شناسهٔ خبر: 66597013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

در پاسخ به جام جم آنلاین مطرح شد

افزایش فرزندآوری در بین مادران جوان | اجرای قانون جوانی جمعیت در وزارت بهداشت

معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه  تقریبا همه بندهای  قانون جوانی جمعیت در وزارت بهداشت و درمان اجرایی شده است، گفت:  بررسی‌ها نشان می‌دهد که سال گذشته فرزندآوری در بین مادران جوان ( ۲۰ تا ۲۵ سال و  ۲۵ تا ۲۹ سال) افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، صبح امروز نشست خبری هفته ملی جمعیت با شعار «نقش من در جوانی ایران» در وزارت بهداشت و درمان برگزار شد.

در این نشست حسین فرشیدی در پاسخ به پرسش جام جم آنلاین مبنی بر اینکه کدام دستگاه ها قانون جوانی جمعیت را اجرا نکرده اند، عنوان کرد:  وزارت بهداشت و درمان فقط یکی از نهادهای مسئول در اجرای قانون جوانی جمعیت است و حدود ۶۰ درصد از بندهای این قانون به وزارت بهداشت و درمان بر می‌گردد.

وی یادآور شد تقریباً بجز یک بند همه بندهای مربوط به این قانون  در وزارت بهداشت اجرایی شده است.

فرشیدی درباره معرفی دستگاه‌هایی که این قانون را اجرایی نکرده اند نیز گفت: ستاد ملی جمعیت باید نام دستگاه های کم کار را مطرح کند.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز در پاسخ به پرسش دیگر جام جم آنلاین مبنی بر اینکه آیا آمار زوج های نابارور کشور افزایش پیدا کرده است، گفت: ما آماری نداریم که افزایش ناباروری را نشان دهد.

افزایش فرزند آوری مادران جوان 

معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال کشور با اجرای  قانون جوانی جمعیت افزایش  یافته است.

فرشیدی عنوان کرد : میزان زایمان سوم مادران نیز  از ۱۶ درصد در سال ۹۸ به ۱۸.۹۷ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و حتی زایمان چهارم نیز از ۵ درصد به حدود ۷ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تکالیف وزارت بهداشت در حوزه سلامت و آموزش مشخص بوده و بیش از ۹۵ درصد از وظایف خود را در بحث قانون جوانی جمعیت اجرایی کرده است.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: ۳۲ هزار بهورز و ۲۲ هزار مراقب سلامت و ۱۳ هزار ماما در مراکز بهداشتی و درمانی فعال هستند که در حوزه‌هایی چون زایمان طبیعی و مشاوره فرزندآوری فعالند.

صابر جباری یادآور شد: در دو سال اخیر ۸.۷ درصد کاهش ثبت ازدواج در کشور داشتیم و ثبت طلاق نیز در سال ۱۴۰۲ روند کاهشی داشته است.

وی با اشاره به فعالیت ۴۶۲ مرکز آموزش حین ازدواج در کشور ادامه داد: این مراکز موضوعاتی چون سلامت جنسی، باروری و پیشگیری از عوارض بارداری را به زوج‌های جوان آموزش می‌دهند.

جباری عنوان کرد: ۱۱۳ عنوان خدمت به صورت رایگان در مراکز بهداشتی و درمانی به مادران باردار ارایه می شود و شاخص مراقبت‌های پیش از بارداری ۵۰ درصد افزایش یافته تا سلامت مادر و جنین حفظ شود.

پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری 

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه درمان ناباروری جزو مهم‌ترین وجوه قانون جوانی جمعیت به حساب می‌آید، گفت: سیاست‌های کشور به نحوی بود که در حوزه کنترل جمعیت گام برداریم. اما سیاست‌ها تغییر کرده است و در حال حاضر در مسیر جوانی جمعیت گام برداشته‌ایم.

سعید کریمی با اشاره به اینکه  در وزارت بهداشت و درمان نسبت به احداث مراکز درمان ناباوری و ارائه خدمات سطح ۲ اقدام کرده‌ایم، افزود: ۸۷ مرکز درمان ناباروری سطح ۲ در کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: اکنون در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح ۲ وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد هزینه‌های سرپایی و بستری درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، عنوان کرد: ۱۲۶ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ در کشور فعال است.

به گفته وی  این مراکز در تمامی استان‌های کشور وجود دارد و از این تعداد ۵۰ مرکز دولتی است.

نظر شما