شناسهٔ خبر: 66595843 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

«جام‌جم» وضعیت واردات و صادرات ایران و روسیه را بررسی می‌کند

رشد تجارت تهران -مسکو بدون دلار

کشورمان طی سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا و متحدانش با چالش‌هایی روبه‌رو بوده به همین دلیل دولت سیزدهم توسعه دیپلماسی غیر از غرب را برگزید و روابط با همسایگانش را تقویت کرد.

صاحب‌خبر -
 
از این رو شاهد بودیم روابط ایران با روسیه پیشرفت چشمگیری داشته و نمود آن را در ارتباطات دو کشور ذیل پیمان‌های شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیدیم. هم اکنون دو کشور توافق کرده‌اند تا سال ۲۰۲۵ حجم مبادلات خود را به هفت و نیم میلیارد دلار برسانند هر چند رسیدن به ظرفیت تجارت ۱۰میلیارد دلاری نیز دور از دسترس نیست.  از سوی دیگر برای کاهش سهم دلار در اقتصاد جهانی، دو کشور قرار است مدل‌های دیگر را در پرداخت‌های تجاری خود اعمال کنند. یکی از راهکارهای پیشنهادی، استفاده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و دارایی‌های مالی دیجیتال است که محسن رحیمی، وابسته بازرگانی سفارت ایران در مصاحبه با رسانه‌های روسی به آن اشاره کرد.  رحیمی تاکید کرد: استفاده از روبل‌ دیجیتال و ریال‌ دیجیتال می‌تواند فرآیندهای تجاری بین دو کشور را ساده‌تر و به کاهش تأثیر تحریم‌های موجود کمک کند.

مقایسه تجارت تهران - مسکو

آمارهای گمرک نشان می‌دهد در سال گذشته مجموع تجارت ایران با روسیه به پنج میلیون و ۵۳۵ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۶۳۷میلیون دلار می‌رسد، این در حالی است که در سال آخر دولت دوازدهم، یعنی ۱۳۹۹این میزان سه میلیون و ۹۷۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار بود. بنابراین می‌توان گفت تجارت ایران با روسیه در دولت سیزدهم نسبت به دولت دوازدهم با رشد ۴۲درصدی به لحاظ ارزشی و رشدی حدودا ۳۰درصدی به لحاظ وزنی روبه‌رو بوده است.

سال گذشته سه میلیون و ۳۵۳ تن کالای ایرانی به ارزش یک میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار به روسیه صادر شده، در حالی که سال ۹۹ صادرات کالاهای ایرانی به این کشور به دومیلیون و ۹۳۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۰ میلیون دلار رسیده بود. صادرات کالاهای ایرانی به روسیه در دولت سیزدهم نسبت به دولت دوازدهم با رشد ۴۰درصدی به لحاظ ارزشی و رشدی حدودا ۱۳درصدی به لحاظ وزنی روبه‌رو بوده است.  باید به این نکته نیز اشاره کرد که سال گذشته دو میلیون و ۱۸۲هزار تن کالا به ارزش ۹۴۶میلیون دلار از روسیه به بنادر شمالی کشورمان وارد شده، در حالی که سال ۹۹ این میزان به یک میلیون و ۴۳هزار تن به ارزش ۵۰۱ میلیون دلار می‌رسید.  واردات کالاهای روسی به ایران در دولت سیزدهم نسبت به دولت دوازدهم با رشد ۴۷درصدی به لحاظ ارزشی و رشدی حدودا ۵۲ درصدی به لحاظ وزنی روبه‌رو بوده است. تراز تجاری کشورمان با روسیه در سال گذشته ۷۴۵ میلیون دلار به نفع ایران بوده، در حالی که سال ۹۹ تراز تجاری کشورمان با روسیه ۵۲۹میلیون دلار به نفع ایران بوده که نشان از رشد ۲۲۰ میلیون دلاری تراز تجاری در دولت سیزدهم دارد.

نظر شما