شناسهٔ خبر: 66599124 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا طرح شد

فولاد ایران به ۴۰ کشور دنیا صادر می‌شود/ سهم ۱.۵ درصدی فولاد مبارکه از تولید ناخالص ملی

در گفت‌وگو با ایلنا طرح شد صنعت فولاد با وجود تحریم‌ها موفق عمل کرده است؛ این سخنی است که وحید یعقوبی، عضو انجمن فولاد می‌گوید و معتقد است: ایران یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان طبق آمار انجمن جهانی فولاد است.

صاحب‌خبر -

 

عضو انجمن فولاد با بیان اینکه صنعت ستون فقرات اقتصاد ایران است، به ایلنا گفت: صنعت فولاد در میان صنایع دیگر در کشور به دلیل استفاده گسترده آن در ساختمان سازی، سدسازی، پل سازی، لوازم خانگی، خودروسازی، پتروشیمی و حمل و نقل نقش ویژه و بی‌بدیلی دارد. به همین دلیل حل چالش‌های پیش روی این صنعت برای نقش آفرینی هرچه بیشتر آن در اقتصاد کشور ضروری می‌نماید.

سهم صنعت فولاد در تولید ناخالص ملی

وی در مورد سهم فولاد در تولید ناخالص ملی گفت: سهم صنعت فولاد در تولید ناخالص ملی ۵.۵ درصد است. این در حالی است که فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین کارخانه فولاد در کشور سهمی ۱.۵ رصدی در تولید ناخالص ملی (GDP) دارد.

عضو انجمن فولاد در مورد صادرات فولاد در سال گذشته گفت: صادرات صنعت فولاد در سال گذشته ۷.۸ میلیارد دلار بود و پیش بینی می‌کنیم این رقم در سال ۱۴۰۳ افزایش یابد. این در حالی است که بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد یکساله فولادسازان کشور در امر صادرات، زنجیره فولاد با جهش ۶۶ درصدی صادرات در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از ۳۰ میلیون تن فراتر رفته که درآمد ۷.۶ میلیارد دلاری را رقم زده است.

رشد ۵.۸ درصدی تولید فولاد در سال گذشته

یعقوبی با اشاره به رشد تولید و صادرات فولاد در سال گذشته گفت: وضعیت تولید انواع محصولات فولادی در سال ۱۴۰۲ حاکی از رشد ۵.۸ درصدی تولید فولاد و رونق صادرات در محصولات فولادی اعم از آهن، میلگرد، و… است که این تولیدات نه تنها توانسته پاسخگوی نیاز داخل باشد، بلکه منجر به ارزآوری برای کشور شده است.

وی ادامه داد: صادرات فولاد ایران شامل تمام مقاطع میانی مثل شمش و بیلت و محصولات نهایی مثل تیرآهن و میلگرد می‌شود. صادرات زنجیره فولاد کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۶۶ درصدی را به ثبت رسانده و مرز ۳۰ میلیون تن را پشت سر گذاشته و درآمد ۷.۶ میلیارد دلاری را برای کشور به دنبال داشته است.

عضو انجمن فولاد با بیان اینکه طبق اعلام انجمن جهانی فولاد ایران در فهرست ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان است، گفت: ایران بالاترین رشد تولید فولاد خام را طی نخستین ماه ۲۰۲۴ میلادی با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در میان این کشورها با ۳۹.۳ درصد ثبت کرد.

وی ادامه داد: ایران موفق شد در رتبه نهم از بیشترین تولیدکنندگان فولاد قرار بگیرد.

 

چالش‌های پیش روی صنعت فولاد

همچنین مجید سعیدیان، یکی دیگر از کارشناسان حوزه فولاد در مورد چالش‌های پیش روی صنعت فولاد در ایران گفت: عوارض صادراتی، مالیات و نرخ ارز سه چالش بزرگ بر سر راه صنعت فولاد در کشورمان است.

وی ادامه داد: تغییرات قیمت مواد اولیه، نوسانات بازار جهانی، تغییرات سریع فناوری‌های تولید، توسعه نامتوازن زیرساخت‌ها، لجستیک، هزینه‌های ناشی از افزایش بهای حامل‌های انرژی و تامین انرژی مورد نیاز برای تولید فولاد ازجمله چالش‌های دیگر بر سر راه صنعت فولاد هستند.

به گفته سعیدیان، امروزه تامین انرژی و چالش تخصیص ارز یکی از اساسی‌ترین چالش‌های صنعت فولاد است زیرا ناترازی برق و گاز هرساله منجر به اعمال محدودیت‌های سنگین برای صنایعی همچون صنعت فولاد می‌شود که همین محدودیت‌ها عدم‌النفع‌های چند هزار میلیاردی را در پی دارد.

صادرات فولاد ایران به ۴۰ کشور دنیا

این کارشناس صنعت فولاد گفت: فولاد ایران به ۴۰ کشور دنیا صادر می‌شود.

وی ادامه داد: چین، اندونزی، تایلند، امارات، عمان، ترکیه، غنا و عراق ازجمله مقاصد صادراتی فولاد ایران هستند؛ حتی توانسته‌ایم فولاد را به آمریکای جنوبی هم صادر کنیم. فولاد ایران پتانسیل صادرات ۱۰ میلیارد دلاری را دارد. ولی چالش‌های موجود بر سر آن ازجمله عوارض صادراتی، مقررات ارزی و لغو معافیت‌های مالیاتی موجب کاهش صادرات فولاد شده است. اگر دولت به سمت توسعه صادرات برود هدف‌گذاری صادرات ۱۰ میلیون دلار بعید به نظر نمی‌رسد.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما