شناسهٔ خبر: 66597895 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس هیات مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران:

ردپایی از فرایند کاربردی شدن هوش مصنوعی در برنامه هفتم توسعه نیست

تهران- ایرنا- رئیس هیات مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران با بیان اینکه در همه کارها باید از هوش مصنوعی بهره ببریم و مجهز به موتورهای جستجوی داخلی شویم، گفت: در برنامه هفتم توسعه علی‌رغم کوشش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس حتی یک رد پای کوچک از این موضوع دیده نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سید مرتضی موسویان روز شنبه در نشست تخصصی جامعه شبکه ای و نیاز به پارادایم ها که به دعوت پژوهشکده فرهنگ هنر و ارتباطات در سالن یاس نمایشگاه کتاب برگزار شد، اظهار داشت: ما دارای یک پتانسیل هستیم که باید به فعل تبدیل شود و خیلی زود به نقطه ایده آل استفاده از هوش مصنوعی برسیم و قبل از تخصص افراد؛ تصمیم گیران ترس از هوش مصنوعی را دور بریزند.

وی افزود: استفاده از هوش مصنوعی را باید رایج و سرعت گام های خود را در این زمینه بیشتر کنیم، وقتی می‌گوئیم هوش مصنوعی محور و الحاق می شود باید همه کارها را کنار بگذاریم و در همه کارها از هوش مصنوعی بهره ببریم.

موسویان توضیح داد: از انقلاب صنعتی عبور کردیم در حالی که کشور ما نصیب و بهره ای از این انقلاب نبرد. بعد از این انقلاب، جامعه اطلاعاتی رخ داد و دسترسی زیاد افراد به اطلاعات باعث شد کشورها اطلاعاتی که به دست می آورند را به دانش تبدیل کنند ما به عنوان کشور جهان سوم توانسته ایم اطلاعات موجود را به دانش تبدیل کنیم. بسیاری از کشورها به عنوان توسعه یافته در جامعه شبکه ای زندگی می کنند که یک گسست نسبت به گذشته ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: آینده نگاری سالها قدمت دارد، اما روش های جدید آینده نگاری در دو دهه گذشته معرفی شده که یکی از نام آشناترین روش ها سناریونویسی است در این روش چون آینده را تصویر می کنیم دو نوع تصویر داریم؛ مقطعی را در آینده مشخص می کنیم و با توجه به مقالاتی که نوشته می شود سعی می کنیم یک سناریو را بنویسیم، از نقطه ای که جزئیات را نوشته ایم تا پنج سال به عقب می آییم تا به زمان حال برسیم و انحراف نداشته باشیم.

رئیس هیات مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: نهادینه شدن دانش ها در زمینه های مختلف در جامعه شبکه ای تا جامعه اطلاعاتی و دانشی مورد توجه بود که می توانستیم از آن بهره ببریم. فرصت ها در جامعه شبکه ای این است که این جامعه با گذشته متفاوت است و نیاز به ادبیات جدید دارد و این امکان را فراهم کرده تا ما در کنار کشورهای توسعه یافته این امکان را داشته باشیم که در کناره گسست هایی که ایجاد می شود پیشرفت کنیم. مثلاً برای داشتن یک نمونه بوئینگ باید دانش انباشته داشته باشیم، با توجه به تغییر زیرساخت ها فرصتی ایجاد شده تا ما هم در کنار کشورهای پیشرفته بتوانیم قرار بگیریم اما چیزی که اتفاق می افتد و شاهدیم این است که مقررات گذاری از نیازهای جامعه شبکه ای عقب افتاده است.

موسویان اظهار داشت: اگر امروزه مردم ما کمتر در بخش پول های الکترونیکی سرمایه گذاری می کنند به خاطر ناآگاهی است.

وی افزود: در دنیای شبکه ای که ذات آن با دنیای اطلاعاتی، صنعتی و دانشی متفاوت است برابری انسان و شی را می بینیم و حتی بین انسان و حیوان به دلیل به کارگیری هوش مصنوعی یک نوع عدالت مساوی بودن به وجود می آید. جامعه شبکه ای نوعی زیست بوم را تعریف می کند که متفاوت است و همه چیز را با گسست روبرو کرده است.

وی خاطرنشان کرد: جامعه شناسان باید برای جامعه جدید شبکه ای مقررات بنویسد. زمان شیوع ویروس کرونا دانش آموزان با فضای مجازی آشنا شدند، سالها قبل از کرونا هم چند دانشگاه برخط ایجاد شد و تفاوت فاحشی در بین دانشجویان وجود نداشت‌. خیلی از پدر و مادرها توانستند برای فرزندان خود گوشی هوشمند تهیه کنند اما بعد از کرونا به عقب برگشتیم و عدالت شبکه ای از بین رفت. در جامعه شبکه ای بحث شفافیت وجود دارد، در اروپا هم قوانین سختگیرانه را برای پلتفرم ها قرار دادند. ذات شبکه دسترسی همگان به اطلاعات است‌.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: وقتی جامعه اطلاعاتی وجود داشته باشد هر کس دوست دارد به این شبکه ها وصل می شود و محرمانگی وجود ندارد. نمی توان سرویس خوب داشت اما دسترسی به اطلاعات خصوصی افراد نداشت. فیس بوک ادعا می کند شما را بهتر از خودتان می شناسند. بزرگترین درآمد فیس بوک قراردادهایی است که برای شرکت های پژوهشی انجام می دهد تا بررسی کند چه چیزی در بیزینس آنها تاثیر دارد.

موسویان گفت: در جامعه شبکه ای با قدرتی که هوش مصنوعی می دهد، بازیگران را از انسان های نخبه جدا می کند. هوش مصنوعی نخبه غیر انسان است. جامعه آموزشی ما باید افرادی را برای فردا تربیت کند چون با یک عنصر بازیگر در شبکه روبرو هستیم.

وی تاکیدکرد: ما دارای پتانسیلی هستیم که باید به فعل تبدیل شود و خیلی زود به نقطه ایده آل استفاده از هوش مصنوعی برسیم، استفاده از هوش مصنوعی را باید رایج و سرعت گام های خود را بیشتر کنیم، وقتی می گوییم هوش مصنوعی محور و الحاق می شود بنابراین باید همه کارها را کنار بگذاریم و در همه کارها از هوش مصنوعی بهره ببریم، باید مجهز به موتورهای جستجوی داخلی شویم اما در برنامه هفتم توسعه علی رغم کوشش های مرکز پژوهش های مجلس حتی یک رد پای کوچک از این موضوع دیده نمی شود.

سید پیمان خادم الحسینی عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران و مدرس دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به فرارشته ای بودن سواد رسانه ای بر تعامل و همکاری با رشته هایی نظیر علوم شناختی جهت تبیین مسائل و ارتقای سواد رسانه ای و تکنیک‌های آن اشاره کرد.

نظر شما