شناسهٔ خبر: 66601028 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز:

سقف اعتبار پروژه‌های مسئولیت اجتماعی نفت به ۴۰ همت رسید

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز، با تأکید بر اینکه اعتبار اختصاص‌یافته به طرح‌های عام‌المنفعه از سقف ۴ همت در دولت گذشته، به ۴۰ همت در دولت سیزدهم رسیده است، گفت: در همه تکالیف اجتماعی، نظر و مشارکت مردمی را مدنظر قرار داده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شانا، بابک دارابی در حاشیه برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه در شرایط تحریم و توطئه‌های دشمنی که سعی دارد از پویاشدن برنامه‌ها جلوگیری کند، این نمایشگاه به دلیل حضور ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی، افتخاری برای کشورمان است، به وضعیت طرح‌های عام‌المنفعه‌ای که تکمیل شده یا در حال اجراست اشاره و بیان کرد: تغییراتی که در دولت سیزدهم در انجام پروژه‌های مسئولیت اجتماعی داشتیم بسیار فاحش و چشمگیر بود.

 وی ادامه داد: اعتبار اختصاص‌یافته به این طرح‌ها از سقف ۵ همت در دولت گذشته، به ۴۰ همت در دولت سیزدهم رسیده و به‌واسطه آن ۶ هزار و ۴۰۰ پروژه عمرانی تعریف کردیم و خوشبختانه تاکنون ۳ هزار و ۲۰۰ پروژه تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز با تأکید بر اینکه این طرح‌های اجراشده به‌نوبه خود توانسته است گوشه‌ای از دغدغه‌های بومی مناطق نفت‌خیز و کم‌برخوردار را برطرف کند، تصریح کرد: برای ‌نمونه، در بحث مبارزه با آفات جنگل‌های زاگرس، ۵۰۰ هکتار آفت‌زدایی و ۵۰۰ هکتار نهال‌کاری در این منطقه انجام شد، ضمن اینکه ۲ میلیون نهال هم به زنان خانه‌داری که نان‌آور و سرپرست خانوار به شمار می‌آیند اهدا شد، که با این کار توانستیم برای آن‌ها توسعه پایدار اقتصادی به‌ وجود بیاوریم.

 دارابی آبخیزداری در بشاگرد و ایجاد چند سیل‌بند را نمونه‌ای دیگر از کارهای عام‌المنفعه این مدیریت دانست و گفت: با این کار، افزون بر پیشگیری از وقوع سیلابی که باعث تخریب خانه‌ها و مزارع مردمان بومی می‌شد، بالغ بر ۷۰۰ هزار مترمکعب آب تا سه سال آینده پشت این سیل‌بندها جمع و آب موردنیاز برای کشاورزی تأمین می‌شود.

وی افزود: احیای قنات‌ها، بهینه‌سازی جاده‌های روستایی و عشایری، کارهای عام‌المنفعه در حوزه بهداشت و درمان، بنیاد مسکن و بسیاری موارد دیگر هرکدام شاید یک تک‌پروژه باشد، اما با هدف دستگیری از مردمان کم‌برخوردار و مناطق نفتی اجرا شده است.

 بیش از ۷۰۰ تکلیف آموزشی با اعتبار هزار همت تکمیل شده است

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز درباره طرح‌های آموزشی اجراشده یا در حال اجرا در مناطق نفتی و کم‌برخوردار گفت: یک هزار مدرسه و طرح آموزشی با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان را در پروژه‌ها و طرح‌ها مدنظر قرار دادیم که تاکنون بیش از ۷۰۰ پروژه با پرداخت یک هزار میلیارد تومان تکمیل شده است. در کنار این کار، با این طرز تفکر که دانش‌آموز پس از فارغ‌التحصیلی حرفه‌ای هم آموخته باشد تا بتواند کسب‌وکاری برای خود راه بیندازد، برای اجرای طرح توسعه پایدار آموزشی در استان‌های نفت‌خیز به‌خصوص بوشهر و خوزستان اقدام کردیم.

دارابی ادامه داد: در استان‌های بوشهر و خوزستان بالغ بر ۱۷ هزار معلم، همچنین ۱۱ هزار محصل لازم‌التوجه را با درنظرگرفتن شیوه‌های جدید آموزشی که مصوب شده است، تحت آموزش قرار دادیم. نکته جالب‌ توجه در این زمینه اینکه معلمانی که تحت این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند، در دوره دوم طرح آموزش معلمان تازه‌استخدام‌شده مشارکت کردند و ۲۵۰ نفر از دانش‌آموزان لازم‌التوجه هم رتبه زیر هزار کنکور سراسری را کسب کردند.

وی با اشاره به اینکه برای دانشجویان فارغ‌التحصیل هم برنامه‌هایی مدنظر قرار دادند، توضیح داد: برای این افراد در هفت استان، طرح ۶ هزار و ۵۰۰ آموزش مهارتی و توانمندی را در رشته‌هایی که صنعت نفت و پیمانکاران نیاز دارند در نظر گرفتیم که ۹۰درصد این کار انجام شده است و دانشجویان جذب کار شده‌اند.

انجام تکالیف مسئولیت‌ اجتماعی مطابق با رأی و نیاز بومی‌های مناطق است، نه سفارش از بالا

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز در پاسخ به این پرسش که نیازسنجی در انجام کارهای عام‌المنفعه به چه صورت انجام می‌شود، گفت: برای این موضوع سیستم و چارچوبی برای ثبت نیازها در استانداری هر استان در نظر گرفته شده است که درخواست‌ها از آحاد مختلف مردم، مسئولان و نمایندگان به آنجا وارد و نیازها با اولویت جامعه اطراف و پیرامون تأسیسات نفتی و بودجه اعتباری اختصاص‌یافته، غربالگری و پس از تأیید در شورای برنامه‌ریزی استان، وارد مرحله اجرا می‌شود.

دارابی تأکید کرد: پس موضوع سفارشی‌بودن کارها کاملاً با این شرایط و مراحل غربالگری رد می‌شود، زیرا از فیلتر شورای برنامه‌ریزی استان که بالاترین سطح تصمیم‌گیری درخصوص توسعه پایدار آن استان است، عبور می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مطابق توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت در کسب‌وکار با تأکید بر افراد بومی و منافع تعاملی هردو طرف در انجام پروژه‌ها، در طرح‌های عام‌المنفعه هم تلاش کردیم این موضوع به‌شدت رعایت شود، بیان کرد: در تمام تکالیف اجتماعی، مشارکت مردمی را مدنظر قرار داده‌ایم. برای ‌نمونه، در پروژه‌های ورزشی به روستائیان اعلام می‌کنیم زمین ورزشی را آماده کنید و ما چمن مصنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهیم، یا در پروژه آبرسانی، لوله و تجهیزات را به آنان واگذار می‌کنیم.

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز تصریح کرد: مشارکت مردم باعث می‌شود که خود نگهدارنده پروژه‌ها باشند و بسیار خوشایندتر از این است که سازه‌ای بسازیم و رها کنیم.

نظر شما