین بردن توانمندی‌های مقاومت در غزه است.

این کارشناس نظامی به این نکته اشاره کرد که تنها دستاوردی که اشغالگران به دست آورده‌اند، ویرانی گسترده در نوار غزه و قربانیانی است که تعدادشان از 110 هزار کشته و زخمی فراتر رفته است. در جنگ و تجاوزی که تمام سلاح‌های خود را به کار گرفته است و بر یک پل هوایی کشورهای حامی خود برای دریافت سلاح تکیه کرده است و از حمایت سیاسی در سازمان ملل متحد و امکانات و توانمندی‌هایی که متناسب با عملکرد میدانی آن نیست، بهره می‌برد.

در این چارچوب، الفلاحی خاطر نشان می‌کند که ارتش اشغالگران بار دیگر پس از گذشت 200 روز جنگ برای انجام عملیات نظامی در مناطقی بازگشته که در اولین روزهای آغاز عملیات زمینی خود در نوار غزه مانند بیت حانون آغاز کرده بود که معنای وجود مشکلات بزرگ در سطح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی آنهاست.

این کارشناس نظامی ابراز عقیده کرد که مقاومت، نبرد دفاعی خود را به شکل موفقیت‌آمیز و موثری مدیریت کرده و برای مقابله با اهداف چه در سطح میدانی در نوار غزه یا در مراکز تصمیم‌گیری تل‌آویو و دیگر مناطق استراتژی خاصی را دنبال می‌کند، همچنانکه موفق شده است امکانات و توانمندی‌های خود را به شکل چشمگیر و خیره‌کننده به کار گیرد.

به اعتقاد الفلاحی، گروه‌های مقاومت همچنین توانمندی‌های نظامی و جسمانی بسیار قدرتمندی را در به کارگیری این امکانات و توانمندی‌ها ثابت کرده‌اند که سبب افزایش حجم خسارت‌ها و تلفات در صفوف ارتش اشغالگران شده و در مقابل، ارتش اشغالگران به کشتن برخی از اسیران خود در جریان تلاش برای آزادی آنها در نوار غزه اقدام کرد.

این کارشناس نظامی می‌گوید ادامه عملیات مقاومت دلیل و نشانه آمادگی مبتنی بر برنامه‌ریزی قبلی به شکل بسیار خوب و به‌کارگیری خوب توانمندی‌ها و توزیع آن به شکل صحیح است که بتواند در هر نبردی از آن استفاده کند به طوری که هر تیپی در غزه، عملیات خود را به طور مستقل و جدا از دیگر تیپ‌های فعال در نوار غزه مدیریت می‌کند.

الفلاحی همچنین ابراز عقیده می‌کند که دقت در عملیات و موفقیت آن در وارد کردن تلفات و خسارت به ارتش اشغالگر به معنای داشتن داده‌های اطلاعاتی دقیق با وجود اختلاف در اشکال رویارویی و طرح‌های ارتش در بخش‌های مختلف است.

این کارشناس تاکید کرد که نمی‌توان از شکست مقاومت یا پایان توانمندی‌های رزمی آن در نوار غزه سخن گفت.

وی در این چارچوب به عملیات اخیری اشاره کرد که گروه‌های مقاومت در یک فیلم مستند که اخیرا منتشر کردند، به آن اشاره کرده بودند. این در حالی است که در روزهای اخیر، شاهد خروج متوالی نیروهای اشغالگر از مناطق مختلف نوار غزه بوده‌ایم.

 

نظر شما