شناسهٔ خبر: 66597686 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

ضرورت ایجاد تیم همکار از شهرداری و وزارتخانه‌های ارتباطات و راه برای رفع موانع پروژه فیبرنوری در تهران

یک کارشناس ارشد مدیریت شهری پیرامون مسوولیت شهرداری‌ها در پیشبرد سریع‌تر و رفع موانع اجرایی پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها، گفت: وضعیت شهرداری در تهران بسیار متفاوت‌ از دیگر شهرستان‌هاست، زیرا شهرداری تهران باید با ارگان‌های زیادی ارتباط برقرار کند، در حالی که در شهرستان‌ها تنها نهاد بالادست شهرداری، استانداری است، لذا در تهران با تشکیل یک گروه و یا تیم همکار اعم از وزارت ارتباطات، شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های دیگر می‌تواتیم به اهداف توسعه فناوری شهری برسیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، پیشبرد شبکه‌های فیبرنوری در شهرها راه‌حلی عملی برای دسترسی به اینترنت قابل اعتماد، سریع و در دسترس برای شهروندان است و این تکنولوژی همراه با دسترسی بهتر کاربران به اینترنت، فرصت‌هایی برای ارائه بهینه خدمات شهری به همراه دارد، حال به منظور بررسی نقش شهرداری‌ها در توسعه این پروژه، محمدعلی پورنیا، کارشناس ارشد مدیریت شهری در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، گفت: در ارتباط با نقش شهرداری‌ها در توسعه شهری و اتصال شهروندان به اینترنت باید نگاهی فراتر از استان تهران داشته باشیم و شهرستان‌ها را نیز در نظر بگیریم، بنابراین؛ شهرداری‌ها نه فقط در تهران بلکه در شهرستان‌ها نیز به صورت انفرادی نمی‌توانند مدیریت و توسعه شهری را برقرار کنند.

وی ادامه داد: با این حال وضعیت شهرداری در تهران بسیار متفاوت‌تر از دیگر شهرستان‌ها است، زیرا شهرداری تهران باید با ارگان‌های زیادی ارتباط برقرار کند، در حالی که در شهرستان‌ها تنها نهاد بالادست شهرداری، استانداری است.

وی خاطرنشان کرد: بحث فناوری‌های نوین به ویژه اینترنت فیبرنوری نیز یکی دیگر از مسائل چند وجهی است که وزارت ارتباطات در اینجا نقشی بسیار اساسی‌تر از شهرداری دارد و البته شهرداری نیز با کمک این وزارتخانه است که می‌تواند در این راستا فعالیت کند. برای مثال اگر در شرق تهران و یا هر استان دیگری اینترنت پرسرعت راه‌اندازی شود، ابتدا وزارت ارتباطات با رویکرد علمی خود باید در صحنه حاضر شود و بعد شهرداری با رویکردی عملی.

این کارشناس ارشد مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: اساسا برای توسعه فناوری در شهرها نیاز به یک گروه و یا تیم همکار اعم از وزارت ارتباطات، شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های دیگری داریم تا به اهداف خود در زمینه توسعه شهری برسیم. توسعه شهری مسئولیتی است که بر عهده تمام ارگان‌ها است و شهرداری‌ها بخشی از این مسئولیت را بر عهده دارند، مانند نظارت بر اتوبوس‌های برقی.

پورنیا ضمن تاکید برای ایجاد تیم همکاری به‌منظور تحقق سریع‌تر پروژه فیبرنوری، توضیح داد: ایجاد تیم همکاری نباید باعث شانه خالی کردن سایر نهادها شود. برای مثال وزارت راه و شهرسازی نباید تمام مسئولیت‌ها را به شهرداری محول کند و یا هرگونه عملکردی که باعث شود نهادی وظیفه‌اش را به درستی انجام ندهد.

پیرنیا در آخر ضمن پیشنهاد به شهرداری‌هابرای استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای خدمت رسانی بهینه به مردم، گفت: این یک امر واضح است که هر شهرداری پیشرفت شهرش را می‌خواهد و می بایست در این راستا تلاش کند. هر شهرداری باید از همان ابتدا برای عمران شهر خود برنامه‌ریزی کند و در جهت تحقق اهدافش با نهادها و سازمان‌های مرتبط، ارتباط گیرد. مهم‌ترین نکته این است که نهادهای دولتی به معنای واقعی بخواهند به مردم خدمت رسانی کنند و از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

انتهای پیام

نظر شما