شناسهٔ خبر: 66600438 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دانش‌بنیان‌ها به کمک پارکینگ‌های شهری می‌آیند

ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست با هدف کاهش آلودگی ناشی از ترافیک در شهرها، نشستی را برگزار کرد که هدف از این نشست، استفاده از نوآوری و اپلیکیشن‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل معضل پارکینگ ساکن در شهرهای مختلف کشور بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست و در راستای کاهش آلودگی ناشی از ترافیک در شهرها، اولین نشست با حضور نمایندگانی از شهرداری‌های تهران، اصفهان، کردستان و کمیسیون عمران و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران برگزار شد.

سید محمدمهدی نوربخش؛ دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست طی سخنانی در این نشست اظهار کرد: ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، یک سال و نیم پیش با هدف ورود دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار کشور کلید خورد و مسئله این بود که بعد از یک دهه حمایت از شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فناوری، اکنون زمان آن رسیده است که اثرگذاری این فناوری‌ها را در جامعه و اقتصاد هم ببینیم. از این رو، توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی، طلیعه این اقدام مبارک (توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان) قانون جهش تولید دانش‌بنیان و حمایت مقام معظم رهبری با شعار سال و آئین‌نامه‌های اجرائی مرتبط با این موضوع است. از این رو، رسالت جدید ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست، فراتر از مسئله توسعه فناوری، توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان است.

نوربخش در ادامه به ابزارهای حمایتی معاونت از جمله تامین مالی، تسهیلات و چارچوب‌های قانون‌گذاری، بیمه و گمرک اشاره و بیان کرد: بستر لازم برای بهره مندی شرکت‌های دانش‌بنیان از این ابزارهای حمایتی را در قالب توافق نامه با دستگاه‌های اجرائی پیش خواهیم برد و معاونت بازوی دانشی برای دستگاه‌های اجرائی است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست، اعطای اعتبار مالیاتی را از دیگر ابزارهای حمایتی ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و تصریح کرد: اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه با هدف جهت ­دهی حمایت­‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌­بنیان ایجاد شده است که بر اساس بند (ب) ماده (11) قانون جهش تولید دانش‌­بنیان، شرکت‌­های دارای فعالیت‌­های تحقیق و توسعه از اعتبار مالیاتی برخوردار می­‌شوند. به این نحو که معادل هزینه­‌های انجام شده در پروژه‌­های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌­های دارای پروانه بهره‌­برداری یا مجوز فعالیت از مراجع ذی‌ربط اعطا می­‌شود و معادل آن از مالیات بر عملکرد مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سال­‌های بعد کسر می­‌شود.

وی، هدف از برگزاری این نشست را در گام اول حل مشکل پارکینگ ساکن با استفاده از نوآوری و اپلیکیشن‌های شرکت­‌های دانش‌بنیان دانست و خاطرنشان کرد که تکمیل اقدامات شهرداری‌ها با توان شرکت‌های دانش‌بنیان و اتصال آنها به زیرساخت‌های موجود همانند نرم‌افزار مسیریاب نشان و اجرای پایلوت شهر سبز فناور در ادامه کار دنبال خواهد شد.

نوربخش در پایان خاطرنشان کرد: آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با مسئله ترافیک دارد و از این رو، مدیریت ترافیک شهری یکی از اولویت‌های ستاد است و ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست از طرح‌های مرتبط با این موضوع با استفاده از ظرفیت­های موجود حمایت می­‌کند.

در ادامه جلسه، مدیران شهرداری‌های کشور به بیان طرح‌ها، تجارب و راهکارهای خود برای کاهش آلودگی هوا و مساله ترافیک پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما