شناسهٔ خبر: 66601621 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استاندار:

بازار فروش محصول از دغدغه‌های کشاورزان خراسان جنوبی است

بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: کشاورزان زحمت زیادی متحمل می‌شوند و با خشکسالی‌های ۲۵ ساله و کمبود آب در استان، بازار فروش محصولات از دغدغه‌های اصلی این قشر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدرضا طالبی روز شنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی که با حضور مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد افزود: زنجیره تولید استان هنوز ناقص است و باید تکمیل شود.

وی گفت: خراسان جنوبی در زمینه مرغ و تخم مرغ با تولید مازاد بر مصرف داخل استان مواجه است لذا باید برای صادرات این محصول به خارج از کشور تفویض اختیار شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به اینکه حمل و نقل استان عمدتا جاده‌ای است انتظار می‌رود یارانه بهتری تعلق بگیرد و خراسان جنوبی در تامین نهاده‌های دامی، ویژه دیده شود.

وی گفت: در تامین گوشت قرمز هم سهمیه استان ناچیز است از طرفی بخشی از مردم با یارانه و مستمری زندگی می‌کنند لذا باید در سهمیه گوشت، نگاه ویژه‌تری باشد.

طالبی اظهار کرد: همچنین در بخش نهاده‌های تولیدی همچون کود شیمیایی با توجه به آفات موجود انتظار می‌رود به خراسان جنوبی توجه ویژه صورت گیرد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از کشاورزان افزود: در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» مطالبه مقام معظم رهبری باید به درستی محقق شود زیرا اگر حمایت‌ها صورت گیرد مشارکت مردم در حد اعلا محقق خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده در زمینه برداشت آب گفت: کشاورزان در هر فصلی می‌توانند سهمیه برداشت آب داشته باشند پس انتظار داریم مجدد این طرح ابلاغ شود تا ذخیره‌سازی انجام و در فصل نیاز آب برداشت شود.

وی افزود: مردم ولایی، انقلابی و بصیر از گنجینه‌های مهم و ارزشمند استان است که در تمامی مناسب‌های ملی و مذهبی با ارزیابی‌هایی شده رتبه اول یا دوم کشور را کسب می‌کنند.

طالبی با اشاره به برگزاری ۲ مرحله انتخابات مجلس دوازدهم در استان اظهار کرد: حضور و مشارکت پررنگ مردم از شاخص‌های ستودنی این استان است.

وی گفت: از طرفی به لحاظ موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم در سطح پایین قرار دارند و توجه مرکز به استان آنچنان که باید و شاید جلب نشده، گنجینه بزرگ دیگر استان مولفه‌های مختلف اقتصادی همچون صنایع، معادن و محصولات منحصر به فرد کشاورزی است که در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی افتاده اما هنوز جای کار دارد.

رئیس پیشین سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم که اکنون سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری است، در این آیین گفت: وضعیت دامداری‌ها، مرغداری‌ها و کشاورزان بر کسی پوشیده نبود و امروز اوضاع بهبود یافته و آرامش برقرار شده است.

مهدی جعفری با بیان اینکه کارکنان جهاد کشاورزی سرمایه‌های ما و استان هستند اظهار کرد: ۶۰ درصد پست‌های سازمان جهاد کشاورزی استان خالی است و همکاران با توان‌ مضاعف مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه میزان شکایت‌ها در دولت سیزدهم به پنج درصد کاهش یافته است افزود: میانگین تولید گندم از ۲.۸ تن به‌ چهار تن در هکتار و تولیدات گلخانه به ۷۲ درصد رسید همچنین در زمینه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری هر سال استان برتر کشور می‌شویم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: در حالی قبل از دولت سیزدهم با مشکلات متعدد در استان مواجه بودیم که اکنون ۳۸ مرکز فرآوری در حوزه‌های مختلف کشاورزی و پنج واحد طیور در حال احداث است.

همچنین رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: خراسان جنوبی چند محصول کشاورزی ویژه از جمله زرشک، زعفران و عناب دارد که این محصولات باید به قیمت واقعی برسد.

سید حسین خیریه افزود: سال‌های گذشته این فصل از سال بخش زیادی از محصول زرشک استان در سردخانه‌ها نگهداری می‌شد اما با تلاش‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی و بازاریابی اکنون در سردخانه‌ها زرشک موجود نیست و بخشی از مشکلات حل شده است.

وی بیان کرد: بخش زیادی از جمعیت استان در حوزه دامداری و کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند و از این طریق امرار معاش می‌کنند که باید حوزه‌های مختلف کشاورزی مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.

این تولید کننده دان و طیور گفت: در سال‌های گذشته صنعت دام و طیور دچار مشکلات متعددی شد که با پیگیری و تلاش سازمان جهاد کشاورزی تا حدود زیادی رفع شده است.

در این آیین از خدمات "مهدی جعفری" رئیس پیشین سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی قدردانی و "محمدحسین اکبری" به عنوان سرپرست این سازمان معرفی شد.

اکبری معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی این سازمان بود و جعفری نیز فروردین امسال با حکم استاندار به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی منصوب شد.

نظر شما