شناسهٔ خبر: 66600405 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

پیشبرد پروژه نئوم با حق تیر و سرکوب قبایل بومی/ خروج شرکت انگلیسی از پروژه به خاطر نقض حقوق بشر

یک افسر سابق اطلاعاتی عربستان سعودی گفته است که مقامات دولتی سعودی به ماموران امنیتی اجازه داده اند برای جابجایی ساکنان یک منطقه جهت اجرای طرح ایجاد یک شهر نوین در مناطق بیابانی این کشور از زور تا حد کشتن استفاده کنند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: یک افسر سابق اطلاعاتی عربستان سعودی به بی‌بی‌سی گفته است که مقامات دولتی سعودی به ماموران امنیتی اجازه داده اند برای جابجایی ساکنان یک منطقه جهت اجرای طرح ایجاد یک شهر نوین در مناطق بیابانی این کشور از زور تا حد کشتن استفاده کنند.

 شهر"نئوم" که در اجرای طرح احداث آن چندین کشورغربی هم مشارکت دارند یک شهر آینده‌گرای پیشرفته در استان "تبوک" عربستان است که قرار است تا چند سال دیگر تکمیل و قابل سکونت شود.

سرهنگ "ربیع العنزی" که یک افسر اسابق اطلاعاتی سعودی است گفت که به او دستور داده شده بود تا روستاییان را از منطقه قبیله‌ای در عربستان منتقل کند تا بخش موسوم به لاین (ذا لاین) که قسمتی از طرح است، در این منطقه ایجاد شود. از این طرح به عنوان انقلابی در زیست شهری نام برده شده است.

به گفته او، یکی از شرکت کنندگان در اعتراضات ساکنان به خروج از محل سکونت خود، در اثر اصابت گلوله نیرو‌های امنیتی سعودی کشته شده است.

بی‌بی‌سی تصاویر ماهواره‌ای از ۳ روستای تخریب شده به نام‌های "الخریبه"، "شرما" و "جیال" را تجزیه و تحلیل کرده که نشان می‌دهد چندین خانه، مدرسه و بیمارستان از روی نقشه حذف شده است.

سرهنگ العنزی، که سال گذشته زندگی در تبعید در انگلیس را انتخاب کرده، می‌گوید که حکم نقل و انتقال ساکنان که به او ابلاغ شده بود مربوط به الخریبه در ۴.۵ کیلومتری جنوب لاین بود. این روستا‌ها عمدتا محل سکونت قبیله "الحویطات" بود که نسل‌ها در منطقه تبوک در شمال غرب عربستان کشور ساکن بوده‌اند.

او گفت که در دستور مورخ آوریل ۲۰۲۰ آمده بود که قبیله الحویطات شامل "تعداد زیادی شورشی" است و "هرکسی که در برابر انتقال اجباری از محل مقاومت کند باید کشته شود، بنابراین اجازه استفاده از تیرعلیه هرکسی که در خانه خود می‌ماند، صادر شد. "

او گفت که او به بهانه‌های پزشکی از اجرای این ماموریت طفره رفت، اما ماموریت انجام شد.

او می‌گوید "عبدالرحیم الحویطی" شهروند کشته شده سعودی به کمیته ثبت زمین اجازه ارزشگذاری بر املاکش را نداد و یک روز بعد در درگیری در جریان اجرای ماموریت پاکسازی توسط نیرو‌های سعودی به ضرب گلوله کشته شد.

در بیانیه‌ای که در آن زمان از سوی اداره امنیت دولتی عربستان صادر شد، ادعا شده بود که الحویطی به سوی نیرو‌های امنیتی آتش گشود و آن‌ها مجبور به پاسخ شدند.

اما سازمان‌های حقوق بشر و سازمان ملل گفته‌اند که او به دلیل مقاومت در برابر اخراج از محل سکونت خود کشته شده است.

نئوم، که از آن به عنوان یک شهر آرمانی زیست محیطی نام برده می‌شود، با سرمایه‌گذاری به مبلغ ۵۰۰ میلیارد دلار در دست احداث است. این طرح بخشی از استراتژی موسوم به "چشم‌اندازه ۲۰۳۰ " دولت عربستان است که با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور و پایان دادن به اتکای به نفت دنبال می‌شود.

یک بخش شاخص این اَبَرپروژه شهر "لاین" یا خط نام دارد که الگوی زیست‌محیطی نوین برای جهان آینده تعریف شده و در آن خودرو وجود نخواهد داشت.

شهر در نهایت منطقه‌ای به عرض فقط ۲۰۰ متر و طول ۱۷۰ کیلومتر را در بر خواهد گرفت اگرچه انتظار می‌رود تنها ۲.۴ کیلومتر از آن تا سال ۲۰۳۰ تکمیل شود.

خروج یک شرکت انگلیسی از پروژه اَبَرشهر نئوم به دلایل حقوق بشری

یک شرکت انگلیسی انرژی سبز پس از اینکه متوجه شد سعودی‌ها در حال تخریب روستا‌ها هستند تا راه را برای اَبَرشهر نئوم باز کنند، از قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری خود در پروژه نئوم خارج شد.

