شناسهٔ خبر: 66598430 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

معرفی کتاب درباره حضرت معصومه (س)؛

نوری که از یک خانه به تمام جهان می‌رسد

در این مطلب، معرفی کتاب شعر «مهمون آیینه‌ها» سروده اکرم‌سادات هاشمی‌پور به مناسبت روز دختر و زادروز حضرت معصومه (س) قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا متأسفانه تعداد آثاری که درباره حضرت معصومه (س) برای کودکان نوشته شده، بسیار محدود است. یکی از بهترین آثاری که در این زمینه و با زبان شعر تولید شده، کتاب «مهمون آیینه‌ها» از اکرم‌سادات هاشمی‌پور است. تصویرگری و رنگ‌بندی آن بسیار جذاب است. عنوان کتاب نیز اشاره به آیینه‌های حرم و زیبایی آن دارد. علی‌رغم اینکه کتاب به روز دختر اشاره می‌کند فقط مخصوص دختران نیست و پسران نیز با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

داستان از بارش باران در ایوان و پرنده‌ای که روی گل‌های گلدان می‌نشیند، شروع می‌شود و ذهن کودک را آماده آمدن مهمان می‌کند. مژده آمدن ایشان به شهر قم داده می‌شود و بخش زیادی از کتاب به ارتباط این حال زیبا به زیارت و صحن حرم حضرت معصومه (س) اشاره می‌کند.

علاوه‌بر اینکه زبان شعر بسیار ساده و روان است، از فضای ساده و صمیمی زندگی هرروزه کودک ماجرا را روایت می‌کند و از این طریق، کودک به خوبی با آن ارتباط برقرار می‌کند. باران نیز که در شعر به آن اشاره می‌شود، نماد رحمت و لطف الهی است. حضرت معصومه (س) به‌واسطه وجود پربرکت پدر و برادرشان معرفی می‌شوند و این نیز معرفی مناسبی برای کودک است.

در تصویرگری تولد حضرت معصومه (س) نیز نوری دیده می‌شود که از یک خانه به تمام جهان می‌رسد و پر از امید و مهر است. صورت کودکان نیز همگام با شعر در تصاویر پر از شادی و شور است. نکته جالب توجه این است که شاعر در تلاش است زندگی حضرت معصومه (س) را به کودکان بسیار نزدیک کند؛ ابتدا با روایت ساده و سپس با این دستاویز که شعر از زبان کودکی روایت می‌شود که ساکن شهر قم است. کودک خود را در قم و ساکن این شهر تصور می‌کند و به خوبی با این وجود مبارک ارتباط برقرار می‌کند.

تصویر صفحه ۱۰ را می‌توان شاهکار کتاب دانست؛ وقتی‌که شاعر به حال‌وهوای زیبا و بهاری حرم و زائران اشاره می‌کند، تصویرگر انسان‌های مختلفی را در حال دعا در گل‌های زیبا به تصویر می‌کشد. درواقع می‌توان ادعا کرد تصویرگری و شعر در این کتاب، بسیار باهم همسو و هماهنگ است و از این طریق، مکمل هم به شمار می‌روند. علاوه‌بر این، مفهوم شفاعت و کمک از ائمه و امام‌زادگان (ع) نیز به خوبی در کتاب اشاره شده است. نهال آرزوها قرار است شکوفا شوند و شادی مهمان‌شان. گذاشتن آرزوها در حرم تعبیر بسیار زیبایی است. انتهای کتاب کودک نیز دعا می‌کند مهمان همیشگی صحن حرم امام باشد.

اشعار کتاب «مهمون آیینه‌ها» را اکرم‌سادات هاشمی‌پور سروده و انتشارات به‌نشر آن را با تصویرگری مهدیه قاسمی منتشر کرده است. این کتاب برای گروه سنی ب و ج مناسب است.

به گزارش ایبنا؛ نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما