شناسهٔ خبر: 66596979 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

اجرای مدل‌های نوآورانه تأمین مالی و مشارکت بخش خصوصی/ منابع پتروشیمی در توسعه میادین گازی فعال شد

با اجرای مدل‌های نوآورانه تأمین مالی و مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری های استراتژیک، ایران می‌تواند از منابع انرژی خود برای ایجاد رونق اقتصادی و افزایش نفوذ منطقه‌ای‌اش استفاده کند. سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در توسعه میدان‌های گازی از جمله این مدلهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قدس، صنعت نفت و گاز از جمله صنایع بزرگ در کشور به شمار می روند که همواره نقش اساسی در پیشبرد اقتصاد کشور برعهده داشته اند. زیرا بخش اعظمی از ارزآوری را برایمان به ارمغان می آورند و سهم قابل توجهی در تأمین بودجه کشور ایفا می کنند. شاهد این ادعا، نقشی است که این صنایع در رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته میلادی کشور ایفا کردند. این صنایع بیشترین رشد را رقم زدند و سهمی بسزا در بهبود وضعیت اقتصادی کشور در شرایط تحریم داشتند.

از طرف دیگر، با توجه به اهمیت این صنایع، طی سال های اخیر تحت تحریم های شدید قرار گرفته اند. در شرایطی که تحریم کنندگان قصد داشتند، از طریق مسدود کردن فروش نفت و گاز کشور این صنایع را به بن بست بکشانند، دولت سیزدهم و وزارت نفت به اعمال سیاست هایی در راستای افزایش تولید و فروش اقدام کردند.

طی دو سال و نیم گذشته شاهد به اجرا گذاشتن سیاست هایی مانند اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی کشور برای تأمین اقلام راهبردی صنایع نفت و گاز، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه های آن ها، عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا بودیم. این سیاست ها در راستای به فروش رساندن نفت کشور اجرایی شد و نتیجه داد.

به منظور افزایش تولید نیز وزارت نفت سیاست تسهیل و تسریع ورود بخش خصوصی به بهره برداری از میادین را مدنظر قرار داد. انعقاد قرارداد با پتروشیمی ها برای مشارکت آن ها در توسعه 16 میدان گازی کشور در همین چارچوب قابل تحلیل است.دولت سیزدهم اقداماتی در راستای تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز به اجرا گذاشته است. به نحوی که وزارت نفت به صورت مستقیم به انعقاد قرارداد با سرمایه گذاران مبادرت می کند و واسطه ها حذف شده اند. از سوی دیگر، صدور مجوزها نیز تسریع و تسهیل شده است. 

نکته مهم این است که در شرایط تحریمی با کمبود منابع مالی روبرو هستیم. به همین دلیل اهمیت دارد که به استفاده حداکثری از فرصت های موجود بپردازیم. طرح خودتأمینی پتروشیمی ها به ما کمک می کند بدون سرمایه گذاری دولت به توسعه میادین مبادرت کنیم.کارشناسان تأکید می کنند که هر کاری در راستای جذب سرمایه های بخش خصوصی در صنایع نفت و گاز کشور صورت بگیرد، مفید است. از این طریق، ارزآوری بالایی برای دولت خواهیم داشت و نیازهای کشور را در حوزه انرژی رفع می کنیم.

فعال شدن شرکت های خصوصی در حوزه جمع آوری گازهای همراه و استخراج نفت

اجرای مدل‌های نوآورانه تأمین مالی و مشارکت بخش خصوصی/ منابع پتروشیمی در توسعه میادین گازی فعال شدمصطفی ناظمی، کارشناس انرژی درباره اقداماتی که وزارت نفت در زمینه تسهیل و تسریع ورود بخش خصوصی به بخش های بالادستی صنعت نفت و گاز کشور به اجرا گذاشته و مجموع قراردادهای امضاشده را به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار رسانده است، تصریح کرد: مزیت اصلی کشور ما نفت و گاز است و اگر بخواهیم این مزیت حفظ شود، باید توسعه سرمایه گذاری ها را مدنظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: از آنجائی که انرژی در کشور ما با سیاست های رفاهی و درآمدهای دولت تنیده شده است، باید قبل از اینکه وارد بحران شویم به فکر جذب سرمایه گذاری ها باشیم. به همین دلیل، می توان گفت که سیاست های وزارت نفت در زمینه تلاش برای جذب سرمایه ها برای توسعه میادین مثبت ارزیابی می شود.

این کارشناس انرژی توضیح داد: طی سالیان دراز ما با مشکل انحصار شرکت ملی نفت و شرکت های دولتی در زمینه برداشت از میادین روبرو بودیم. این موضوع، جلوی سرمایه گذاری های خرد داخلی و سرمایه گذاری های خارجی را در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز می گرفت.

