شناسهٔ خبر: 66597178 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توافق ۲۷ کشور اتحادیه اروپا بر سر پیش نویس تضمین‌های امنیتی اوکراین

سفرای ۲۷ کشور اتحادیه اروپا بر سر پیش نویس محرمانه تضمین‌های امنیتی اوکراین به توافق رسیده‌اند.

صاحب‌خبر -

روزنامه آلمانی ولت نوشت: سفرای ۲۷ کشور اتحادیه اروپا بر سر پیش نویس محرمانه تضمین‌های امنیتی اوکراین به توافق رسیده‌اند. بر اساس متن سند، اتحادیه اروپا متعهد می‌شود در صورت تجاوز به اوکراین، ظرف ۲۴ ساعت مشاوره‌هایی را ارائه دهد. در عین حال، مشارکت مستقیم سربازان اتحادیه اروپا در درگیری اوکراین با کشور ثالث منتفی است.

یکی از تعهدات ذکر شده در این سند، ارائه مشاوره به اوکراین در ۲۴ ساعت پس از تجاوز احتمالی به این کشور است. بروکسل همچنین وعده تامین تسلیحات، آموزش سربازان، کمک به اصلاح بخش امنیتی، مین زدایی کشور و مقابله با تهدیدات ترکیبی و حملات سایبری را می‌دهد. 

روزنامه ولت خاطرنشان می‌کند که مشارکت مستقیم سربازان کشور‌های اتحادیه اروپا در عملیات نظامی علیه روسیه مستثنی است.

این سند همچنین افزایش صندوق کمک به اوکراین را تا ۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته است. در فوریه ۲۰۲۳، بانک جهانی هزینه بازسازی کشور را ۴۱۱ میلیارد دلار برآورد کرد.

به گزارش ولت، تاکنون تنها هفت کشور از اتحادیه اروپا با ارائه ضمانت‌های امنیتی به اوکراین موافقت کرده‌اند: آلمان، دانمارک، فرانسه، ایتالیا، فنلاند، هلند و لتونی، به علاوه انگلیس که از اتحادیه اروپا خارج شده است. به نوشته این روزنامه، هشت کشور دیگر از جمله اسلواکی، مجارستان، کرواسی، بلغارستان، قبرس، ایرلند، اتریش و مالت از امضای این توافقنامه خودداری کردند.

بروکسل در حال بحث در مورد شرایط یک توافقنامه ۱۱ صفحه‌ای با کی‌یف است و قرار است تا قبل از آغاز ژوئیه ضمانت‌هایی ارائه شود. انتظار می‌رود که آنها تا زمانی که اوکراین به اتحادیه اروپا و ناتو بپیوندد کار کنند.»

همانطور که قبلاً گزارش دادیم، نشست سران ناتو در تاریخ ۹ تا ۱۱ جولای در واشنگتن برگزار می‌شود. به گزارش روزنامه ایتالیایی کوریره دلا سرا، کشور‌های ناتو در آنجا ممکن است رویکرد جدیدی را برای درگیری اوکراین تصویب کنند. به ویژه، ائتلاف قصد دارد هماهنگی کمک‌های نظامی به اوکراین را بر عهده بگیرد و اعلامیه‌ای مبنی بر انصراف از مداخله مستقیم در خصومت‌ها را امضاء کند.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما