شناسهٔ خبر: 66600185 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

استاد دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

اعتراضات دانشجویان آمریکایی بعد از پایان سال تحصیلی به بیرون دانشگاه‌ها کشیده خواهد شد

استاد دانشگاه جانز هاپکینز با اشاره به اینکه جنگ غزه لطمه زیادی به وجهه و اعتبار اسرائیل در آمریکا به ویژه در میان نسل جوان وارد کرده، اظهار کرد: پلیس نمی‌تواند اعتراضات علیه رفتار اسرائیل در غزه و کرانه باختری را خاموش کند و با پایان سال تحصیلی احتمالا تظاهرات‌ها در خارج از محوطه دانشگاه‌ها ادامه خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، از اوایل ماه آوریل اعتراضات بی‌سابقه‌ای در حمایت از مردم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا شکل گرفته و روز به روز بر تعداد معترضان افزوده می‌شود. با شدن گرفتن اعتراضات پلیس این کشور برای کنترل اوضاع وارد عمل شد اما این حضور کم کم به خشونت علیه معترضان، دستگیری و اخراج دانشجویان و اساتید منجر شد. بر اساس آنچه مجله تایم آمریکا اخیرا اذعان کرده، کشته شدن بیش از ۳۴ هزار فلسطینی و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی عامل اصلی شکل‌گیری این اعتراضات بوده است. گفته می‌شود، حمایت از آتش بس در غزه، قطع همکاری و ارسال سلاح برای رژیم صهیونیستی و همچنین توقف روابط دانشگاهی با این رژیم مهمترین خواسته‌های دانشجویان آمریکایی است.

بیشتر بخوانید:

آمریکا بعد از جنگ ویتنام چنین اعتراضاتی ندیده است/ ادامه اعتراضات تا توقف کشتار در غزه

دکتر جان هارپر -از اساتید دانشگاه جانز هاپکینز- در گفتگوی خود با ایسکانیوز ضمن اشاره به دانشگاه‌های مختلف آمریکا و سایر کشورهای غربی، گفت: فکر می‌کنم اعتراض‌ها عمدتا در میان دانشجویان 18 تا 21 سال بوده و دخالت پلیس و برخورد با معترضان -مانند دانشگاه کلمبیا- در ابتدا به درخواست مدیریت دانشگاه رخ داد. وی با بیان اینکه این تصمیمات با مخالفت بسیاری از اساتید مواجه شد، اظهار کرد: اساتید دانشگاه‌های مذکور نسبت به مدیریت دانشگاه ابراز بی‌اعتمادی و از دانشجویان خود حمایت کردند.

جان هارپر در خصوص اینکه خشونت پلیس می‌تواند منجر به توقف اعتراضات شود، خاطر نشان کرد: من فکر نمی‌کنم بتوان اعتراضات علیه رفتار اسرائیل در غزه و کرانه باختری را توسط پلیس خاموش کرد. وی افزود: متاسفانه ترامپ و سایر جمهوری خواهان سعی خواهند کرد از تصور بی‌نظمی عمومی استفاده کنند تا بایدن را به خاطر عدم سخت‌گیری کافی سرزنش کنند. هر چند که به اعتقاد این استاد دانشگاه، خود بایدن هم همدلی چندانی با معترضان ندارد.

استاد دانشگاه جانز هاپکینز در پاسخ به سوالی در مورد اینکه اگر این اعتراضات در کشور دیگری بود، رسانه‌های آمریکایی واکنش متفاوتی داشتند، تصریح کرد: همانطور که همه می‌دانند، رسانه‌ها بر اساس جهت گیری سیاسی روزنامه یا کانال تلویزیونی خود عمل می‌کنند. وی فزود: با این حال روزنامه‌هایی مانند واشنگتن پست و نیویورک تایمز پوشش منصفانه و غالبا همدلانه‌ای نسبت به اعتراضات اخیر ارائه و به شدت از اقدام اسرائیل انتقاد کرده‌اند.

هارپر در ادامه تاکید کرد: واقعیت آن است که جنگ غزه لطمه زیادی به وجهه و شهرت اسرائیل در آمریکا به ویژه در میان نسل جوان وارد کرده است. از نظر وی، با پایان سال تحصیلی و بازگشت دانشجویان به خانه‌هایشان اعتراضات در پردیس‌های دانشگاهی احتمالا تا چند هفته دیگر به پایان می رسد؛ هر چند که احتمالا تظاهرات‌ها در تابستان در خارج از محوطه دانشگاه ادامه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه پیش‌بینی کرد: این احتمال وجود دارد که برای مثال اعتراضاتی در مقابل کنگره حزب جمهوری خواه در میلواکی و کنگره حزب دموکرات در شیکاگو شکل بگیرد؛ هرچند که تداوم آن تا حدی به وضعیت غزه بستگی دارد. اگر آتش بس برقرار شود و شرایط حداقل تا حدودی بهبود یابد، بر تعداد و شدت اعتراضات تأثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما