شناسهٔ خبر: 66597262 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کتاب مناسب دانشجویان و فیلمسازان منتشر شد؛

کتابی برای فیلمسازان خلاق ایرانی

تهران- ایرنا- کتاب «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند» نوشته دکتر احمد ضابطی جهرمی به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، جمعه ۲۱ اردیبهشت احمد ضابطی جهرمی استاد دانشگاه، نویسنده، مترجم و پژوهشگر میهمان غرفه مرکز گسترش در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تهران بود و نسخه کتاب‌ تازه‌اش را برای دانشجویان، مستندسازان و علاقه‌مندان سینما امضا کرد.

احمد ضابطی جهرمی در غرفه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: مطالب کتاب «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند» در زمره مطالبی بوده که من ایده آن را برای آموزش در کلاس‌های دانشگاه در شاخه تولید فیلم به ویژه در حوزه مستند، داشته‌ام اما هرگز فرصت آن پیش نیامد که جمع‌آوری شوند. مطالب کتاب را بر اساس یادداشت‌های خودم مدون کردم و این کتاب پس از دو سال، جمع‌آوری و آماده چاپ شد.

او ادامه داد: مطالب کتاب از نظر محتوای علمی شامل دو دسته است: مطالبی که مستقیم به مستندسازی و فعالیت مستندسازان است، مطالب بعدی درباره فیلمسازان تجربی و حوزه پویانمایی است. پس محتوای کتاب کاملا همسو با فعالیت‌های مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

دکتر ضابطی جهرمی افزود: بعضی از این مطالب پایه‌ای است، برخی دیگر، دیدگاه شخصی من بر اساس سالها مطالعه، تجربه، آموزش و فیلم دیدن است. برای پژوهشگر همان طور که خواندن کتاب مهم است، تماشای فیلم اهمیت دارد. فیلم متنی است که می‌شود از آن آموخت، فیلم‌های زیادی از کارگردانان ایرانی و غیرایرانی در این کتاب معرفی شده است، من همواره تماشای فیلم‌های کارگردانان ایرانی را در اولویت قرار می‌دهم. به همین دلیل در این کتاب و جا به جای نوشته هایم به آثار مستندسازان جوان اشاره کرده‌ام که ابداع و نوآوری در فیلمشان وجود دارد. فکر می‌کنم این موضوع برای این دوستان جذاب و انگیزه‌بخش است که در یک کار علمی به آثارشان توجه شده است.

کتابی برای فیلمسازان خلاق ایرانی

محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که میزبان دکتر ضابطی جهرمی در غرفه نمایشگاه کتاب بود، گفت: در مرکز گسترش، توجه به طرح مباحث آکادمیک با توجه به نیازهای روز جامعه دانشجویی و مستندسازان در قالب کتاب، اولویت بوده است. خوشحالم که چهره‌های علمی و دانشگاهی طراز اول همچون استاد ضابطی جهرمی، مرکز را خانه خود می‌دانند و نتیجه سال‌ها تلاش و آموزش را در اختیار دوستداران سینمای مستند قرار می‌دهند.

حمیدی مقدم افزود: آثاری همچون «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند» برای دانشجویان سینما و فیلمسازان جوان مفید و ارزشمند هستند. آثار دکتر جهرمی علاوه بر دارا بودن ارزش‌های آکادمیک، کاربردی‌اند و نیاز بسیاری از دانشجویان را به خواندن متن‌های غیرفارسی برطرف می‌کنند. آقای دکتر ضابطی جهرمی، علاوه بر پژوهش و تحقیق و مطالعه، همواره فیلم می‌بینند و هنر سینما را ارج می‌نهند. خوشحالم که امروز این فرصت پیش آمد کتابی که در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» رونمایی شده بود، با امضای استاد به دست دوستداران سینما، ادبیات و مستند برسد.

«همبستگی علم و هنر در سینمای مستند» در واحد پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی چاپ شده و در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» رونمایی شد. عرضه این کتاب همزمان با برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شروع شده است.

نظر شما