شناسهٔ خبر: 66597635 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نمایشگاه کتاب به وسعت ایران - ۱۶

نمایشگاه مجازی به مخاطبان قدرت مقایسه و انتخاب می‌دهد

خراسان‌رضوی- مدیر کتابفروشی پاتوق کتاب شهر سبزوار با بیان اینکه نمایشگاه مجازی به مخاطبان قدرت مقایسه و انتخاب می‌دهد، گفت: در نمایشگاه مجازی مشتری به راحتی تصمیم می‌گیرند که کتاب را از کدام کتابفروشی، شهر و با چه قیمتی تهیه کند.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهسا پایسته: برگزاری بزرگترین رویداد کتاب‌محور ایران به‌صورت مجازی، باعث شده تا علاوه بر توسعه فرهنگ کتابخوانی، عدالت توزیع کتاب برای کتابخوانان در جای جای ایران برقرار شود. زهرا طباطبایی از بانوان مدیر کتابفروشی‌ها است که حدود ۶ سال است در این عرصه فعالیت دارد. او در شهر سبزوار در استان خراسان‌رضوی مسئول کتابفروشی پاتوق کتاب است و با ما در خصوص نمایشگاه مجازی کتاب به گفتگو نشست.

وی با اشاره به مزایای حضور کتاب‌فروشان در نمایشگاه مجازی مطرح کرد: هرچند که شیوع بیماری کرونا مصیبت بزرگی بود اما برای کتاب و کتابخوانی در ایران خوبی به همراه داشت. در دو سالی که شرایط مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب و خرید مستقیم وجود نداشت، اجرای نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی، باعث شد افراد بسیاری از همه جای کشور و حتی دورافتاده‌ترین مناطق به کتاب های خوب و مفید دسترسی داشته باشند.

از خانه کتاب و ادبیات ایران متشکریم

طباطبایی گفت: از دولت و خانه کتاب و ادبیات ایران متشکریم که شرایط را فراهم کردند تا کتابفروشی‌ها هم با عرضه آثارشان سهمی در نمایشگاه کتاب داشته باشند. حضورکتابفروشی‎ها در نمایشگاه مجازی تاثیرات مثبتی را در چرخه توزیع و گردش کتاب بین ناشر، کتابفروشی و مخاطب فراهم آورد که این موضوع در نهایت باعث بهبود شرایط کتاب و کتابخوانی می‌شود.

مدیر پاتوق کتاب سبزوار بیان کرد: نمایشگاه مجازی به مخاطبان قدرت مقایسه و انتخاب داد. در نمایشگاه حضوری شاهدیم که ناشرین اغلب جدیدترین کتاب‌هایشان را عرضه می‌کنند و قاعدتاً چاپ جدید با قیمت بالاتر خواهد بود و مشتری مجبور است همان را خرید نماید. حال ممکن است در کتابفروشی‌ها چاپ قدیم کتاب با قیمت پایین موجود باشد. مشتری تصمیم می‌گیرند که کتاب را از کدام کتابفروشی، شهر و با چه قیمتی تهیه کند. اغلب مشتریان حین جستجوی کتاب علاوه بر اینکه با فروشگاه‌های کتاب شهر خودشان آشنا می‌شوند، سعی می‌کنند تا با خرید از غرفه مجازی کتابفروشی همشهری خودشان، از او حمایت کنند.

اشکالات و ناهماهنگی سامانه رفع شود

طباطبایی با اشاره به میزان فروش و یکی از چالش‌های مهم نمایشگاه مجازی کتاب توضیح داد: با توجه به تجربه خوب و جذاب و فروش بالای کتاب در سال گذشته، امسال نیز مثل یک سرباز فرهنگی خودمان را برای حضور صحنه‌ی پرشور نمایشگاه آماده کرده بودیم. اما اشکالات و ناهماهنگی در بخش سامانه بازار کتاب و نمایشگاه مجازی کتاب منجر شد تا فقط تعداد محدودی از عناوین موجود در فروشگاه برای عرضه در نمایشگاه مجازی فعال گردد.

وی گفت: پاتوق کتاب سبزوار قبل از آغاز نمایشگاه کتاب‌های بسیاری را تامین کرد. با وجود اینکه حدود چهارهزار عنوان کتاب تاییده شده در سامانه بازار کتاب داشت، فقط یک سوم از عناوین فروشگاه به سامانه نمایشگاه کتاب منتقل شد که قابلیت فروش دارد. مطمئناً هر چه عناوین کمتری ارائه شود، میزان فروش کمتر خواهد شد.

هنوز نسبت به سال قبل استقبال نشده است

مدیر پاتوق کتاب سبزوار در ادامه مطرح کرد: ما همه چیز را برای حضور در نمایشگاه آماده کرده بودیم اما عدم بارگزاری کامل عناوین وضعیت را تغییر داد. به طوری که سال گذشته در ایام مشابه امسال فروش بسیار بالایی داشتیم، خودمان درخواست دادیم تا چند ساعتی پنل فروشگاه را غیر فعال کنند تا ما بتوانیم سفارشات را برای ارسال آماده کنیم. برعکس سفارشات امسال با گذشت سه روز، به میزان سفارشات روز اول نمایشگاه سال گذشته نرسیده است.

مدیر پاتوق کتاب سبزوار اشاره کرد؛ پاتوق کتاب وابسته به جبهه انقلاب فرهنگی است و در این کتابفروشی آثاری با موضوعات متنوع همچون رمان، ادبیات پایداری، روانشناسی، کتاب‌های کودک و نوجوان در دسترس علاقمندان قرار دارد. به مخاطبان پیشنهاد می‌کنیم تا از نمایشگاه با تخفیف و ارسال رایگان کتاب را تهیه کنند. مشتریان وفادار نیز می‌گویند کتاب‌هایی که شما در نمایشگاه عرضه کرده باشید را از نمایشگاه سفارش می‌دهیم و برای حمایت از کتابفروشی سایر عناوین را حضوری از پاتوق کتاب تهیه می‌کنیم، که این برای ما ارزشمند است.

نظر شما