شناسهٔ خبر: 66598918 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار اعلام کرد

آغاز نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان

استاندار همدان اعلام کرد: با توجه به آغاز نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان، امیدواریم همه مالکان دارای ابنیه تاریخی و ثبت ملی شده فضای شهر را در حوزه گردشگری زیباتر کنند.

صاحب‌خبر -

علیرضا قاسمی‌فرزاد شنبه ۲۲ اردیبهشت در حاشیه بازدید از اماکن تاریخی تحت مرمت و احیای شهر همدان گفت: خوشبختانه به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان همدان نهضت احیای بناهای تاریخی در همدان آغاز و با سرعت خوبی در حال اجراست.

وی اظهار کرد: کهن‌شهر همدان با تاریخ بیش از ۳۰۰۰ ساله، آثار و ابنیه‌های بسیاری را در دل خود دارد که نیازمند توجه است و توجه ویژه به آثار و ابنیه‌ای که ثبت ملی شده و به عنوان اسنادی از فرهنگ و هنر ایران زمین و همدان هستند، باید جزو اولویت‌ها قرار گیرد که این مهم در همدان جامه عمل به خود پوشیده است.

قاسمی‌فرزاد بیان کرد: امروز از پنج بنا شامل حمام‌قلعه، مدرسه، خانه مازوچی، ساختمان قدیمی بانک کارگشایی و خانه طباطبایی بازدید شد که این ساختمان‌ها مربوط به دو سده گذشته بوده و هم‌اکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی استان در حال احیاء و بازسازی آنها هستند.

آغاز نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان

وی خاطرنشان کرد: این بناهای تاریخی با تغییر کاربری در حوزه گردشگری فعال شده و در مسیر رونق گردشگری استان نقش بسزایی ایفا خواهند کرد تا محلی برای اقامت و پذیرایی گردشگران باشند و این بناها فضای بصری شهر را به طور قطع زیبا خواهند کرد و علاوه بر استحکام‌سازی بافت فرسوده، کارآیی و کارآمدی جدیدی به خود می‌گیرند.

استاندار یادآور شد: با توجه به اینکه نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان آغاز شده، امیدواریم همه مالکان دارای ابنیه تاریخی و ثبت ملی شده و یا بناهایی که دارای قابلیت‌های مشخصی در حوزه گردشگری هستند، از این بناها الگوگیری کرده و فضای شهر را در حوزه گردشگری زیباتر کنند.

آغاز نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان هم گفت: با مذاکره و جلب رضایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی طی دو سال گذشته در جهت احیاء و بازسازی فضاهای موجود، خوشبختانه سرمایه‌گذاری لازم در این بخش انجام شده و هم‌اکنون ۱۵ پروژه مرمتی در استان همدان فعال است.

محسن معصوم علیزاده اظهار کرد: بنای حمام قلعه با واگذاری به بخش خصوصی از طرف صندوق حفظ و احیاء در حال بازسازی است و تا یک ماه آینده آماده خدمت‌رسانی به گردشگران است.

آغاز نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان

وی افزود: مدرسه آزاد با ۳۸ میلیارد تومان، خانه مازوچی با ۷۰ میلیارد تومان، خانه طباطبایی و نیز ساختمان قدیمی بانک کارگشایی با بیش از پنج میلیارد تومان که در اختیار بخش خصوصی بوده و مالک خصوصی دارند، در حال بازسازی هستند که امیدواریم در سال آینده تمام این اماکن به تأسیسات گردشگری استان افزوده شوند.

آغاز نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان

آغاز نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان

انتهای پیام

نظر شما