شناسهٔ خبر: 66598981 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نرخ باروری در ۱۴ استان افزایشی شد

بوشهر- ایرنا- رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: پس از هفت سال که نرخ باروی در کشور کاهشی بود امسال در ۱۴ استان از جمله بوشهر افزایشی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا " امیرحسین بانکی‌پور " روز شنبه در آیین اختتامیه دومین جشنواره دانش‌آموزی و نخستین جشنواره دانشجویی "ایران جوان بمان" در بوشهر با تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و گرامیداشت روز دختر اظهار کرد: بیشترین افزایش نرخ باروی مربوط به استان هرمزگان با ۲۷ صدم درصد است.

وی افزود: نرخ باوری از سال ۱۳۹۴ در کشور کاهشی شده است که ادامه این روند آینده بسیار خطرناکی پیش‌روی جامعه قرار می دهد.

بانکی پور با اشاره به کاهش ۳۳ درصدی موالید در هفت سال گذشته تصریح کرد: شمار تولدها در سال ۱۳۹۴ از یک‌میلیون و ۵۸۰ هزار مورد در سال قبل با کاهش ۵۴۰ هزار تولد به یک‌میلیون و ۴۰ هزار نفر رسید.

رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی یادآورشد: با این روند در آینده نزدیک در سیاه چاله پیری جمعیت قرار می‌گیریم که این بزرگترین ابر بحران تاریخ ایران زمین محسوب می‌شود.

وی گفت: اگر در سیاه چاله پیری جمعیت قرار بگیریم ۱۵۰ سال طول می‌کشد تا نجات پیدا کنیم .

بانکی‌پور با بیان اینکه نرخ باروی در استان بوشهر امسال رشد یافته است تصریح کرد: اقدام فرهنگی و مهم استان بوشهر در برگزاری جشنواره دانش‌آموزی و نخستین جشنواره دانشجویی "ایران جوان بمان" می‌تواند در افزایش نرخ باروری بسیار اثرگذار باشد.

وی گفت : فعالیت فرهنگی برای برون رفت از وضعیت موجود نرخ باروری باید از مدارس با برگزاری دوره‌های آموزشی برای انجمن اولیا و مربیان آغاز شود و مدارس الگو معرفی شود.

بانکی پور بیان کرد: هم اینک به ازای هر پدر بزرگ و مادر بزرگی ۱۰ تا۱۲ نفر عضو خانواده وجود دارد این درحالی است که ۳۰ سال دیگر که افراد جوان امروز سالمند شوند طبق برآوردهای بین‌المللی به ازای هر نفر در دوره سالمندی ۲ نفر عضو خانواده بیشتر در ایران وجود ندارند.

رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی افزود: با روند یاد شده و پیر شدن جمعیت، مدارس و دانشگاه‌ها به سرای سالمندان تبدیل می‌شود.

وی گفت: کشور ما پنج سال دیگر وقت دارد که اگر در این مدت نرخ باروری به ۲.۵ درصد فعلی برسد از این وضعیت پیری جمعیت نجات پیدا می‌کنیم.

بانکی‌پور با اشاره به ارائه تسهیلات تشویقی برای فرزندآوری و افزایش باروری در کشور گفت: واگذاری زمین، خودرو، پرداخت وام از جمله تسهیلات در این حوزه است ولی این نوع فعالیت کار اساسی نیست بلکه کار مهم فرهنگ‌سازی است.

وی با بیان اینکه ارائه تسهیلات در این عرصه کار اولیه محسوب می‌شود، اضافه کرد: بهورزان و مراقبین سلامت که جبهه مهم این عرصه و دانش‌آموزان جبهه اصلی فرهنگ‌سازی محسوب می‌شوند باید حرکت خود را شتابان کنند.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی ، جهاد امروز جامعه را فرزندآوری دانست و افزود: باید همه گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه نقش خود را در این عرصه فعال‌تر کنند تا به اهداف مورد نظر دست یابیم.

نظر شما