ناظمی گفت: در دولت سیزدهم اتفاق خوبی افتاد و انحصار شرکت ملی نفت در حال شکسته شدن است. در همین راستا، شاهد هستیم که شرکت های خصوصی در حال ورود به این بخش هستند. این شرکت ها در حوزه جمع آوری گازهای همراه و استخراج نفت فعال شده اند.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم به سمت استفاده از ظرفیت های داخلی رفتیم و به شرکت های خصوصی داخلی فرصتی دادیم تا در بخش های بالادستی نفت و گاز فعال شوند. این روند نتیجه داد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در حال انجام است و جذب سرمایه ها در صنعت نفت و گاز ادامه دارد. این روند درستی است که از توان فنی شرکت های خصوصی داخلی و سرمایه های آن ها بهره ببریم.

ناظمی گفت: نفت و گاز حاشیه سود خوبی دارند و عامل توسعه کشور هستند. به همین دلیل سرمایه گذاران از ورود به این حوزه استقبال می کنند. دولت سیزدهم زمینه را برای ورود بخش خصوصی به پروژه های توسعه ای مهیا کرده است. نفت و انرژی برای پتروشیمی ها تنها نهاده تولید به شمار می رود. برای تأمین خوراک مورد نیاز پتروشیمی ها با ناترازی مواجه هستیم. طرح فعلی مبنی بر انعقاد قرارداد خودتأمینی با پتروشیمی ها و مشارکت آن ها در توسع میادین گازی کشور می تواند به رفع نیاز این واحدهای صنعتی کمک کند و برایمان سود دارد.

خودتامینی گاز صنایع پتروشیمی با انعقاد قرارداد وزارت نفت با پتروشیمی ها 

اجرای مدل‌های نوآورانه تأمین مالی و مشارکت بخش خصوصی/ منابع پتروشیمی در توسعه میادین گازی فعال شدمحمدصادق مهرجو  کارشناس ارشد انرژی توضیح داد: دولت با پتروشیمی ها در زمینه مشارکت در توسعه ۱۶ میدان گازی با حجم سرمایه‌گذاری ۵/۶ میلیارد دلاری قرارداد منعقد کرده است. انعقاد قرارداد با پتروشیمی ها به لحاظ جذب سرمایه های مردمی به شکل غیرمستقیم در بالادست صنعت نفت و گاز و آغاز خودتامینی گاز توسط پتروشیمی ها اقدام مثبتی به شمار می رود.

مهرجو درباره این موضوع که صنعت نفت و گاز طی دو سال و نیم گذشته بیشترین میزان جذب سرمایه گذار را داشته و سرمایه گذاری های سالانه به رقم 3.6 میلیارد دلار و مجموع قراردادهای امضاشده به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار رسیده است، تصریح کرد: با توجه به شعار سال مبنی بر رونق تولید با مشارکت مردم، هر گونه تلاشی که در راستای جذب سرمایه های بخش خصوصی صورت بگیرد، مثبت ارزیابی می شود. بنابراین، اقدامات دولت سیزدهم در زمینه تسهیل و تسریع ورود بخش خصوصی به توسعه میادین مثبت است.

وی ادامه داد: دولت با پتروشیمی ها در زمینه مشارکت در توسعه ۱۶ میدان گازی با حجم سرمایه‌گذاری ۵/۶ میلیارد دلاری قرارداد منعقد کرده است. انعقاد قرارداد با پتروشیمی ها به لحاظ جذب سرمایه های مردمی به شکل غیرمستقیم در بالادست صنعت نفت و گاز و آغاز خودتامینی گاز توسط پتروشیمی ها اقدام مثبتی به شمار می رود.

این کارشناس ارشد انرژی خاطرنشان کرد: باید جوانب موضوع به دقت روشن شود. از طریق انعقاد قرارداد خودتأمینی با پتروشیمی ها، مشکل ناترازی صنعتی حل می شود و تأمین خوراک مورد نیاز پتروشیمی ها را خواهیم داشت.

مهرجو گفت: این قراردادها در زمینه پرهیز از خام فروشی و تولید فرآورده بسیار کمک کننده خواهند بود. به این ترتیب، به تولید فرآورده هایی می پردازیم که خاصیت تحریم پذیری پایینی دارند و آن ها را به فروش می رسانیم که ارزآوری بالایی هم برای کشور دارند.

نیاز پتروشیمی ها در داخل به میزان 70 الی 80 میلیون متر مکعب در روز است

وی ادامه داد: نیاز پتروشیمی ها در داخل کشور به میزان 70 الی 80 میلیون متر مکعب در روز است. بنابراین، یک دهم گازی که در پالایشگاه های گازی تولید می شود را به پتروشیمی ها می فرستیم. 45 درصد مصرف گاز کشور در حوزه خانگی است و 25 درصد به مصارف نیروگاهی تعلق دارد.

این کارشناس ارشد انرژی توضیح داد: کلیت انعقاد قرارداد با پتروشیمی ها به طور خودتأمینی و مشارکت آن ها در توسعه میادین گازی مثبت ارزیابی می شود. به ویژه اگر تمام گاز تولید شده با سرمایه گذاری آن ها توسط خودشان مصرف نشود، می تواند به رفع ناترازی گازی کشور نیز کمک کند.

وی در پایان تأکید کرد: توسعه میادین گازی بسیار سرمایه بر هستند و به همین دلیل هر چقدر بتوانیم از ظرفیت های موجود بهره ببریم، به نفع کشور است.

نظر شما