شناسهٔ خبر: 66599090 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کشتی‌سازان ایرانی توان تولید نفتکش را ندارند؟

درحالی مدیرعامل نفتکش مدعی است توان و فناوری ساخت شناور نفتکش در داخل کشور وجود ندارد که مدیرعامل کشتی سازی صدرا نظر دیگری دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شرکت ملی نفتکش اوایل دهه 80 طی قراردادی با ایزوایکو، سفارش ساخت دو فروند نفتکش 35 هزار تنی را به این شرکت داد. یکی از این شناورها نفتکش ایران‌ ــ‌ فهیم است که بر اساس آخرین اطلاعات با پیشرفت فیزیکی بالا سال‌هاست (بیش از 10 سال) در یارد مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران به اصطلاح آب می‌خورد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران اواخر هفته گذشته با بیان این‌که مهم‎ترین مأموریت شرکت ملی نفتکش ایران در توسعه دریامحور باید توسعه ناوگان و حفظ و صیانت از ظرفیت حمل‌و‌نقلی این شرکت باشد، گفته بود: ناوگان شرکت ملی نفتکش نیازمند نوسازی است. شرکت ملی نفتکش ایران برای حفظ و ارتقا صیانت از ظرفیت‎های جابجایی، باتوجه به نیاز‌های جدید بازار باید به فکر ناوگان جدید و نوسازی ظرفیت‌ها باشد.

علی احمدی با تاکید بر این‌که با اعلام این‌که این شرکت به 50 فروند شناور اقیانوس‌‎پیما با برآورد سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلار نیاز دارد، تاکید کرد: اگر‌چه شخصاً به حمایت و تقویت ظرفیت داخلی در ساخت شناور اعتقاد دارم، اما چنین ظرفیت اعتباری و توان و فناوری ساخت شناور نفتکش در داخل کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: ضرورت دارد ظرفیت کشتی‌سازی‌های داخلی و نوع کشتی‎‌های قابل ساخت آنها در حال حاضر توسط دبیرخانه ‎شورای عالی صنایع دریایی برآورد شده و از شرکت‌های کشتیرانی نظیر شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های کشتیرانی خصوصی خواسته شود تا در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت کشتی‌سازی‌های داخلی برای کشتی‌های اولویت‌دار، سفارش ساخت داخل بدهند و برای سایر نیاز‌های ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی توسط مراجع ذی‌ربط اجازه خرید ساخت کشتی از منابع خارجی داده شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان این‌که شناور‌هایی که شرکت ملی نفتکش ایران نیاز دارد، الزاماً باید از خارج کشور تأمین شود، تاکید کرد: به بهانه حمایت از توان داخل، کار حمل‌و‌نقل دریایی را نخوابانیم و کشور را برای تأمین شناور‌های پیشرفته با تکنولوژی معطل نکنیم.

احمدی با اشاره به تکنولوژی جدید ساخت شناور‌ها و کمبود ظرفیت تکنولوژیکی ساخت در داخل کشور، گفت: ناچاریم برای رفع خلا و جلوگیری از خسران در آینده به‌سمت سفارش ساخت در خارج از کشور برویم یا با تشکیل کنسرسیومی از ذی‌نفعان داخلی و صاحبان کشتی‌سازی‌های خارجی و تأمین کنندگان مالی (فایناس) برای ساخت کشتی‎‌های اقیانوس‌پیما به انتقال فناوری و تأمین مالی از منابع خارجی در خدمت سازندگان داخلی باشیم.

وی با بیان این‌که وقتی از ظرفیت خارجی برای ساخت شناور نفتکش حرف می‌زنیم، منظور کشور چین است، افزود: پیشنهاد ما برای سفارش ساخت شناور، استفاده از ظرفیت توافق و قرارداد 25 ساله با چین (لیست دوم سایناشور) در صنایع دریایی است.

کشتی‌سازان چه می‌گویند؟

به گزارش تسنیم، مدیرعامل کشتی‌سازی صدرا در این‌باره می‌گوید: تلاش کرده‌ایم زیرساخت‌های کشور را به‌ لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هم‌افزا کنیم. بر این اساس طی یک توافق بزرگ صدرا با ایزوایکو، کنسرسیوم تولید کشتی ایرانی شده است.

منوچهر علیپور اضافه کرد: با تجمیع، تمام ظرفتیت‌ها را به میدان آورده‌ایم. از این رو از کارفرمایان کشور خواهش می‌‌کنیم کمک کنند تا تمامی ظرفیت‌های کشتی‌سازی را به کار ببریم و فرآیند EPC  را جلو ببریم. تجمیع ظرفیت‌ها را انجام داده‌ایم و باید وارد فاز بعدی شده و سراغ کارفرمایان،‌ بانک‌ها و موسسات مالی برویم تا تجمیع منابع را  هم انجام دهیم.

به گفته وی، از سوی دیگر تجمع فناوری‌ها را داریم تا با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها بتوانیم نیازهای کشور را در درجه اول تامین کرده و نیم‌نگاهی هم به صادرات داشته باشیم.

مدیرعامل صدرا در پاسخ به این پرسش که آیا با شرکت‌های ایزوایکو و شرکت ملی نفتکش مذاکره‌ای برای استفاده از یارد کشتی‌سازی داشته‌اید، گفت: همین الان با درایت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  4 فروند کشتی قرارداد داریم. 2 فروند 3500 تن و دو فروند 5000 تن. امسال با تلاش همکاران دو فروند را تحویل می‌دهیم و دو فروند دیگر نیز تحویل می‌شود.

علیپور یادآور شد: مدیرعامل کشتیرانی قول داده بلافاصله پس از تحویل شناور اول، سفارش دو شناور دیگر را به صدرا ارائه کند.

انتهای پیام/

نظر شما