"مالکوم او" مدیر عامل و بنیانگذار شرکت "سولار واتر" در این باره به "بیزنس اینسایدر" گفت که شرکت او در ابتدا به حضور در پروژه نئوم مشتاق بود تا به تحقق جاه طلبی‌های آن به عنوان یک "شهر زیست محیطی" پیشگام در انرژی سبز کمک کند.

با این حال، او گفت که از گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بشر چنان وحشت زده شده است که با وجود اینکه قبلا برخی از کارخانه‌های نمک‌زدایی خود را در آنجا ساخته بود، قرارداد نئوم را در سال ۲۰۲۲ لغو کرد.

او گفت: "آن‌ها فقط می‌خواهند راه خود را به هر قیمت ممکن از میان روستا‌ها و همه چیز بگذرانند که غیرقابل باور است. "

پس از اینکه بی بی سی گزارش داد که یک سرهنگ تبعیدی سعودی گفته که عربستان سعودی حق استفاده از تیر را برای باز کردن راه برای کلان شهر نئوم داده است، او نیز در این باره مصاحبه کرد.

او می‌گوید: "آنچه تلاش کرد این بود که کل استان را به دوبی یا قطر یا چیزی دیگر تبدیل کند، اما در واقع پروژه نئوم به سمت و سویی سوق پیدا کرده که با انجام آن، مردمی را که سال‌ها در آنجا بوده‌اند را از منطقه پاکسازی می‌کنند در حالی که این افراد می‌توانند کمکی به توسعه این پروژه باشند. می‌دانید که روستا‌ها همه حذف شده اند. "

"مالکوم او" به بیزنس اینسایدر گفت که در ابتدا به دلیل تعهدش به توسعه انرژی سبز و محیط زیست، برای کار روی پروژه نئوم جذب شده بود، اما بعد با وجودی که کارخانه‌هایی (نمک زدایی) در محل پروژه تاسیس کرده بود به دلیل نگرانی از مشارکت در نقض حقوق بشر از قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری شرکتش با پروژه نئوم کنار کشید.

شرکت "مالکوم او" از انرژی خورشیدی برای نمک‌زدایی استفاده می‌کند، در حالی که اکثر کارخانه‌های نمک‌زدایی سوخت‌های فسیلی را می‌سوزانند که مشخص شده اقیانوس‌ها را آلوده می‌کنند؛ پروژه نئوم به شرکت او (سولار واتر) ۱۰۰ میلیون دلار برای حقوق انحصاری استفاده از فناوری خود پیشنهاد داده بود.

برنامه ریزان پروژه نئوم می‌گویند که می‌خواهند یک "اکوشهر" باشندکه ۱۰۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند و به " جوامع و میراث فرهنگی موجود در منطقه " متعهد هستند.

اما  مالکوم او معتقد است که این وعده‌ها محقق نشده و برنامه‌ریزان در حال انجام یک دور باطل بر روی دیدگاه اصلی خود برای شهر هستند.

او می‌گوید:" کاری که آن‌ها انجام می‌دهند اخلاقی نیست و کاری که آن‌ها انجام می‌دهند این است که یک انحصار برای اسکان افراد ثروتمند در یک منطقه توریستی ثروتمند ایجاد می‌کنند. اما این ایده اولیه نبود. ایده اولیه توسعه یک سناریوی سبز بود. " 

او گفت: "کل ایده‌ای که ما به آن رسیدیم این است که مکان را سبز کنیم، و برای مردم، مردم محلی، بومی‌هایی که برای سال‌ها آنجا بوده اند، تا بتوانند در توسعه سهیم شوند. "، اما سپس آن‌ها تغییر مسیر دادند و کاملا با آنچه ما انتظار داشتیم و داریم متفاوت شدند و با انجام این کار، آن‌ها آسیب‌های زیادی وارد کرده اند. "

عربستان سعودی تلاش کرده است تا انتقادات عمومی درباره برنامه‌های چشم انداز ۲۰۳۰ خود را فرو نشاند.

سال گذشته، بیزنس اینسایدر گزارش داد که دامنه سرکوب منتقدان ابرپروژه نئوم به فضای مجازی کشیده شده و "فاطمه الشورابی" یک شهروند سعودی که از روند این پروژه انتقاد کرده بود به ۳۰ سال زندان محکوم شده است.

این پروژه در ماه‌های اخیر با مشکلاتی مواجه بوده است که هزینه‌های آن به حدود ۱ تریلیون دلار رسیده و پروژه‌های کلیدی به تعویق افتاده یا کاهش یافته است.  

در ماه آوریل، بلومبرگ گزارش داد که مقامات سعودی تعداد افرادی که انتظار می‌رود در نئوم زندگی کنند را از حدود یک میلیون نفر به ۳۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۳۰ کاهش می‌دهند. این گزارش همچنین می‌گوید که طول پروژه لاین می‌تواند از حدود ۱۰۰ مایل به یک مایل کاهش یابد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما