شناسهٔ خبر: 66597151 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

درخواست بیماران تالاسمی برای محکومیت آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌های دارویی

عضو هیئت مدیره موسسه جوانان تالاسمی گفت: سال‌ها پیش گفته می‌شد بیماران تالاسمی تا ۱۸ سال بیشتر عمر نمی‌کنند که ما توانسته بودیم سن امید به زندگی را تا ۶۰ سال افزایش دهیم، اما با وضع تحریم‌ها، مجددا دلسردی در بین بیماران بوجود آمد و این موضوع باعث صدمه‌های روحی و روانی جدی برای آن‌ها شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - محمد علیزاده، عضو هیئت مدیره موسسه جوانان تالاسمی درباره برگزاری دادگاه جلسه رسیدگی به پرونده شکایت بیماران تالاسمی علیه آمریکا، گفت: در پی اعمال تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا علیه دولت ایران، بدنه جامعه به‌ویژه بیماران خاص آسیب جدی دید.

وی با بیان اینکه کشور‌هایی که صاحب دارو‌های مخصوص بیماران تلاسمی بودند، به بهانه تبادل ارز و خودداری از فروش این دارو‌ها به ایران، باعث کمبود دارو برای این بیماران شدند، اظهار کرد: ما بیماران تالاسمی پس از هر بار تزریق خون، نیاز به دارو‌های آهن‌زدا داریم و نبود این دارو‌ها باعث فوت بسیاری از بیماران شده است.

عضو هیئت مدیره موسسه جوانان تالاسمی ادامه داد: در سال‌های گذشته به دلیل اعمال تحریم‌ها، فوت بیماران تالاسمی افزایش چشمگیری داشته و این مسئله علاوه بر صدمه‌های روحی برای خود بیماران تالاسمی، به خانواده آن‌ها هم آسیب رسانده است.

علیزاده با اشاره به موضوع امید به زندگی در بین بیماران تالاسمی و خانواده‌هایشان، تصریح کرد: سال‌ها پیش گفته می‌شد بیماران تالاسمی تا ۱۸ سال بیشتر عمر نمی‌کنند که ما توانسته بودیم سن امید به زندگی را تا ۶۰ سال افزایش دهیم، اما با وضع تحریم‌ها، مجددا دلسردی در بین بیماران بوجود آمد و این موضوع باعث صدمه‌های روحی و روانی جدی برای آن‌ها شد.

وی در ادامه تصریح کرد: از این رو انجمن بیماران تالاسمی به این فکر افتادند طی فراخوانی تمام بیماران تالاسمی که به دلیل کمبود دارو آسیب دیدند، مدارک پزشکی خود را به انجمن تحویل دهند؛ با جمع‌آوری حدود ۲ هزار پرونده برای این دادگاه، تقاضا داریم به وضعیت بیماران تالاسمی رسیدگی شود.

به گزارش وب‌سایت ستاد حقوق بشر، عضو هیئت مدیره موسسه جوانان تالاسمی با اشاره به سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌های یک‌جانبه در ایران، گفت: خانم آلنا دوهان در این سفر بر آسیب بیماران تالاسمی به دلیل اعمال تحریم‌ها تاکید کرد و بیانیه آن در سازمان ملل قرائت شد؛ ما انتظار داریم این بیانیه مورد استناد قرار گیرد و آمریکا محکوم شود و بیماران تالاسمی غرامت دریافت کنند.

انتهای پیام/

نظر شما