شناسهٔ خبر: 66598880 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

زمینه همکاری اقتصادی خراسان جنوبی با ترکمنستان بررسی شد

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی از بررسی زمینه‌های همکاری اقتصادی خراسان جنوبی با ترکمنستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تسنیم از بیرجند، افسانه ابراهیمی در دیدار با معاون سابق سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان که معاون شرکت شهرک‌های صنعتی استان و تعدادی از فعالان حوزه اقتصادی خراسان جنوبی نیز حضور داشتند، اظهار داشت: در راستای عمل به شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم" با همکاری سفارتخانه‌ها ایران در دیگر کشور به ویژه کشورهای همسایه تلاش می‌کنیم تا همکاری فعالان اقتصادی خراسان جنوبی را با دیگر کشورها افزایش دهیم.

به گفته وی در این راستا از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی استان برای عقد تفاهم نامه و میزبانی از بازرگانان و تجار ترکمنستان و همچنین واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی می‌توان اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم خراسان جنوبی تولید انواع پارچه است که در صورت وجود ظرفیت لازم در ترکمنستان برای صادرات آن می‌توان اقدام کرد. 800 نوع گیاه دارویی در خراسان جنوبی شناسایی شده که بعضی از  آنها خاص خراسان جنوبی است و این موضوع ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و صادرات است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: در راستای سند همکاری کلی که بین دو کشور ایران و ترکمنستان منعقد شده است، فعالان حوزه اقتصادی خراسان جنوبی می‌توانند اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

محمود صادقی نیز در این دیدار با اشاره به سند کلی که برای انجام همکاری‌های  بین دو کشور ایران و ترکمنستان منعقد شده است، گفت: برای توسعه روابط با ترکمنستان از طریق مرز خشکی و دریایی می‌توان اقدام کرد.

به گفته وی تا چند سال قبل تولیدات مواد غذایی و نوشیدنی‌های ایران در ترکمنستان جای نداشت، اما امروز جای خود را در بازار ترکمنستان پیدا کرده است. از ظرفیت‌های موجود در کشور ترکمنستان برای صادرات کالا به روسیه هم می‌توانیم بهره بگیریم.

معاون سابق سفارت ایران در ترکمنستان با اشاره به اینکه صنعت کاشت پنبه و تولید پارچه از عمده‌ترین صنایع این کشور است، افزود: در بخش کشاورزی عمده محصولات ترکمنستان پنبه و گندم است اما با این وجود، ترکمنستان وارد کننده گندم است.

صادقی با بیان اینکه عوارض گمرکی ترکمنستان جز در مورد نوشابه و شکلات از 10 درصد کمتر است، گفت: اقتصاد ترکمنستان دولتی است و دولت با  برگزاری مزایده زمینه لازم را برای واردات کالاهای مورد نیاز این کشور فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی این کشور هم 100 درصد دولتی است و بیشتر به دولت در امور مورد نظر کمک می‌کند، اما اتحادیه صنعتگران ترکمنستان حدود سه هزار عضو دارد و از طریق این اتحادیه به شرکت‌های که قصد فعالیت داشته باشند زمین و تسهیلات داده می‌شود.

معاون سابق سفارت ایران در ترکمنستان با اشاره به حضور هیئتی حدود 80 نفری از ترکمنستان در نمایشگاه توانمندی‌های ایران در تهران، افزود: روابط دو جانبه ایران و ترکمنستان در سال‌های گذشته فراز و فرودهای داشته است و به دلیل ورود غیرحرفه‌ای بعضی از ایرانی‌ها این روابط در سال‌های بعد تا حدودی کاهش یافت. ترکمنستان  بخشی از گاز خود را در سال‌های گذشته به ایران صادر می‌کرد و به جای آن کالاهای به این کشور صادر می‌شد که  انجام این کار دارای مزایا و معایبی بود.

وی از اجرای پروژه سد دوستی با سرمایه گذاری 50 درصدی ایران و ترکمنستان و احداث راه‌ها و... به عنوان بخشی از پروژه‌های انجام شده با همکاری ایران و ترکمنستان در سال‌های گذشته یاد کرد.

معاون سابق سفارت ایران در ترکمنستان با بیان اینکه مرز ایران و ترکمنستان یکی از امن‌ترین مرزهای ما است افزود: خراسان جنوبی در بخش صادرات سنگ مرمر سفید به این کشور می‌تواند فعالیت داشته باشد چون همه نمای ساختمان‌های این کشور سنگ مرمر سفید است و زمینه برای صادرات سنگ‌های تزیینی هم به این کشور وجود دارد.

به گفته وی برقراری ارتباط با تجار ترکمنستان از طریق زبان ترکمنی یا روسی باید انجام شود و افغانی‌ها هم برای برقراری ارتباط با این کشور واسطه خوبی هستند.

صادقی گفت: نمایشگاهی شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود که برای شرکت در آن از شما دعوت می‌کنم. از این نمایشگاه برای ارائه ظرفیت‌های خراسان جنوبی در زمینه مواد غذایی، زعفران و زرشک و... به خوبی می‌توانید استفاده کنید.

معاون سابق سفارت ایران در ترکمنستان، مرز ماهیرود زمینه خوبی برای توسعه ارتباطات خراسان جنوبی با ترکمنستان است و با توجه به شروع کار صنعتی در این کشور، برای صدور تکنولوژی با ترکمنستان هم می‌توانید اقدام کنید.

انتهای پیام/ 251

نظر شما