شناسهٔ خبر: 66599051 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نیویورک تایمز گزارش داد:

غرق شدن اسرائیل در جنگ غزه؛ بایدن کجا اشتباه کرد؟

روزنامه «نیویورک تایمز» اذعان کرد که هفت ماه پس از جنگ غزه، راهبردهای نتانیاهو به هیچ یک از اهداف این جنگ نرسیده و نخواهد رسید و فقط باعث تضعیف آمریکا در خاورمیانه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در مقاله‌ای نوشت: اقدام جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر توقف فروش برخی تسلیحات به اسرائیل، در جریان مبارزات سیاسی خود در ایالت ویسکانسین قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، مایه تاسف بوده است، زیرا توجهات را از این ادعا منحرف کرد که خطرناک‌ترین رهبر تهدید کننده «اسرائیل» نه بایدن، بلکه بنیامین نتانیاهو است.

«توماس فریدمن» نویسنده این مقاله افزود: پس از بیش از هفت ماه جنگ در غزه و با توجه به ناکامی اسرائیل در دستیابی به اهداف اعلام شده، سیاست‌های نتانیاهو در غزه باعث پیروزی پایدار نشده و نخواهد شد. سیاست‌های نتانیاهو نیازها و اهداف راهبردی گسترده تر ایالات متحده در خاورمیانه را تضعیف می کند و یهودیان جهان را به خطر می اندازد. سیاست‌های نتانیاهو حتی نمی‌تواند از اسرائیل در برابر تهدید وجودی ایجاد شده از جانب ایران محافظت کند.

نویسنده این مقاله ادامه داد: نتانیاهو هفت ماه است که فرماندهی ارتش و اسرائیلی‌ها را متقاعد کرده است که در جنگ  غزه بجنگند، بدون اینکه هیچ برنامه‌ای برای خروج وجود داشته یا پیروزی نظامی به دست آمده باشد. فردای پیروزی مقاومت فلسطین، یا اسرائیل غزه را ترک خواهد کرد، به این معنی که حماس به حضور خود در نوار ادامه خواهد داد یا نظامیان اسرائیلی در نوار غزه محاصره خواهند شد که این مسأله تل آویو را در بیش از یک سطح، به ویژه نظامی و اقتصادی، دچار فرسایش خواهد کرد.

در بخش دیگری از مقاله نیویورک تایمز به این موضوع اشاره شده است که مقامات دولت بایدن، نتانیاهو را درباره جنگ غزه تحت فشار قرار دادند ولی فقط یک پاسخ دریافت کردند: به ارسال سلاح برای اسرائیل و دفاع از ما در صحنه جهانی ادامه دهید، ما نیز آنچه را که بخواهیم و مطابق با نیازهای سیاسی ما باشد، انجام خواهیم داد.

نیویورک تایمز اذعان کرد که غرق شدن اسرائیل در غزه بدون راه‌حل روشن، ذخایر تسلیحاتی ایالات متحده را که واشنگتن از آن برای حمایت از اوکراین نیز استفاده می کند، تخلیه می‌کند و همچنین ممکن است که یک جنگ بی پایان در غزه بتواند دیگر متحدان آمریکا، به ویژه اردن و مصر را بی‌ثبات کند.

باید یادآوری کرد که در 13 آوریل، آمریکا برای دفع 300 فروند پهپاد و موشکی که ایران به سمت «اسرائیل» پرتاب کرد، با برخی کشورهای عربی، انگلیس و فرانسه ائتلاف کرد، اما بر اساس گزارش نیویورک تایمز، هر چه اسرائیل عمیق‌تر وارد غزه شود، برای برخی از کشورهای عربی، به‌ویژه اردن، سخت‌تر می‌شود که به‌عنوان مدافع اسرائیل در برابر ایران شناخته و دیده شود.

نظر شما